جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۹
کد خبر: ۱۰۲۸۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
نقد و بررسی فیلم مستند «انحصار ورثه» با حضور محمدعلی شعبانی نویسنده، پژوهشگر، تدوینگر و کارگردان این فیلم در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فیلم مستند «انحصار ورثه» ساخته محمدعلی شعبانی که در آن بخش‌های ناگفته‌ای از زندگی و افکار شهید سیدمرتضی آوینی مورد بررسی قرار گرفته است، عصر شنبه ۹ شهریور در آیین افتتاح فعالیت کانون «یک فیلم یک تجربه» فرهنگ‌سرای فردوس با حضور کارگردان و سایر عوامل فیلم و افشین فکوری به عنوان کارشناس مجری و جمعی از علاقه‌مندان به هنر هفتم، پس از نمایش، نقد و بررسی شد.

محمدعلی شعبانی که فرزند مرتضی شعبانی از مستندسازان بزرگ و مطرح کشور است در ابتدا گفت: شهید آوینی برای مردم ایران با صدای خاص‌اش در برنامه معروف روایت فتح، آشناست، در حالی که خیلی‌ها اطلاعی از گذشته‌ پر فراز و فرود او ندارند. فیلم «انحصار ورثه» در حقیقت تلاش برای بیان حرف‌هایی است که تاکنون به زبان آورده نشده است.

وی سپس در خصوص ایده ساخت این فیلم مستند با اشاره به همکاری پدر خود با شهید آوینی گفت: پدرم سال‌ها به‌عنوان فیلم‌بردار با گروه روایت فتح همکاری داشت و طبعا ارتباط نزدیکی با او داشت. خود من هم در مقطعی با این گروه تلویزیونی همکاری داشتم و این نکته عاملی بود تا بتوانم شخصیت آوینی را از نزدیک حس کنم و به دلیل رفت و آمد خانوادگی و آشنایی نزدیک با زندگی کاری و شخصی ایشان و تغییر و تحولی که در جهت تکامل شخصیت شهید آوینی ایجاد شده بود و بالطبع تاثیر مثبتی که در من داشت، به فکر ساختن مستندی از زندگی او افتادم.

وی در ادامه افزود: امروز نسل جوان کشور باید شخصیت‌های انقلاب آشنا شده و آنها را به دور از نگاه سیاه‌ وسفید تجزیه‌ و تحلیل کنند و به روایت زندگی این افراد همان‌گونه که بوده‌اند، بپردازند.
 
شعبانی با اشاره به مشکلات ساخت این مستند خاطرنشان کرد: این فیلم بیشتر به دنبال مخاطب دهه 1370 می‌گردد که می‌خواهد اصل مسائل را بدون سانسور بفهمد و به همین سبب برای ساخت این مستند، تنگناها و هجمه‌هایی وجود داشت اما با اراده‌ای که برای انجام شدن آن داشتیم، هزینه‌ها را نیز پرداختیم.

شعبانی همچنین با اشاره به برخی افراد حاضر در فیلم نظیر ابراهیم حاتمی‌کیا که به گفته‌ی او خیلی سخت حاضر به انجام گفت‌وگو در این‌باره شدند گفت: به همین دلیل معتقدم هرچه‌قدر که از زمان تولید می‌گذرد اعتبار فیلم بیش‌تر شده و عیار آن بیش‌تر نمایان می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: مجموعه‌ گفت‌وگوهای این فیلم در آینده قرار است در قالب یک کتاب منتشر شود.

فیلم مستند ۷۲ دقیقه‌ای «انحصار ورثه» برای اولین بار در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به نمایش درآمد و در بخش جایزه شهید آوینی، برنده‌ی جایزه ویژه دبیر جشنواره شد. سپس به عنوان یکی از ۱۱ اثر مستند منتخب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، در این رویداد ملی به نمایش درآمد.
نظر شما