هاشمی با بیان اینکه از طرفی بار ترافیکی در مترو و اتوبوسرانی به یک چهارم کاهش پیدا کرد گفت: در پی عدم اجرای طرح مردم بهتر توانستند فاصله اجتماعی را رعایت کنند و چهار میلیون سفر روزانه در این دو ناوگان به یک میلیون سفر کاهش یافته است.
معاون شهردار تهران ادامه داد: در نهایت اعلام شد پس از دو یا سه هفته بررسی های کارشناسی صورت گیرد و اگر لازم است تصمیم جدید گرفته شود و در همین راستا در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه وزیر کشور اختیاراتی را به استانداران کلانشهرها دادند و برای تهران نیز مقرر شد شورای ترافیک تهران برررسی و تصمیم گیری کند.
هاشمی با بیان اینکه در طی ده روز گذشته این تصمیم گرفته شد گفت: با حضور شهردار تهران، نماینده وزیر کشور در شورای عالی ترافیک و رئیس شورای شهر تهران و رئیس ستاد کرونای شهر تهران دکتر زالی جلسهای برگزار شد و آثار مثبت و منفی تصمیمات کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت و جمع به این نتیجه و تصمیم رسید که به نفع شهر تهران است که تعادلی در حوزه سفر ایجاد شود و جلوی سفرهای کاذب در حوزه مرکزی تهران گرفته شود. چرا که این امر خود باعث تجمع در فروشگاهها و مراکز تجاری شده است.
او در پاسخ به این سوال که چرا اول اعلام شد از امروز قرار است طرح ترافیک اجرا شود و سپس با آن مخالفت شد گفت: قرار بر این بود از امروز طرح ترافیک عملیاتی شود اما شائبه هایی در حوزه کارشناسی همچنان وجود داشت که شاید نگرانی ها بیشتر شود و در این راستا اعلام شد اگر چند روز عقب بیفتد و از ابتدای ماه اجرا شود بهتر است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در نهایت گفتیم چند روز دیگر نیز این موضوع را بررسی میکنیم. دیشب با صحبتهایی که با شهردار تهران و استاندار تهران و سایر عزیزان در وزارت کشور داشتیم اعلام شد از ابتدای ماه این کار عملیاتی شود.
هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم قطعی است یا خیر گفت: تصمیم اجرای طرح ترافیک از اولین روز بعد از عید فطر قطعی است و از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر اجرا میشود.
او همچنین درخصوص اینکه آیا وزارت بهداشت با شما هماهنگ است گفت: دکتر زالی در جلسه حضور داشتند و در مصوبه ای که امضا گرفتیم و همه عزیزان نیز آن را امضا کردند دکتر زالی نیز حضور داشت. دیشب نیز با معاون ایشان صحبت کردم و آنها نیز نظرشان بر اجرایی شدن بود.
هاشمی گفت: تمام تلاش وزارت بهداشت، شهرداری و وزارت کشور این است که جمعیت در مترو و اتوبوس در حد پروتکلها و صندلی های موجود باشد و بار جمعیتی به سمت مترو و اتوبوسرانی حرکت نکند، هرچند پیش بینی می شود بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داشته باشیم.