جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۰۳۷۹۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: تسهیل ازدواج جوانان باید هر چه سریع‌تر شکل عملیاتی بگیرد. زمان آن رسیده که کارهای متفاوتی نسبت به گذشته انجام شود تا شاهد ترویج فرهنگ ازدواج آسان در میان جوانان باشیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، نشست هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی در امور فرهنگی و اجتماعی با موضوع تسهیل ازدواج با حضور محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی، رستمی معاون امور مناطق، حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری، سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی، زهرا بهروز آذر مدیرکل امور بانوان، ابوالفضل رفیع مدیرکل فرهنگی و مجتبی دانشور مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران به همراه اعظم کریمی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و رضا گل محمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران در ساختمان معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مجموعه‌های یاس شهرداری که پیش‌تر با هدف تسهیل روند ازدواج جوانان راه‌اندازی شده‌اند، نتوانسته آن طور که باید و شاید در این مسیر موفق عمل کنند، گفت: با توجه به شرایط کنونی جامعه و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تسهیل مسیر ازدواج آسان جوانان لازم است که در زمینه استفاده و بهره‌برداری صحیح از مجموعه‌های یاس برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت بگیرد.

جوادی یگانه با تاکید بر اینکه تسهیل ازدواج جوانان تنها نباید در فرم و نحوه اجرای مراسم ازدواج خلاصه شود و به مسائل فرهنگی این امر مهم نیز باید توجه‌های لازم صورت گیرد، تصریح کرد: لازم و ضروری است در کنار آسان‌سازی ازدواج جوانان در زمینه پایداری پیوند جوانان نیز برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیقی انجام شود.

وی با بیان اینکه لازم است بانک اطلاعاتی جامعی از تمامی ظرفیت‌های موجود شهرداری تهران که می‌توان در روند تسهیل ازدواج جوانان از آنها بهره برده تهیه شود، ادامه داد: مجموعه‌های شهربانو، فرهنگ‌سراها، بوستان‌های بانوان و سایر تالارها و امکانات شهرداری آمادگی آن را دارند که بتوانند در امر مهم ازدواج آسان جوانان به کار گرفته شوند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در نص صریح قانون نیز اشاره شده که شهرداری وظیفه فراهم‌سازی زیرساخت برای ازدواج آسان جوانان را بر عهده دارد، عنوان کرد: درست است که در قانون تنها به فراهم‌سازی زیرساخت‌های مکانی از سوی شهرداری اشاره شده، اما ما به عنوان مدیران فرهنگ‌ساز این وظیفه را داریم که در زمینه فرهنگ‌سازی امر ازدواج در جامعه نیز اقدامات لازم را انجام دهیم تا افراد کم برخوردار بتوانند با آسودگی خیال بیشتری اقدام به ازدواج کنند.

وی ادامه داد: این بدین معناست که تسهیل امر ازدواج نباید تنها به فراهم‌سازی سالن و سایر امکانات مراسم ازدواج محدود شود، بلکه مطابق بیانات مقام معظم رهبری لازم و ضروری است که در مسیر تسهیل ازدواج جوانان کارهای متفاوتی صورت بگیرد که از جنس خدمات فرهنگی و اجتماعی باشند.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با تاکید بر اینکه تسهیل ازدواج جوانان باید هر چه سریع‌تر شکل عملیاتی به خود بگیرد، گفت: زمان آن رسیده که کارهای متفاوتی نسبت به گذشته انجام شود تا شاهد ترویج فرهنگ ازدواج آسان در میان جوانان باشیم.

حجت‌الاسلام امرودی با یادآوری اینکه در گذشته برنامه‌ریزی‌هایی برای تسهیل ازدواج جوانان صورت گرفته که می‌توانند به عنوان تجربه‌های مفید در مسیر اجرای طرح‌های جدید چراغ راه مدیران فرهنگی شهرداری تهران باشد، افزود: مجموعه تالارهای یاس راه‌اندازی شدند تا فراهم‌سازی امکانات برای ازدواج جوانان آسان شود، اما نتوانستیم تدبیر و مدیریت کارآمدی در زمینه ارائه این خدمات به کار گیریم و در نتیجه این مجموعه‌ها آن طور که باید و شاید برای ازدواج جوانان مورد استفاده قرار نگرفتند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه تاکید کرد: زمان آن رسیده که با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های مدون و نوینی در فاز جدیدی امکانات شهرداری را برای استفاده جوانان در امر مهم ازدواج آماده‌سازی کنیم و خدمات را به تمامی اقشار کم برخوردار جامعه ارائه دهیم.

زهرا بهروز آذر مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران نیز در بخش دیگری از نشست هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی در امور فرهنگی و اجتماعی با موضوع تسهیل ازدواج گفت: از چهار ماه گذشته تا کنون تلاش کرده‌ایم بر اساس خط مشی و راهبردهای معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران موضوع مهم ازدواج آسان را پیگیری کنیم تا شاهد تحقق هر چه بیشتر این امر خیر و مهم اجتماعی در جامعه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت امکانات شهرداری برای ازدواج آسان جوانان به قدری کامل و کافی باشد که تنها مختص افراد کم برخوردار جامعه نباشد، یادآور شد که با فرهنگ‌سازی افراد متمول نیز می‌توانند تشویق به استفاده از این امکانات شوند.

بهروز آذر در تشریح مدل جدید ترویج ازدواج آسان جوانان گفت: در شیوه جدید ترویج ازدواج آسان جوانان در نظر داریم اقداماتی نوآورانه اما از جنس خدمات اجتماعی و فرهنگی ارائه دهیم. ضمن آنکه در ابتدا باید جوانان را با زیرساخت‌های شهرداری که برای ازدواج آسان در دسترس است آشنا کنیم تا شاهد اقبال عمومی به این شیوه‌های نوین پیوند زناشویی باشیم.

همچنین سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی در خصوص ترویج فرهنگ ازدواج آسان در میان جوانان گفت: در این شیوه نوین نباید ظرفیت‌های دولتی را درگیر کنیم. بلکه باید از سازمان‌های مردم‌نهاد برای رسیدن به اهداف بلندمدت در مسیر تحقق ازدواج آسان جوانان یاری بگیریم.

سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه هر چه بیشتر در این طرح کمک‌های اجتماعی صورت گیرد ازدواج آسان جوانان تحقق‌پذیرتر می‌شود، بیان کرد: علاوه بر آنکه لازم است از ظرفیت‌های شهرداری در مسیر تسهیل ازدواج جوانان استفاده کنیم، سمن‌ها نیز به عنوان نمایندگانی از بدنه اجتماعی جامعه می‌توانند در جهت آسان‌سازی ازدواج گام‌های تاثیرگذاری بردارند که در این خصوص نیاز به مشارکت شهرداری با این سازمان‌های مردم‌نهاد است.

نظر شما