جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۹
کد خبر: ۱۰۴۵۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
در نشست تقدیر از زنان خبرنگار در فرهنگ‌سرای رسانه مطرح شد
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تقدیر از بانوان خبرنگار در فرهنگ‌سرای رسانه گفت: در گذشته به دلیل انحصاری بودن رسانه‌ها از محتوا به مخاطب می‌رسیدیم در حالی که حالا باید از مخاطب به محتوا برسیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همایش «زنان خبرنگار؛ افق‌های پیش رو» به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) و روز تجلیل از مقام زن با هدف تقدیر از بانوان خبرنگار روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه با حضور محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران و جمعی از اهالی رسانه در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد. 

اهمیت جایگاه زنان در نظر پیامبر خاتم(ص)

در ابتدای این نشست مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن گفت: سخن گفتن در این جمع فرهیخته کار بسیار دشواری است و صرفاً از باب خیر مقدم و عرض یک نکته صحبت می‌کنم. در ایام خجسته تولد حضرت زهرا(س) هستیم؛. روایتی را در یک جلسه شنیدم که می‌خواهم آن را بازگو کنم و آن هم در باب اهمیت جایگاه زنان در نظر پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) است. روایت شده است که بالاترین انسان خلق‌شده از سوی خداوند یعنی پیامبر اعظم هرگاه که دخترشان را می‌دیدند خم می‌شدند و دست ایشان را می‌بوسیدند. وقتی به شان والای پیامبر نگاه می‌کنیم متوجه جایگاه زنان از منظر ایشان می‌شویم. 

خدادی:‌ مخاطب‌شناسی باید موضوع اصلی رسانه‌ها قرار گیرد

وی ادامه داد: بر همین اساس ایده‌ای در ذهنمان شکل گرفت و آن هم تجلیل از بانوان خبرنگار بود. این ایده را به اطلاع معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رساندیم و ایشان نیز بلافاصله پذیرفتند و گفتند که این مراسم را در بهترین کیفیت برگزار کنید. این مراسم اگر چه در بهترین شکل ممکن نیست اما نقطه آغازی است. فرهنگ‌سرای رسانه در دوره جدید فعالیت خود بنا دارد که از هر مناسبتی بهره ببرد تا به تلاش‌های خبرنگاران عزیز بپردازد و چه مناسبتی بالاتر از روز زن است. 

او با اشاره به کسانی که در این جلسه تقدیر خواهند شد، گفت: در وهله اول می‌خواهیم از خانم‌های خبرنگاری که متاسفانه در سال ۹۸ آنان را از دست دادیم یادی کنیم. در سال ۹۸ دو عزیز را از دست دادیم و امروز گرامی داشتی برای آنان خواهیم داشت. همچنین با پیشنهاد آقای خدادی قصد داریم که از تلاش خبرنگاران بازنشسته هر سال نیز تقدیر و تشکر ویژه کنیم. امسال یک خانم خبرنگار بازنشسته داشتیم. در کنار اینها از رسانه‌ها خواستیم که به انتخاب خودشان یک خانم خبرنگار را برای تقدیر معرفی کنند. البته این کار در ادامه می‌تواند شکل دیگری داشته باشد و شاید بهتر باشد که داوری بر اساس محصولات رسانه‌ای یک سال هر خبرنگار باشد. با این حال این بار خواستیم که خود رسانه‌ها نظر بدهند که آنان نیز با روی گشاده با ما برخورد داشتند.
 
محمدی در پایان گفت: فرهنگ‌سرای رسانه خانه شماست. این مرکز برای خدمات‌دهی به خبرنگاران آمادگی کامل دارد. می‌خواستیم پیشنهادی را به آقای خدادی بدهیم مبنی بر اینکه تشکلی از زنان خبرنگار در این مرکز فعالیت داشته باشند. با این حال این رویداد نقطه آغاز است و ادامه خواهد داشت. در این برنامه قصد داشتیم که نقش خانم‌ها در رسانه را بررسی کنیم و به همین دلیل عنوان افق‌های پیش رو را انتخاب کردیم. 

رفعتی: زنان خبرنگار باید خودشان را قبول داشته باشند

در ادامه مهری رفعتی یکی از بانوان خبرنگار با اشاره به نقش تلفیقی زن و جامعه گفت: باید جایگاه ویژه‌ای را در حوزه‌های علمی،‌ فرهنگی و هنری برای زنان در نظر بگیریم. به صورت کلی حرفه خبرنگاری می‌طلبد که خبرنگاران زن در مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی حضور داشته باشند. خبرنگاری شغل پرخطری است و کسی که این شغل را انتخاب می‌کند باید همیشه آماده باشد که شرایط سخت کاری را تجربه کند. با بیش از ۳۰ سال سابقه کاری به من ثابت شده است که خبرنگاری یک شغل عادی و طبیعی نیست و بیشتر شبیه به یک عشق یا دیوانگی است. کسی که در این شغل کار می‌کند باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. آنان عمدتاً هوش بالاتری از معمول جامعه دارند و البته از قلم خوبی نیز برخوردار هستند. 

خدادی:‌ مخاطب‌شناسی باید موضوع اصلی رسانه‌ها قرار گیرد

او با اشاره به چالش‌های روزنامه‌نگاری برای زنان گفت:‌ متاسفانه شکاف جنسیتی در همه شغل‌ها وجود دارد و خاص روزنامه‌نگاری نیست. قبل از اینکه به این جلسه بیایم تحقیقی را خواندم که تفاوت‌های به‌کارگیری زنان در رسانه‌ها را بررسی کرده بود. به صورت خلاصه در این مقاله گفته شده بود که بیشتر مردان در بخش‌های سیاسی،‌ ورزشی و اقتصادی مشغول به کار می‌شوند در حالی که بانوان در بخش‌های سلامت، بهداشت و آموزش مشغول به کار هستند. همچنین در قالب خبرها نیز باید بگویم که مردان بیشتر گزارش‌های تحلیلی کار می‌کنند در حالی که زنان در حیطه خبر و گزارش خبری فعالیت دارند. 

وی افزود: باید در رسانه‌ها بیشتر به توانمندی‌های زنان دقت شود. بنده چند عنوان پژوهشی را آماده کرده‌ام که ارائه می‌کنم. اول اینکه چالش‌های فیزیکی بانوان در رسانه‌ها چیست؟ دوم اینکه جنبه‌های روان‌شناسی تاثیرگذار بر روزنامه‌ها در بین آقایان و خانم‌ها چگونه است؟ مورد سوم مربوط به حمایت‌های قانونی است که از زنان صورت می‌گیرد و در نهایت مورد چهارم که بسیار مهم‌تر است مسئله اعتماد است؛ ما از مسئولان رسانه‌ها می‌خواهیم که به بانوان اعتماد داشته باشند و توانمندی آنان را بپذیرند. دومین اعتماد نیز توسط خود خانم‌های خبرنگار باید انجام شود و از آنان می‌خواهم که خودشان را قبول داشته باشند. 

در ادامه مرضیه سالاری یکی از بانوان خبرنگار خاطراتی را از دوران خبرنگاری خود مطرح کرد و گفت: من خبرنگار حوزه دیپلماسی هستم و بیشترین خاطراتی که دارم به مذاکرات هسته‌ای برمی‌گردد. این مذاکرات قرار بود یک هفته باشد اما ۲۱ روز طول کشید و ما تلاش می‌کردیم با اخبار و تحلیل‌های روزانه رسانه خود را به‌روز نگه داریم. در آن روزها هم امیدوار بودیم و هم می‌ترسیدیم که این تلاش‌ها به نتیجه نرسد. خاطرم هست که ۲۲ تیر بود که فکر می‌کردیم همه چیز تمام شده است اما گفتند که هنوز مذاکرات تمام نشده و به هتل برگشتیم. با این حال بهترین خاطره ما در همان شب رقم خورد؛‌ آن شب بسیار خوشحال بودیم و با همدیگر عکس یادگاری می‌گرفتیم. اکنون که این اتفاق برای برجام افتاده است هنوز هم به همان شب فکر می‌کنیم که چگونه با بی‌تدبیری رییس‌جمهور آمریکا آن خوشحالی‌مان از بین رفت. 

خدادی: در کار حرفه‌ای خبرنگاری زنان و مردان به سطح برابر رسیده‌اند

سخنران پایانی این مراسم محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که ضمن اشاره به روز مادر گفت: سالروز میلاد حضرت زهرا(س) روز خجسته‌ای است و کمک می‌کند که به ماهیت خود برگردیم. انسان بدون مادر هویت ندارد و با او است که زمزمه می‌کند، نفس می‌کشد و بالنده می‌شود. در لحظه ورود به هستی تنها کسی که همراه ماست مادر است. بنابراین هیچ‌گاه نباید فراموش کنیم که از دامن مادر به اینجا رسیده‌ایم. اگر قدرت و ثروت می‌گیریم نباید فراموش کنیم که از کجا آمده‌ایم و در کجا معنا شدیم. علاوه بر این باید سیره حضرت زهرا(س) را در زندگی خود بیاوریم و همیشه به آن توجه داشته باشیم. ارزش انسان به معنا و هویت او است و باید این ارزش را پاس بداریم.
 
وی با اشاره به ایام اربعین شهادت سردار سلیمانی گفت: چه بسا انسان‌هایی را داریم که حضور ندارند اما اثرشان تا ابد پاینده است. سردار سلیمانی یکی از همین اشخاص است. آنچه که تا کنون در مورد ایشان گفته شده، همه آنچه که بوده نیست و نمی‌توان ایشان را توصیف کرد و شاید در آینده آنچه لایق ایشان است گفته شود. وقتی به وصیت‌نامه ایشان نگاه می‌کنید، می‌بینید که ایشان چه روح والایی داشته است. ایشان کمترین حضور را در رسانه‌ها داشت در حالی که بیشترین اثرگذاری را در همه جا داشت. خاطرم هست با سردبیر یکی از روزنامه‌های خارجی که برای تشییع سردار به ایران آمده بود حرف می‌زدم. او می‌گفت که شوک تشییع سردار سلیمانی مهم‌ترین واقعه امسال است چرا که این تجمع میلیونی نه به تقاضا یا خواست کسی بوده و نه کسی آن را دستور داده است. 

خدادی:‌ مخاطب‌شناسی باید موضوع اصلی رسانه‌ها قرار گیرد

او با اشاره به مقام والای زنان گفت: مقام زن والاست. این واژه مادر است که به زن هویت داده است. اولین صفت مادر گذشت است و صفت دوم مهربانی است و سوم این است که بدون چشم‌داشت منتهی زحمات را می‌کشند. خیابان محبت و گذشت مادر یک طرفه است. احساس می‌کنم که در جامعه خود نیاز به مادر داریم که معنای واقعی آن را برای اجتماع ما معنا کند. هر فردی در هر جایی که هست باید مادر باشد و نگاه مادرانه به اطراف خود داشته باشد تا جامعه ما به تعالی برسد. 

محمد خدادی در مورد فعالیت زنان خبرنگار گفت: واقعیت این است که در کار حرفه‌ای زنان و مردان به سطح برابر رسیده‌اند. برداشت من این است که توانایی‌های بانوان رشد قابل توجهی داشته و شاید بهترین خبرنگارهای ما از بین بانوان باشند. در رسانه باید به چند موضوع دقت ویژه داشته باشیم؛ اول اینکه از فضای پوششی بیرون بیاییم و دنبال سوژه باشیم. به نظرم لازم است که اتفاقات مهم را واکاوی کنیم و نیاز جامعه را در بین سوژه‌های خود بیاوریم. موضوع دیگر ارتباط بین مخاطب و محتواست. در گذشته به دلیل انحصاری بودن رسانه‌ها از محتوا به مخاطب می‌رسیدیم در حالی که حالا باید از مخاطب به محتوا برسیم. باید میز مخاطب تکلیف تیتر یک روزنامه ما را مشخص کند و باید به سفارش مردم روزنامه دربیاوریم نه به سفارش خودمان.

او تاکید کرد: جامعه خبری ما جامعه‌ای پویا، زنده و فداکار است اما چند مشکل دارد؛ اولین مشکل موضوع کمیت است. داشتن ۱۳ هزار رسانه و ۲۶ هزار خبرنگار افتخار نیست. رسانه‌های ما نباید به بیشتر بودن خبرنگارهایشان افتخار کنند، بلکه باید به کیفیت مطالبشان افتخار کنند. موضوع دوم شرایطی است که در آن قرار گرفته‌ایم. آمریکا از نظر نظامی کاملاً ناموفق بود و حالا وارد جنگ رسانه‌ای شده است. رسانه‌های ما باید بدانند که در پایتخت ۶ کشور دنیا با بیشترین قدرت، کار رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی انجام می‌گیرد. قدرت آنان در انعکاس خبرهایی است که قدرت مردم را به ضعف تبدیل کند، همبستگی مردم را شکاف نشان بدهد و وظیفه رسانه‌های ما در داخل این است که رهرو راه حاج قاسم باشند و بالاترین ظرفیت خود را برای مقابله با این تهدید به کار گیرند. 

در پایان این مراسم از جمعی از خبرنگاران که توسط خود رسانه‌ها معرفی شده بودند تقدیر شد؛ نام این خبرنگاران به شرح زیر است:
نرگس حبیبی خبرنگار بازنشسته روزنامه ایران، عطیه اکبری خبرگزاری فارس، فرشته رفیعی خبرگزاری مهر، نجمه سادات مولایی خبرگزاری تسنیم، مهتاب جودکی شهروند، عسل اخویان طهرانی جام‌جم، ارمغان زمان فشمی اطلاعات، نسرین هزاره ایلنا، بهناز میرمطهریان و مریم سالاری روزنامه ایران، مهناز اسماعیلی جهان اقتصاد، زینب کورعی عصر ایران، معصومه پورصادقی الف، فاطمه راهبری جماران، روشنک سلطانی نژاد کار و کارگر، یگانه کربلایی ایسنا، مائده هنجار قدسنا، فائقه انوار خراسان، هدی دهقان بذرافشان سیاست روز، الهام فرهی تابناک، مرضیه صاحبی رسالت، اکرم رضایی‌نژاد عصر اقتصاد، سیده ساجده شوبیری مردم‌سالاری، نگار رشیدی دزفولی گل، منصوره جاسبی جماران، لیلا موسی‌زاده خبرگزاری جمهوری اسلامی، سعیده محمد زمانی‌ها حمایت، ماهره بابازاده اسبق ستاره صبح، زهرا غلامی تقریب، زهرا چیذری روزنامه جوان، سحر دانشور نسیم آنلاین، مریم احمدی پانا، لیلا نظری اقتصاد مردم، فرزانه غلامی  قدس، طاهره محمد یوسفی آرمان ملی، اکرم عباس عصر توسعه و مریم روزبهانی ایکنا.

همچنین یاد و خاطره دو خبرنگار درگذشته در سال ۹۸ زهرا عبدالحمید از خبرگزاری فارس و مریم فرهمند از روزنامه ایران گرامی داشته شد. اجرای موسیقی توسط گروه موسیقی کالیوه از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

خدادی:‌ مخاطب‌شناسی باید موضوع اصلی رسانه‌ها قرار گیرد
نظر شما