جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۲
کد خبر: ۱۰۳۳۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
علی‌اله سلیمی در «قلم‌های عاشورایی» فرهنگ‌سرای فردوس؛
ویژه برنامه «قلم‌های عاشورایی» که بررسی کتاب «فتح خون» اثر شهید سیدمرتضی آوینی اختصاص داشت، عصر دوشنبه ۱۵ مهرماه در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.
الگوی شهید آوینی برای تفسیر و تحلیل واقعه عاشورا، عشق آسمانی استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه «قلم‌های عاشورایی» به مناسبت محرم و صفر، با بررسی کتاب فاخر «فتح خون» اثر شهید سیدمرتضی آوینی و با حضور علی‌اله سلیمی نویسنده و منتقد ادبی، محمدعلی شعبانی فیلم‌ساز و نویسنده و افشین فکوری کارشناس مجری و جمعی از شهروندان، عصر روز دوشنبه ۱۵ مهرماه در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.

در ابتدا افشین فکوری مجری برنامه با بیان مشخصات کتاب‌شناسی «فتح خون»، این کتاب را تحلیل عاشورایی کربلا نامید و در ادامه به معرفی زندگینامه شهید آوینی پرداخت و گفت: شهید سید مرتضی آوینی، معروف به کامران ۲۱ شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری به دنیا آمد و ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه به شهادت رسید. شهید آوینی کارگردان، مستندساز و روزنامه نگار در حوزه فرهنگ بود که مهم‌ترین فیلم مستند تلویزیونی او درباره جنگ ایران و عراق با نام روایت فتح شناخته شده است.

در ادامه علی‌اله سلیمی در جواب سوال تفاوت کتاب فتح خون با دیگر کتاب‌ها بیان کرد: کتاب‌ها و مجموعه‌ آثار شهید آوینی هم از حیث کمیت، هم از جهت تنوع موضوعات و هم از نظر عمق معنا و تفکر و زیبایی بیان، جالب و قابل توجه است. کتاب فتح خون بازخوانی فرهنگ عاشوراست. با اینکه کتاب‌های بسیاری درباره جزئیات واقعه کربلا نوشته شده، اما کتاب‌هایی که نویسندگان آن‌ها کوشیده‌اند علاوه بر بیان عظمت واقعه کربلا و مظلومیت امام حسین علیه السلام و یارانش، به حقیقت و ریشه‌یابی ماجرا بپردازند کم است. کتاب فتح خون شهید آوینی از معدود کتاب‌هایی است که به حقیقت ماجرای کربلا می‌پردازد. عشق را می‌توان از مفاهیم محوری این کتاب‌ دانست؛‌ در حقیقت الگوی شهید آوینی برای تفسیر و تحلیل واقعه عاشورا، همین عشق آسمانی است.

سپس محمدعلی شعبانی کارگردان فیلم مستند «انحصار ورثه» که روایتی کامل از زندگی شهید آوینی است، در ادامه گفت: کتاب فتح خون یک کتاب  ناتمام است. یک قرائت فردی است که به نظر، نویسنده دوست نداشته نوشتن این کتاب را تمام کند. آوینی «گرفتار» عاشورا بود و چه زیبا در این کتاب جنگ را پیوند می‌زند به عاشورا و انقلاب را از دریچه این واقعه عظیم نگاه می کند. کتاب گویا یک نامه عاشقانه به امام حسین علیه السلام است. من فکر می‌کنم کتاب فتح خون از مهم‌ترین آثار شهید آوینی است.

در ادامه علی‌اله سلیمی درباره داستان کتاب توضیحاتی داد و گفت: داستان کتاب روایتی تحلیلی از واقعه کربلا و چراییِ این واقعه است. شهید آوینی در فتح خون می‌خواهد خواننده را به شناختی کامل برساند و کتاب را به دو گونه روایت می کند گاهی از زبان راوی و دیگری به شیوه معمول مقتل‌ها و یک نوع تحلیل. متن کتاب‌ از دو قسمت کلی تشکیل شده است‌. قسمت اول که متن اصلی کتاب است‌، به شرح و بیان وقایع و توصیف ماجراهای پیش‌آمده از رجب سال ۶۰ تا محرم سال ۶۱ هجری می‌پردازد و قسمت دوم که از زبان «راوی‌» روایت می‌شود، تحلیل و رازگشایی همان وقایع و ماجراهاست و در واقع بخش برجسته کتاب نیز همین است.

محمدعلی شعبانی نیز درباره فعالیت‌های شهید آوینی عنوان کرد: سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ دوران اوج فعالیت مطبوعاتی شهید آوینی بود. آثار او در طی این دوره نیز موضوعات بسیار متنوعی را شامل می‌شد. شهید آوینی فیلم‌سازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه درباره‌ غائله‌ی گنبد، سیل خوزستان و ظلم خوانین با مجموعه‌ی مستند خان گزیده‌ها آغاز کرد و با شروع انقلاب تمام نوشته‌های خویش را اعم از تراوشات فلسفی، داستان‌های کوتاه، اشعار و...  سوزاند و تصمیم گرفت که دیگر چیزی که «حدیث نفس» باشد را ننویسد و دیگر از خودش حرفی نزند.

علی اله سلیمی در پاسخ به سوال افشین فکوری که سبک شهید آوینی در کتاب فتح خون چگونه ‌است، اظهار کرد:‌ سبک شهید آوینی یکی از معدود سبک‌های قابل لمس است که هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام را تحت تاثیر شیوه بیان خود قرار می‌دهد. ویژگی سبک شهید آوینی، شناساندن کامل آنچه درک عمیقی از آن دارد می باشد.

جلسه با خوانش قسمتی از متن کتاب فتح خون و پرسش و پاسخ حاضرین و منتقدان حاضر در برنامه به پایان رسید.
نظر شما