جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۰۲۷۳۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
در پنجمین نشست شب‌های فناوری در فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات مطرح شد؛
پنجمین نشست تخصصی شب‌های فناوری با موضوع «فناوری نانو و سبک زندگی» و با حضور مدیر گروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکشنبه ۲۷ مرداد ساعت ۱۶ در فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پنجمین نشست تخصصی شب‌های فناوری با موضوع «فناوری نانو و سبک زندگی» و با حضور مدیر گروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکشنبه ۲۷ مرداد ساعت ۱۶ در فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این نشست عماد احمدوند، دکترای مدیریت تکنولوژی  و مدیر گروه ترویج و فرهنگسازی ستاد توسعه فن‌آوری نانو، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با بیان اینکه هر حوزه علمی و تکنولوژی اثرگذاری خاصی دارد، گفت: این در حالی است که نانو در تمامی حوزه‌ها اثر دارد، چرا که نانو در هر ماده‌ای در مقیاس بسیار ریز اثر خاصی می‌گذارد.

وی افزود: فن‌آوری نانو یعنی اینکه در یک ماده بتوانیم اثرات آن در مقیاس نانومتریک( یک میلیاردم) را شناخته و ضمن کنترل آن بتوانیم در آنها تغییر ایجاد کنیم.

احمدوند ادامه داد: ما می‌توانیم با کنترل اتم‌ها و مولکول‌ها، تغییراتی را به وجود آوریم، مثلاً در پزشکی اثرگذاری دارویی و حذف اثرات جانبی مهم‌ترین هدف است، در فن‌آوری نانو مواد دارویی را در یک کپسول با ابعاد نانومترویک حبس کرده و این کپسول در زمان مصرف بر روی سلول سرطانی نشسته و ضمن باز شدن، اثر بیشتری را بر روی سلول سرطانی باقی می‌گذارد و کار به سایر سلول‌های سالم ندارد.

وی بیان کرد: از آنجایی که در ابعاد نانومتریک مواد، محصولات ویژگی‌های خاصی دارند، باید بتوانیم ضمن شناخت این ویژگی با ایجاد تغییراتی در آن، محصولات جدیدی را تولید کنیم.

احمدوند یادآور شد: در حال حاضر رتبه ایران در میان کشورهای صاحب فناوری نانو رتبه چهارم دارد و حدود ۳۷ هزار نفر نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند. همچنین تاکنون ۶۰۰ محصول نانو نیز تولید شده است.

در ادامه این نشست، محمد نمازی، دکترای فلسفه علم و فن‌آوری  و مدیر برنامه « نانو برای جامعه» ستاد توسعه فناوری نانو نیز با بیان اینکه ما نیازمند سخن گفتن در رابطه با تاثیرگذاری فناوری بر روی زندگی خود هستیم، گفت: از آغاز جنگ جهانی اول نگاه بدبینانه‌ای در رابطه با تکنولوژی وجود داشت، اما از آغاز دهه ۱۹۹۰ نگاه دیگری شکل گرفت؛ نگاهی مبتنی بر اینکه می‌توان تکنولوژی را کنترل کرد.

نمازی در ادامه با تأکید بر نقش ارزش‌ها در شکل دادن به فناوری گفت: یک نمونه آن ربات‌هایی هستند که در حوزه سلامت از انسان نگهداری می‌کنند و طراح ارزش‌های خاص خود را در این ربات گذاشته است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی در سرمایه‌گذاری در این فناوری که بهتر شدن زندگی است را نباید گم کرد، گفت: همچنین نباید ففناوری را ابزار حل مسائل قشر خاصی بدانیم، از سوی دیگر نباید از تکنولوژی‌ زده شد و از آثار منفی آن غافل شد.

نمازی ادامه داد: در فرایند توسعه فناوری، جنبه‌های غیرفنی را در نظر گرفته و مردم را در جریان توسعه فناوری محرم بدانیم.

وی یادآور شد: هدف از بهتر شدن زندگی در کاربرد فناوری نانو شامل هزینه کمتر، مصرف کمتر و ایمنی، راحتی و زیبایی بیشتر، اثرات جانبی کمتر و اثربخشی بیشتر و آلودگی کمتر است.
وی افزود: تکنولوژی  نانوعلاوه بر جنبه مثبت، جنبه منفی نیز دارد، مثلاً راحتی بیشتر فناوری نانو موجب تنبلی شده و زیبایی بیشتر این فناوری تجمل‌گرایی را رواج می‌دهد.

نمازی در ادامه این نشست به ارائه نمونه‌های تولید شده در حوزه نانو و تفاوت آنها با نمونه‌های معمولی پرداخت.

در پایان نشست شب‌های فناوری  پنل پرسش و پاسخ در بین حاضران در نشست و سخنرانان برگزار شد.

نظر شما