جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۰۴۸۴۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با حضور در فرهنگ‌سرای خاوران از قرارگاه جهادی تولید ماسک حضرت زینب(س) در این فرهنگ‌سرا، بازدید کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کریستف هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور در فرهنگ‌سرای خاوران ضمن بازید از قرارگاه جهادی تولید ماسک حضرت زینب(س) در این فرهنگ‌سرا با حجت الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری گفتگو و ‌تبادل نظر کرد. 

در این نشست امرودی ضمن خیر مقدم به کریستف هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران به بیان نظرات خود درباره این قرارگاه پرداخت و گفت: از شروع فعالیت این پایگاه مردمی و جهادی تا کنون بیش از یک و نیم میلیون انواع ماسک معمولی، سه لایه، پنج لایه فیلتر دار و همچنین ۵۷ هزار گان تولید شده است. 

وی تصریح کرد: بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، سازمان فرهنگی هنری که با دارا بودن مراکزی مانند کتابخانه، سینما، سالن تئاتر، نگارخانه و... فعالیت‌هایش کاملاً به حضور اجتماعی مردم وابسته است، باید این فعالیت‌ها را به منازل می‌برد تا مردم در خانه‌هایشان بمانند.

وی ادامه داد: به همین منظور همکاران سازمان فرهنگی هنری اقدام به تولید آثار فرهنگی در قالب‌های کلیپ، پادکست، اینفوگرافی و... و انتشار آنها در فضای مجازی برای مردم کردند. این فعالیت‌های فرهنگی با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان در خانه اجرا شد و تا کنون بیش از ۲۰ هزار اثر منتشر شده است.

رییس سازمان فرهنگی هنری افزود: علاوه بر اینها، روحیه همکاری مردم ایران نیز باید به کار گرفته می‌شد، چرا که مردم ایران این ویژگی را دارند که در بحران‌ها مشارکت جدی‌ کنند. سازمان فرهنگی هنری قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) را با تعداد محدودی چرخ خیاطی راه‌اندازی کرد و نیکوکاران هم با حضورشان و هم با چرخ‌های خیاطی خود به میدان آمدند و در حال حاضر هزار و ۱۵۰ چرخ خیاطی فعال است.

وی افزود: در این قرارگاه مردم بدون دریافت هیچ دستمزدی به تولید ماسک و گان برای کادر درمان و بیماران می‌پردازند و پس از تولید، این اقلام تحت نظارت وزارت بهداشت استریلیزه می‌شود و در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد. 

حجت‌الاسلام امرودی افزود: ایران علاوه بر مبارزه با کرونا، باید با تحریم ظالمانه آمریکا نیز مقابله کند و این کار را دشوار می‌کند. با توجه به سابقه خوب سازمان جهانی بهداشت، ما توقع داریم که شما صدای مظلومیت مردم ایران باشید تا این تحریم‌ها از بین برود. دنیای امروز تشنه عدالت است و ابرقدرت‌ها باید از شیوع کرونا درس بگیرند. 

وی برطرف کردن نیازهای بهداشتی را حداقل رعایت عدالت اجتماعی دانست و خواستار برداشتن تحریم ها شد و تحریم ها را مایه ننگ ابرقدرتها برشمرد و افزود:  امیدوارم به زودی جشن نابودی این ویروس را در کنار هم بگیریم.

بازدید نماینده بهداشت جهانی از کارگاه تولید ماسک در فرهنگ‌سرای خاوران

هملمن: تولیدات این کارگاه برای مردم و کادر درمانی بسیار مهم است

در ادامه کریستف هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با تشکر از دعوت سازمان فرهنگی هنری برای بازدید از قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) گفت: از ابتدای اپیدمی سعی کردم پشت میز دفترم ننشینم، بلکه بیرون بروم و ببینم چه اتفاقی می‌افتد. چون در حوزه کاری ما، بخش عمده اتفاقات در میدان مبارزه با بیماری رقم می‌خورد و با برپایی نشست‌ها، شبکه‌سازی با کارشناسان بین‌المللی و ارائه راهنمایی‌ها و توصیه‌های تخصصی می‌توانیم به کنترل بیماری کمک کنیم.

وی افزود: در سطح ملی برای ارائه راهنمایی در زمینه سیاست‌گذاری، مهم است که در میدان باشیم و ببینیم عملاً چه اتفاقی می‌افتد. من از چند محل مهم مبارزه با کرونا در ایران از جمله شبکه ملی آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، نقاط امدادی و... بازدید کردم. به عنوان مثال در جنوب تهران از یکی از مراکز نگهداری بی‌خانمان‌ها که با مسئله کرونا درگیر هستند، بازدید کردم و شخصاً علاقه داشتم اینجا را هم ببینم.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران عنوان کرد: در این دو سالی که در تهران حضور دارم، اولین باری است که به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آمدم و کاش زودتر می‌آمدم تا بیشتر از فضا لذت ببرم و حیات فرهنگی‌ای را که سازمان فرهنگی هنری به شهروندان هدیه می‌کند، ببینم. حالا که این کار داوطلبانه را می‌بینم، بسیار خوشحالم. ابزارهای محافظتی‌ای که در این کارگاه تولید می‌شود، برای مردم و کادر درمانی خط مقدم مبارزه با کرونا بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت وظیفه دارد نمونه‌های محافظتی را برای کشورها تأمین کند، اما می‌دانید که بازار بین‌المللی از این جهت وضعیت دشواری دارد. یکی از درس‌هایی که از ایران گرفتم، مسئله تاب‌آوری است. نه تنها در تولید ماسک و گان مانند چیزی که در این کارگاه می‌بینیم، بلکه ایران در تولید دستگاه‌های ونتیلاتور کمک تنفسی و کیت‌های آزمایشگاهی و البته سایر عناصر ضروری هم پیشرفت کرده است. این مصداق مهمی از کشوری است که توانسته در مدت کوتاهی تلاشی بزرگ در مقیاسی وسیع پیاده کند. نکته جالب‌تر این است که بخشی از تولیدات ایران از لحاظ کیفیت برای کشورهای منطقه هم جذاب بودند.

کریستف هملمن تصریح کرد: هیچ اجتماعی بدون مهرورزی و کار داوطلبانه موفق نمی‌شود. مسئله فقط تولید یک محصول نیست، مسئله این است که وقتی یک کار داوطلبانه انجام می‌شود، همبستگی اجتماعی و با هم بودن مردم تقویت می‌شود، در روزهایی که با یک وضعیت اضطراری مواجه هستند. این اثر شاید به اندازه خود محصولی که تولید می‌شود، اهمیت داشته باشد. امروز فرصت عالی‌ای بود که با افراد فعال در اینجا صحبت کنم و به آنها خسته نباشید بگویم. امیدوارم بتوانیم همکاری‌هایی هم داشته باشیم و به عنوان مثال کلیپ‌هایی به زبان انگلیسی در اختیار ما قرار دهید تا مخاطب بین‌المللی هم با کار شما آشنا شود.

وی در پایان گفت: در بحث تحریم‌ها، سازمان جهانی بهداشت سعی کرده با وزارت بهداشت ایران همکاری داشته باشد و به بعضی از مسائل موجود رسیدگی کند. هر چند که تحریم‌ها رسماً بر مسائل بهداشتی اعمال نشده، اما ما اطلاع داریم که عملاً مشکلات زیادی در مسیر تأمین اقلام بهداشتی ایجاد می‌کند. به همین منظور در حال امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت هستیم که بر اساس آن، سازمان جهانی بهداشت در تأمین برخی اقلام مورد نیاز، وزارت بهداشت را یاری کند. دبیر کل سازمان ملل متحد هم در زمان شیوع کرونا خواستار تعلیق تحریم‌های همه کشورها شد که مطرح کردن این مطالبه توسط بالاترین مقام مهم‌ترین نهاد بین‌المللی جهان اهمیت داشت. مطمئن باشید همه تلاشمان را می‌کنیم که دسترسی به خدمات پزشکی برای همه مردم جهان از جمله مردم ایران فراهم شود.
نظر شما