به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آلبوم موسیقی «چشم بیخواب» عصر جمعه ۲۸ تیر با حضور پیشکسوتان و اهالی موسیقی در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد.
در این نشست هوشنگ کامکار آهنگساز پیشکسوت شرایط موسیقی امروز ایران را تأسفانگیز خواند و در ادامه افزود: هیچ جایی نیست که از موسیقی فاخر و درست حمایت کند. امروز به خلاقیت و نوآوری در موسیقی توجه نمیشود و در جامعه و رسانه ملی نیز برای شناخت و معرفی آثار فاخر موسیقیایی و نقد موسیقی کاری انجام نمیشود.
وی اضافه کرد: موسیقی حتماً در طول زمان باید متحول شود. استاد حسن صبا تحول شایان توجهی در ساز ویلن و موسیقی ایجاد کرد. امروز به ندرت شاهد شعر، ملودی، اجرای موسیقی و آواز خوب و فاخر هستیم و در چنین شرایطی آلبوم «چشم بیخواب» تولید میشود که نوع دوم از موسیقی ملی ایران است که از هر موسیقی ملی ایران و هر نوع از سازهای ایرانی با تفکیکهایی شبیه ارکستر سمفونیک اجرا میشود. انتخاب اشعار مولانا، حافظ، شفیعی کدکنی و حسین منزوی، ملودی با بسط و گسترش چندصدایی هماهنگ با ملودیها با هویت ملی از شاخصههای این آلبوم است و در اکثر باندها یک سکوت و جذابیت خاص حس میشود که از نظر موسیقی دارای فرم است. باند دوم چهار مضراب با اشعار حافظ بر اساس ملودی و موسیقی ایرانی با بداههخوانی و سنتورنوازی با تکنیک بر اساس ملودیهایی با ردیف ایرانی کاری تحسینبرانگیز است.
هوشنگ کامکار در بیان ویژگیهای باند سوم این آلبوم با عنوان «در جستوجوی دوست» اظهار کرد: باید بگویم تا به حال قطعه موسیقی به این شکل نشنیدم، با ریتمهای پیچیده در قسمت آواز ریتم هفت ضربی ارکستر و آواز با ریتم متفاوت. باند چهارم «چشم بیخواب» با سولوی عود از اشعار حافظ، سازها آرامآرام و ریتمیک با شیوه سنتی آواز هم جدید هم ملودی زیبا که وقتی میشنیدم این سؤال از ذهنم عبور کرد که سراج چرا نام این باند کوتاه را بر روی آلبوم خود گذاشت.
این آهنگساز گفت: «دولت عشق» باند پنجم آلبوم با تنظیم زیبای ارکستر، جوابهای ارکستر با موسیقی سنتی و شعر حافظ شنیده میشود. در این آلبوم پلیفونی کنتمانتیک برای ارکستر دیده شده و نقش آن نیز نمایانتر است. هرکدام از سازها رنگ زیبای خود را به نحوی ارائه میدهند. تکنوازی کمانچه آلتو در باند ششم مرا به یاد استاد صبا انداخت که با ملودی و تحریرهای زیبا اجرا شده است و صدای جدیدی برای سازهای کششی ایجاد کرده است. باند هفتم آلبوم نیز با سرود کهن شعر استاد ابتهاج با ریتم ۱۰ ضربی با جملهبندیهای زیبا و با فکر و رنگ جداگانه سازها مطلب پلیفونیک با ملیت ایرانی شنیده میشود.
کامکار در ادامه تاکید کرد: توجه خاصی نیز به مقدمه تصنیف شده است. در موسیقی سنتی ما سیدیها و موسیقی به نام خواننده تمام میشود، ولی در موسیقیهای جدی برای ارکستر فکر میشود. باند هشتم ساز و آواز با شعر باباطاهر و استاد شفیعی کدکنی با ساز تار و تکنوازی تار فوقالعاده با تکنیک قوی و مضرابهای شمرده مرا به یاد استاد محمدرضا لطفی انداخت و منقلب شدم. آواز این آلبوم با صدای دلنشین و مخملی حسامالدین سراج با ملودیهای دشتستانی، خاطرهانگیز است و انتخاب اشعار پرمغز با شیوه موسیقی خراسانی نشان از اندیشه و فکر خواننده است. باند نهم با اشعار حسین منزوی شنیده میشد، همان جا در دلم گفتم ای کاش قبل از مّردن به آدمها احترام بگذاریم و به آنها کمک کنیم. در ارکستر شعر ایران هم ملودیهای دلنشین هم علم کنتمانتیک دیده میشود. توجه سراج به حفظ موسیقی است نه شهرت و تجارت. بارها از شنیدن این آلبوم لذت بردم و به دوستداران هنر هم توصیه میکنم این آلبوم را گوش دهند.
کامبیز روشنروان آهنگساز پیشکسوت نیز با اشاره به داستان غمانگیز موسیقی ایران بیان کرد: یکی از ویژگیهای موسیقی سنتی و ملی ایران بخش ساز و آواز است که امروز کمرنگ شده است. در این آلبوم دو اجرای پخته و متفاوت ساز و آواز با نوعی همراهی گروه و یک موسیقی سنتی کاملاً متفاوت با سازهای ایرانی را شنیدم.
روشنروان در ادامه افزود: در بیشتر آثار موسیقی یک خط ملودی را ارکستر و خواننده به عنوان جواب آواز تکرار میکنند، ولی آنچه در این قطعات جلب توجه میکند این است که ارکستر متفاوت با ریتم مختلف با تنوع در اجراها مینوازد و نکته بارز دیگر این است که برای اولین بار آهنگساز به ساخت پارتیتور متنوع پرداخته و میخواهم این بخش را در یکی از کتابهای خود قرار دهم.
این آهنگساز در ادامه گفت: انتخاب اشعار ناب از شاعران برجسته با ملودیهای زیبا و تنظیم فوقالعاده باعث شده که با یک بار شنیدن این آلبوم سیر نمیشویم. در این آلبوم ضبط گروه، میکس و مسترینگ و اجرای خواننده هر کدام در استودیوی مجزا انجام شده است. تا به حال فکر میکردم کار باید در یک جا جمع و ضبط شود. صدابرداری تنظیم، بالانس صداها و اجرای بسیار خوب حسامالدین سراج از ویژگیهای این اثر است.
روشنروان ریتم، رنگ و هماهنگی سازها در این آلبوم را تجربهای جدید در سازهای ایرانی دانست و به آهنگساز این اثر و اعضای گروه سور و خواننده اثر تبریک گفت. و از مردم ایران خواست تا از این اثر حمایت کنند تا بیشتر شنونده این جنس کارهای با فکر و خلاق و ماندگار در عرصه موسیقی باشیم.
حسامالدین سراج نیز با تشکر و یاد کردن از استادان پایور، رضا شفیعیان، سیروس ساغری، پشنگ کامکار، مجید مولانیا و گروه سور گفت: مجید مولانیا زمانی که همه به سوی تجارت گام بر میداشتند برای موسیقی واقعی تلاش کرد. این آلبوم پس از دو سال مجوز نشر گرفت. متاسفانه تربیت گوش در ایران درست انجام نمیشود. در موسیقی باید به دنبال حقیقت موسیقی برویم نه تجارت موسیقی.
در ادامه آلبوم «چشم بیخواب» با حضور پشنگ کامکار، کامبیز روشنروان، حسامالدین سراج، رسول مرادی خوشنویس، سهراب هادی، محمد سلیمانی غزلسرا، مجید مولانیا، داود حیدری و قاسمعلی فراست رونمایی شد.
مجید مولانیا آهنگساز و نوازنده تار، جمشید صفرزاده نوازنده سنتور، حمید قنبری و امین داوری نوازنده سازهای کوبهای، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، صابر سوری نوازنده عود و فرنام اسکندری نوازنده کمانچه آلتو اعضای گروه سور و نوازندگان این آلبوم موسیقی هستند.