جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۶
کد خبر: ۱۰۴۰۷۸
|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
آیین رونمایی از دو ساز تلفیقی موسیقی ایرانی روز جمعه ششم دی با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی ایرانی در فرهنگ‌سرای سرو تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از دو ساز تلفیقی موسیقی ایرانی با هنرمندی مجید آذری‌پور روز جمعه ششم دی با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی ایرانی در قالب ویژه برنامه «ساز نو» فرهنگ‌سرای سرو تهران برگزار شد. 

«ساز نو»، نام ویژه برنامه‌ای است که به رونمایی از سازهای ابداعی هنرمندان خلاق موسیقی اختصاص دارد.

در این برنامه سازهای ابداعی «دف بادی» یا «دف کوکی» و ساز «کولک» با هنرمندی مجید آذری‌پور برای اولین بار در حضور مخاطبان رونمایی شد. 

به گفته وی از ویژگی‌های دف بادی یا دف کوکی، کوک شدن پوست دف بوده که این کوک شدن موجب تنظیم دف با انواع نواها و موسیقی‌ها می‌شود.

آذری‌پور درباره انگیزه خود برای ساخت «کولک» توضیح داد: هدف من از ساخت چنین سازی نخست به وجود آوردن فضایی است که صدای تازه‌ای به موسیقی ما اضافه شود. این ساز از تلفیق دو ساز با جغرافیای متفاوت ساخته شده است. «تنبک» که یک ساز ایرانی است و «کاخون» که سازی کلمبیایی است.

مجید آذری‌پور سال ۱۳۳۹ در اصفهان و در خانواده‌ای اهل موسیقی و هنر به دنیا آمد. این هنرمند از کودکی با موسیقی آشنا شد و نزد استادانی چون حسین پورابوطالب، جمشید محبی و ناصر فرهنگ‌فر نواختن تنبک را آموخت و در سال ۱۳۵۶ در مسابقات دانش‌آموزی استان اصفهان رتبه نخست را کسب کرد.

وی در نوجوانی در کنار آموختن موسیقی حرفه نجاری را آموخت و پس از تحصیلات دانشگاهی عشق به چوب باعث شد تا این کار را به صورت حرفه‌ای دنبال کند.

آذری‌پور در دف بادی یا دف کوکی امکان کوک شدن دف را فراهم کرده است که این اتفاق موجب تنظیم دف با انواع نواها و موسیقی‌ها می‌شود.

هدف مجید آذری‌پور از ساخت کولک حفظ حرمت ساز است. او با ساخت این ساز به نوع استفاده از ساز کاخون نقد هوشمندانه‌ای دارند؛ زیرا برای نواختن این ساز، روی ساز می‌نشینند و می‌نوازند و این در فرهنگ ما نوعی تقلیل و تحقیر موسیقی به حساب می‌آید. وی ضمن تلفیق سازهای تنبک و کاخون که صدایی تازه را به ارمغان آورده است، ساز را به گونه‌ای طراحی کرده که بر روی دوش و کول نوازنده قرار می‌گیرد و به همین آن را کولک نامگذاری کرده است.

نظر شما