شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۷
کد خبر: ۱۰۵۱۴۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
حاجی‌‌میرزایی گفت:هنوز برای تغییر زمان شروع سال تحصیلی آینده تصمیم گیری نشده است و متناسب با شرایط تصمیمات گرفته می شود‌.

برای تغییر زمان آغاز سال تحصیلی آینده تصمیم گیری نشده است «محسن حاجی میرزایی» در نشست خبری که امروز(۲۸اردیبهشت ماه۱۳۹۸) در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: شرایط کرونا مجموعه بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را متاثر کرد. ما با تعطیلی طولانی واحدهای آموزشی رو به رو شدیم‌، باید این دوره وقفه در دایر بودن مدارس منجر به کاستی آموزش نشود‌.

 وزیر آموزش و پرورش افزود: برای جریان آموزش تدابیری که امکان پذیر بود، اتخاذ شد به همین منظور از تلویزیون کمک گرفتیم. چند روز پس از تعطیلی عمومی مدارس آموزش های تلویزیون را آغاز کردیم تا پایان اردیبهشت مجموعه آموزش ها ارایه می شود که با استقبال خوبی هم از سوی دانش آموزان رو به رو بودیم.

 وی افزود:۲۷ میلیون بار محتوای دروس از سوی جامعه دانلود شده است. آموزش از سوی تلویزیون یک ارتباط یک سویه است و نیازمند تعامل دو سویه بودیم لذا سامانه شاد را راه اندازی کردیم. تعداد ۱۲.۵ میلیون نفر از دانش آموز به این سامانه پیوستند، ۹۸ درصد از مدیران و ۸۲ درصد از معلم ها روی این شبکه فعال هستند.

 حاجی میرزایی گفت: چون داشتیم به پایان تحصیلی نزدیک می شدیم، دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند یا تلویزیون ممکن بود برای برخی از دانش آموزان میسر نباشد لذا روش های مختلف را پیگیری کردیم، بسته های آموزشی و خود آموز ارایه شد. همچنین برخی از معلم ها با حضور در روستا ها با حفظ فاصله اجتماعی به تدریس پرداختند. از روز گذشته(۲۷اردیبهشت۱۳۹۹) مدارس کشور بازگشایی شد و به دانش آموزانی که نیاز به رفع اشکال و ابهام دارند دروس ارایه می شود.

 وی بیان کرد: روز گذشته بین ۹۵ تا صد درصد معلمین در مدارس حاضر بودند دانش آموزان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد به مدارس آمدند و دانش آموزان در مناطق روستایی بیشتر مراجعه کردند و اقدامات لازم انجام شد و تا زمانی که دانش اموز نیاز دارد فعالیت ها برقرار است و این فعالیت تا ۲۷ خرداد ماه ادامه دارد.

 همچنین در ادامه سخنان خود تاکید کرد:مدارس به صورت کامل ضد عفونی شدند. مدیران، معلم ها و خانواده ها مراقبت ها را انجام می دهند. اگر خدا نکرده در سال تحصیلی آینده با چنین وضعیتی مواجه شدیم، امکان آموزش دانش آموز ها وجود داشته باشد.

 ارایه وام ۱۶ میلیونی به موسسین مدارس غیردولتی

 وی درباره گلایه های معلمین مدارس غیر دولتی نسبت اجحاف در حقوق آن ها گفت: معلمان مدارس غیردولتی تحت حمایت هستند، موسسین موظف هستند که حقوق را پرداخت کنند اگر تاخیر در دریافت حقوق دارند، بررسی می شود. در ازای خدماتی که موسسین موظف هستند به معلمانشان ارایه دهند، تسهیلاتی را در نظر گرفته ایم، موسسین می توانند از تسهیلات وام کم بهره به ازای هر کارکنان به مبلغ ۱۶ میلیون تومان دریافت کنند.

 علت بازگشایی مدارس

وی بازگشایی مدارس دولتی را به دلیل رونق مدارس غیر دولتی شایعه دانست و گفت: مدارس غیردولتی کمتر از ۱۵ درصد است. بازگشایی مدارس برای رفع اشکال و ابهامات دانش آموزان بوده است و این تصمیم از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گرفته شده است.

 باید مخاطرات آموزش مجازی کاسته شود

 وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبستان مبنی بر پیشگیری از آسیب هایی که فضای مجازی برای دانش آموزان دارد گفت: ما با بحران مواجه شدیم که ماموریت آموزش و پرورش با خطر مواجه شد، هیچ یک از روش ها بدون آسیب نیست باید از روشی استفاده کنیم که مخاطرات را بکاهد و در کاهش مخاطرات‌ باید خانواده ها هم مشارکت داشته باشیم. محیط شبکه شاد امکان ارتباط دانش آموز، معلم و چهارچوب محتوای آموزشی را مهیا می کند، همچنین کانالی رابرای آگاهی خانواده راه اندازی کرده ایم.

 آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری نیست‌

 حاجی میرزایی گفت: در اجلاسی که با آموزش و پرورش اسلامی هم داشتیم روش هایی که مورد استفاده قرار گرفته در کشورهای دیگر هم انجام می گیرد‌. انتقال آموزش های الکترونیک یک ضرورت است، که به تدریج باید به آن وارد شد، باید مخاطرات آن را کاهش دهیم. خانواده ها، مدیران و معلم ها نقش آفرینی کنند که با کاهش آسیب ها به نیاز های جدی پاسخ داده شود، البته آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری نیست‌ در شرایطی که اگر آموزش ها مجازی شود، به عنوان ظرفیت مکمل استفاده می شود.

 امکانات شاد از سینا بالاتر است

 وی بیان کرد:امکانات شبکه شاد از شبکه سینا بیشتر است. در شبکه سینا تعامل بین ستاد آموزش و پرورش و معلم و خانواده ها بو، اما این گستره در شبکه شاد وسیعی تر است. انتقال آگاهی های ضروریست است این ارتباط تعاملی بین معلم و دانش آموز است.

 وی تاکید کرد: ماموریت ما آموزشی است تامین مشکلات اقتصادی نباید باشد که نهاد های دیگر باید انجام دهند، که خیریه و سمن ها هم به کمک آمده اند.

 حاجی میرزایی گفت: به هر حال شرایط جدید مجموعه تعادل های موجود را با مشکل مواجه کرد. در بحث هدایت تحصیلی آزمون نظر سنجی اخذ شده است و از طریق سامانه ای که در نظر گرفته اختلالی وجود ندارد‌. چگونگی ثبت نام در شرایط جدید راهنمایی و توصیه های لازم به مدارس انجام شده است.

 وی بیان کرد: هر مدرسه ای که دریافتی از دانش آموز داشته بخشی از هزینه ها بابت خدمات آموزشی بوده است، اما اگر پولی بابت ارایه خدمات غیر آموزشی یا کلاس هایی که انجام نشده است دریافت شده باید برگردانده شود که اگر این اتفاق نیفتند، تخلف است. پول سرویس مدارس هم باید بازگردانده شود.اگر جایی تخلفی صورت گرفته شود بررسی می شود.

 تصمیم بازگشایی یا تعطیلی مدارس مبتنی بر مصوبه ستاد ملی کروناست

 وزیر آموزش و پرورش گفت: هر تصمیمی بر بازگشایی یا تعطیلی مدارس در ستاد کرونا گرفته می شود. متناسب با بهبود بیماری یا کاهش میزان بیماری شرایط تغییر می کند. هر روشی را اتخاذ کنیم ممکن به پوشش صد در صدی نخواهد رسید. دسترسی به تلویزیون ۹۷ درصد بود.شبکه آموزش جز شبکه پرمخاطب بود. نشان می دهد استراتژیک کارساز بود اما یک سویه بود.

 مبادله بیش از ۳ میلیارد پیامک در شبکه شاد

 وی بیان کرد: ستادی را به لحاظ فنی تشکیل داده ایم که با ۱۰۰ اپراتور اشکالات را جمع آوری می شود. شرایط در شبکه شاد نسبتا خیلی بهتر از گذشته است.بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پیامی است که مبادله شده است یک میلیارد و ۲۰۰ فایل رد و بدل شده است.

 وی تاکید کرد: در مورد به تعطیلی مدارس منحصرا به مصوبات ستاد ملی کرونا توجه شود. خانواده ها اطمینان داشته باشند سلامت دانش آموزان یک اصل مهم است و به پروتکل های سلامت پایبند هستیم. زمانی که می گوییم مدرسه باز است قطعا برای عزیزان و فرزندان خودم رعایت می کنم که تمام دانش آموزان هم فرزندان خودم هستند.

 حاجی میرزایی گفت:هنوز برای شروع سال تحصیلی آینده تصمیم گیری نشده است و متناسب با شرایط تصمیمات گرفته می شود‌.

 تفاوتی در ارایه دروس وجود نداشت

 وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر غفلت از آموزش درس قرآن گفت: هیچ تفاوتی بین دروسی که موظف به ارایه هستیم نیست. توزیع دروس در شبکه های مختلف متناسب با آن شبکه ها تغییر یافت. هیچ آموزشی را از گردونه خارج نکردیم. شبکه آموزش زمان زیادی در اختیار ما گذاشت. شبکه دو، درس تربیت بدنی، شبکه چهار و شبکه قرآن هم بخش هایی را متناسب با سیاست ها خود ارایه دادند.

 در شبکه شاد قرارداد مالی ننوشتیم

 وزیر آموزش و پرورش گفت:هیچ پلتفرمی که بتواند شبکه ای همانند شاد ارایه دهد نبود. دنبال یک شبکه تعاملی و با حجم بالای جمعیت بودیم که حتما هم محیط ایزوله باشد که به شبکه شاد رسیدیم. هزینه زیادی برای راه اندازی شاد صرف نکردیم همراه اول حمایت کرد و تا ۱۵ سال هم ضمانت فنی داده است. قرارد پولی نداشته ایم و قرداد صلح نوشته ایم.

 پیگیری اتخاذ فوق العاده شغل ویژه

 وزیر آموزش و پرورش گفت:نظام پرداخت هماهنگ یک نظام یکسان است. برخی از دستگاه های محدودی مستثنی هستند. اکثرا دستگاه ها از یک پروتکل استفاده می کنند. یک فوق العاده شغل  ویژه بود که برای معلم ها در نظر گرفته نشده که وزارت آموزش و پرورش این موضوع را پیگیری می کند.

 شروع سال تحصیلی آینده از مهر ماه است

 وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌کنم منحصرا به تصمیم ستاد ملی کرونا توجه کنند، الان هم تکلیف روشن است  و از 27 اردیبهشت تا 27 خرداد مدارس آماده خدمات رسانی هستند. البته باید تجربیات خود را مدون  کنیم و اکنون نمی‌دانیم  ضریب نفوذ هر کدام از سناریو ها چقدر است تا برای سال تحصیلی آینده پیش بینی کنیم البته شروع سال تحصیلی آینده از مهر ماه خواهد بود و تغییری نداریم‌.

 استقبال دانش آموزان دبستانی از بازگشایی مدارس بیشتر بود

 وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: استقبال دانش‌آموزان ابتدایی از بازگشایی مدارس بیشتر بود البته تاکید ویژه داریم در دوره بازگشایی حداکثر مراقبت از دانش‌آموزان ابتدایی انجام شود تا یادگیری به خوبی انجام شود.نسبت مراجعات دانش آموزان ابتدایی بیشتر از متوسطه بوده است‌. ما از محتوای آموزشی نمی‌کاهیم و انجام امتحانات پس از اطمینان از انتقال کامل محتوای آموزشی و کسب توانمندی لازم است. در شبکه شاد پس از پایان امتحانات، خدمات لازم برای اوقات فراغت به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

  صدور احکام رتبه بندی معلمان به مصوبه هیئت دولت نیاز دارد

  وی درباره وضعیت رتبه بندی معلمان نیز خاطرنشان کرد: اعمال فوق العاده ویژه و صدور احکام رتبه بندی معلمان در حال بررسی در دولت است که نیازمند مصوبه دولت هستیم. ابتدا سازمان برنامه و بودجه تصور می کردند که بدون مصوبه دولت امکان پذیر است اما نهادهای مسئول از جمله سازمان اداری و استخدامی و نهادهای نظارتی می‌گویند به مصوبه دولت نیاز است که موضوع را طرح کرده و در حال پیگیری هستیم.

 وی درباره تغییر رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: سازمان پژوهش قلب تپنده آموزش و پرورش است. محتوای آموزشی در اینجا تدوین می‌شود و حجت الاسلام ذوعلم بازنشسته شد و آقای ملکی جایگزین او شد که در این سازمان مسئولیت داشت.جزو متخصصان شناخته شده در این حوزه است.

 وی گفت: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز باید سرویس پژوهشی به آموزش و پرورش بدهد و باید مستقل کار کند که تمهیدات انجام شده است.

 

 

منبع: شبستان
نظر شما