جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۰۴۷۶۸
|
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
تئاتر آنلاین در سبد فرهنگی خانوادها
تئاتری که اکنون اهالی‌اش معتقدند که جای پخش آنلاین آن تاکنون در کشور ما خالی بوده است و حالا در این روزهای کرونایی که مردم خانه نشین شده‌اند پی به این موضوع برده‌اند که اهالی تئاتر می توانند تئاتر را خود به سبد فرهنگی خانواده‌ها ببرند.
تمجید اهالی تئاتر از اقدام سازمان فرهنگی هنریبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پخش تئاتر آنلاین از پردیس تئاتر تهران که عصر 17 فروردین ماه با حضور علیرضا زند وکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و همایون امیرزاده مدیر روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارش را آغاز کرده بود در حالی رو به اتمام است که قاسم طاهر احمدی نویسنده و کارگردان شامگاه سه‌شنبه تئاتر هرمان را در پردیس تئاتر روی صحنه برده است در این مورد می‌گوید: این وظیفه صدا وسیماست که چنین کارهایی انجام دهد.آن هم در وسعت بسیار بالا با تعداد بیشتری تئاتر چرا که برای صدا و سیما راحت تر است. در حقیقت کاری که ما اجرا کردیم همان تله تئاتر است که حتی تماشاچیانش از تئاتر روی صحنه بیشتر است. در تله تئاتر تماشاگر خودش را چند پرده به تئاتر نزدیک‌تر حس می کند .

او در پاسخ به اینکه نبود مخاطب در سالن آیا بر اجرای بازیگران تأثیر داشته است؟ افزود: برای یک بازیگر و کارگردان نباید فرقی داشته باشد که کسی در سالن هست یا نه اما به لحاظ اجرایی بازیگران باید با مدیای دوربین آشنایی داشته باشند.بنابر این به لحاظ هنری تأثیری ندارد فقط به لحاظ تکنیکی اثر دارد. او در خصوص حمایت مالی از کارشان تصریح کرد: که اطلاعی از این حمایت ندارد و به صورت دوستانه با شهرداری کار کرده است و از این کار شهرداری هم راضی است که در شرایط کرونا یک فضای ایزوله ایجاد کرده است تا مردم اوقات فراغتشان را پر کنند. 

میلاد جباری مولانا کارگردان تئاتر سکوت،سال 10 هجری که شب نیمه شعبان پخش شد از بازخورد خوب مخاطبانش می گوید که در فضای مجازی پیام‌های زیادی برایش گذاشته اند. او از جمله کسانی است که معتقد است تئاتر آنلاین باید در فضای پسا کرونا هم ادامه پیدا کند. او پخش تئاتری در انگلستان را مثال می زند که قبل از کرونا هر شب سر ساعت مشخصی به صورت آنلاین برای مردم اجرا می شده است.

جباری در ادامه سخنانش می گوید: من این ایام را خط مقدم فرهنگی می دانم چون مخاطبی که در خانه است نیاز به  آن دارد. اکنون که نزدیک دوماه از قرنطینه و بستن فضاهای فرهنگی و هنری مثل سینماها و سالن های تئاتر می گذرد و اهالی تئاتر هم متقابلاً پولی بابت کارهایشان دریافت نمی‌کنند، نیاز بیشتری به حمایت دولت دارند تا گذران زندگی کنند.

جباری  معتقد است وزارت فرهنگ در این دوران می توانست مثل شهرداری به صورت آنلاین کار کند و فضا در اختیار هنرمندان قرار دهد اما این کار را نکرد، البته از وزارتخانه ای که هنوز پول کار سال گذشته را به ما نداده است و چند ماه از اجرایمان می گذرد ، نمی توان انتظار زیادی داشت.اما امیدوارم این اتفاق خوب بیفتد و تمام گروه‌های تئاتری که متأسفانه اکنون هر یک ساز خود را می زنند با هم به یک خانواده تبدیل شوند و کاری را که مجموعه فرهنگی شهرداری انجام داد ادامه دهند.
او می گوید: ما نیاز به حمایت مالی هم داریم قرار است از عوایدی که سایت برگزار کننده این نمایش‌ها دریافت می کند به گروه‌های تئاتری پرداخت شود اما این قطعاً برای هنرمندان تئاتر کافی نیست.   
 عباس قاصدزاده که اولین اجرا را در پردیس تئاتر برعهده داشت، در مورد تجربه‌ اجرایشان در قالب این برنامه می گوید: اولین نمایش کودک بود که با حمایت یکسری طرفداران تئاتر کودک اجرا شد. مخاطبانی که از طریق صفحه مجازی درخواست کرده بودند که برای بچه‌هایشان تئاتر اجرا کنیم تا در شرایط قرنطینه اوقاتی خوش برایشان فراهم شود. وقتی خواستیم به صورت حرفه‌ای کار کنیم با پیشنهاد پردیس تئاتر مواجه شدیم و تصمیم گرفتیم این کار را در آنجا انجام دهیم .

قاصد‌زاده درباره حس و حال نمایش‌شان گفت: «تئاتر رابینسون خرگوشه در جشن خانه تئاتر در شش قسمت نامزد شد و جایزه بهترین طراح لباس را از آن خود کرد. بازیگر این تئاتر به نام سوگند قاصدزاده نیز جایزه دریافت کرد. ما در جشنواره ایران زمین هم نامزد جایزه شدیم. وقتی از اوایل اسفند ماه مجبور شدیم در قرنطینه بمانیم تصمیم گرفتیم مجموعه برنامه‌های قندک و عمو شهرام را در اینستاگرام صفحه شهر قصه‌ها که مربوط به گروه هنری سوگند است به صورت مستقل برای مردم اجرا کنیم.»

این کارگردان در ادامه تصریح کرد: «ما به عشق کودکان این سرزمین این کار را انجام دادیم و اکنون خوشحالیم که توانستیم اجرای زنده در پردیس تئاتر تهران داشته باشیم. زمانی که در فرهنگسرای ابن سینا این تئاتر را اجرا کردیم 6800 مخاطب در طول یک ماه داشتیم اما در اجرای زنده ما تعداد مخاطبان‌مان خیلی بیشتر بود. آمار دقیقی در دسترس ندارم اما از تعداد فیلم‌هایی که پدران و مادران از دیدن کودکانشان فرستادند متوجه شدیم که تعداد بالایی مخاطب داشتیم.» او ادامه داد: «اجرای ما یک بار بود اما مردم می‌توانند روزهای آینده در سایت تیوا به صورت رایگان این تئاتر را ببینند یا به سایت نمایش نت مراجعه کنند و با 30 درصد تخفیف آن را ببینند. ما هیچ هزینه‌ای بابت کارمان دریافت نکردیم و فقط برای دلمان و مردم کار کردیم.»  

منبع: ایران

نظر شما