جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۰۲۲۱۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری در باغ کتاب
آیین اختتامیه نخستین جشنواره عکس «روایت گل و دل» با معرفی برگزیدگان سه‌شنبه ۱۱ تیر ماه به همت فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در باغ کتاب تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه نخستین مسابقه عکاسی «روایت گل و دل» سه‌شنبه ۱۱ تیر ماه به همت فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در باغ کتاب تهران برگزار شد. در این مراسم سعید اوحدی رییس و تعدادی از مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران، سرهنگ مراد مرادی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، حامد سعیدی دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی اتحادیه هوافضا و جمعی از عکاسان حضور داشتند. 

علی‌محمد اسماعیلی رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی و دبیر مسابقه عکاسی «روایت گل و دل» ابتدا به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: وقتی رویداد تلخ سیل پیش آمد، به ذهنمان رسید که در فرهنگ‌سرای رسانه همراه با سایر فرهنگ‌سراها کمک جمع‌آوری کنیم. در همان زمان به ایده مسابقه عکاسی رسیدیم و با هدف نمایش سیل مهربانی مردم و مسئولان، جشنواره گل و دل را کلید زدیم. حدود دو هزار اثر به دست ما رسید و داوری شد. ۵۰ اثر برگزیده انتخاب شده، ولی به نظر من همه آثار ارزشمند است و قصد داریم یک کتاب عکس از آثار منتشر کنیم. 

وی اضافه کرد: روزانه در خبرگزاری‌های جهان هزاران عکس به کشورهای دیگر سرازیر می‌شود. این عکس‌ها به رسانه‌های مختلف می‌رسد و در جهان توزیع می‌شود. ولی این عکس‌ها تصادفی انتخاب نمی‌شود و با هدف شناخت افکار عمومی جهان انتخاب می‌شود. شما ممکن است از برخی کشورها هیچ عکسی نبینید، ولی چندین عکس از سلبریتی‌ها، مسابقات فوتبال و... می‌بینید. این وظیفه ماست که به جهان بگوییم در این سیل، مردم و مسئولان چه حماسه‌ای خلق کردند. 

اسماعیلی در پایان گفت: در زمینه عکس نیاز به یک نگاه تازه داریم و باید همان طور که آنها عکس‌هایشان را به ما می‌رسانند، ما هم عکس‌هایمان را برای مردم جهان به نمایش بگذاریم تا تصویر غیرواقعی و مخدوش جهان از کشورمان را اصلاح کنیم. از همه کسانی که در برگزاری این مسابقه ما را یاری کردند سپاسگزارم و از داوران مسابقه هم کمال تشکر را دارم. امیدوارم بتوانیم این جشنواره را ادامه دهیم و آثار مرتبط با سازندگی ایران را به نمایش بگذاریم.

اوحدی: هنر عکاسی ابزار بسیار اثرگذاری است

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سخنران بعدی مراسم بود که با خیر مقدم به حاضران گفت: پس از رخ دادن سیل اخیر، ۱۲ دستگاه فرهنگی کشور در قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان حضور پیدا کردند و انصافاً همکاری بسیار خوبی داشتند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در کنار جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان، توجه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی پساسیل داشت و راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان با این نگاه بود. 

برگزیدگان نخستین جشنواره عکس «روایت گل و دل» معرفی شدند

وی ادامه داد: جلسات قرارگاه به صورت مستمر تشکیل شد و مصوبات ارزشمندی نیز داشتیم که برگزاری مسابقه عکس روایت گل و دل یکی از این مصوبات بود. عزم ملی و نوع‌دوستی مردم ایران زبانزد است و در چنین بحران‌هایی حضور مردم تحسین‌برانگیز است. شبکه‌های بیگانه فعالیت زیادی کردند تا القا کنند که در قضیه سیل ناکارآمدی وجود دارد، اما ۱۰ روز بیشتر طول نکشید تا حماسه مردم باعث شود مهر سکوت بر لبان دشمنان زده شود. 

رییس سازمان فرهنگی هنری با بیان اینکه مردم در سیل سنگ تمام گذاشتند، افزود: باید هشیار باشیم که در بازخوانی چنین حماسه‌هایی کوتاهی نکنیم. این اتفاقات باید ثبت شود تا بدانیم چطور این کار بزرگ انجام شد. یک عکس می‌تواند نمایانگر نکات زیادی باشد و گاهی از یک کتاب قطور تاثیرگذارتر است. هنر عکاسی ابزار بسیار اثرگذاری است. 

وی در پایان گفت: از کسانی که در برپایی این مسابقه مشارکت داشتند تشکر می‌کنم و امیدوارم این عکس‌ها بتواند به خوبی همدلی مردم و مسئولان در جریان یاری به سیل‌زدگان را ثبت کند. می‌توانیم این عکس‌ها را در مناطق سیل‌زده نیز نمایش دهیم تا باعث دلگرمی عزیزان سیل‌زده شود. 

فراهانی: برگزاری مسابقه عکس روایت گل و دل کار بسیار ارزنده‌ای است

مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران دیگر سخنران این مراسم بود که عنوان کرد: حقیقتاً باید به این عزم که بعد از گذر از بحران همچنان پای کار است، دست‌مریزاد گفت. ما ایرانی‌ها در زمان وقوع بحران خوب عمل می‌کنیم، اما قبل و بعد از بحران عملکرد خوبی نداریم. از قبل پیشگیری نمی‌کنیم که بحران اصلاً به وجود نیاید، پس از گذشت زمان از بحران نیز شور اولیه را از دست می‌دهیم. 

وی افزود: به سازمان فرهنگی هنری تبریک می‌گویم که با راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان در حوزه پساسیل بسیار فعال است و به ویژه تأمین مالی برای تجهیز مدارس مناطق سیل‌زده کار بسیار ارزشمندی بود. نیازهای آسیب دیدگان سیل محدود به نیازهای مالی نیست و نیازهای فرهنگی نیز بسیار جدی است. پیشنهاد من این است که این کار ادامه‌دار باشد، چون استمرار از لازمه‌های کار فرهنگی است. امیدوارم قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان بتواند همچنان کمک‌رسانی را ادامه دهد و مردم آن مناطق احساس کنند فراموش نشده‌اند. 

عضو شورای شهر تهران درباره برگزاری مسابقه عکاسی روایت گل و دل نیز اظهار کرد: برگزاری مسابقه عکس روایت گل و دل کار بسیار ارزنده‌ای است و دست و بازوی شما عکاسان عزیز را برای ثبت همدلی مردم و مسئولان برای یاری به سیل‌زدگان می‌بوسم و تلاش می‌کنیم در مجموعه شورای شهر نیز قدردان زحمات شما باشیم. 

در ادامه سید شهاب‌الدین واجدی عضو هیئت داوران جشنواره بیانیه هیئت داوران را برای حاضران خواند و سپس، برگزیدگان نخستین جشنواره عکس «روایت گل و دل» معرفی شدند.

برگزیدگان بخش موبایلی: 
رتبه اول: مهسا ربیعی گندمان
شایسته تقدیر: یوسف قاسمی، فائزه پایین محلی

برگزیدگان بخش دوربین حرفه‌ای:
رتبه اول: امیرعلی رزاقی
رتبه دوم: پژمان مولایی
رتبه سوم: ابراهیم مهاجر
شایسته تقدیر: حمیدرضا امیری متین، محمدامین نجفی

برگزیدگان نخستین جشنواره عکس «روایت گل و دل» معرفی شدند

پس از پایان مراسم اختتامیه، مدیران به همراه عکاسان با حضور در محوطه باغ کتاب، آیین افتتاحیه نمایشگاه عکس «روایت گل و دل» را برگزار و از عکس‌های برگزیده جشنواره دیدن کردند. اجرای موسیقی پاپ توسط کسری کاویانی و اجرای موسیقی جنوبی با نی و دف و سنج و دمام توسط گروه موسیقی مسیحا دیگر بخش‌های مراسم بود. 

برگزیدگان نخستین جشنواره عکس «روایت گل و دل» معرفی شدند
نظر شما