شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۴۳
کد خبر: ۱۰۶۰۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
ارکیده درودی گفت: مخاطبان جدی که پیگیر آثار هنرمندان هستند همچنان در گالری حاضر می‌شوند و نسبت به خرید آثار اقدام می‌کنند.
ارکیده درودی مدیر گالری اُ در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تأثیرات شیوع کرونا بر فعالیت‌های این گالری گفت: در اسفندماه 98 نمایشگاه عکس‌های سینا برومندی را داشتیم که به دلیل شیوع بیماری مجبور به لغو آن شدیم. طبق روال هرساله گالری قرار بود نمایشگاهی هم در تعطیلات نوروز با آثاری از فرشیدو برگزار کنیم، اما آن نمایشگاه نیز لغو شد. اما بلافاصله بعد از آنکه امکان بازگشایی گالری‌ها در اردیبهشت فراهم شد، فعالیت‌های نمایشگاهی خود را آغاز کردیم.

درودی ادامه داد: در مدت تعطیلی گالری سعی کردیم فعالیت‌های خود را به صورت آنلاین ادامه دهیم و محتوا و قابلیت‌های سایت گالری را ارتقا ببخشیم. در همین راستا سه بخش مختلف را به سایت گالری اضافه کردیم. بخش "استودیو" به نمایش و فروش آثاری از هنرمندان گالری اختصاص دارد که قبلاً به نمایش درنیامده است و در آتلیه‌های آن‌ها وجود دارد. بخش دیگر "بازدید مجازی" است که به نمایش آنلاینِ نمایشگاه‌های گالری اختصاص دارد و افرادی که همچنان نمی‌توانند به گالری بیایند این امکان را دارند که در سایت از آثار بازدید کنند. فعالیت بخش سوم با عنوان "گنجینه" که هنوز فعال نشده است کمی متفاوت است و در آن به جز هنرمندان گالری اُ، به معرفی آثار هنرمندان دیگری می‌پردازیم که عقیده داریم حضور آن‌ها در گنجینه مجموعه‌داران، بر اساس مجموعه‌ای که جمع می‌کنند، لازم است. با توجه به اینکه گالری اُ در ۶ سال فعالیت خود توانسته است با مجموعه‌داران همکاری کرده و اعتماد آن‌ها را جلب کند و همچنین مجموعه‌داران جدیدی به وجود آورد، در بخش گنجینه به این افراد مشاوره می‌دهیم و آثار هنرمندان را به آن‌ها معرفی می‌کنیم.

درودی افزود: گالری اُ از جمله گالری‌های است که همیشه سایت به‌ روزی داشته و در هر نمایشگاه، تصاویر آثار و معرفی هنرمندان روی سایت قرار می‌گرفت. مخاطبان می‌توانند از ابتدای تأسیس گالری همه نمایشگاه‌های برگزار شده را روی سایت ببینند. اما چیزی که در سایت ما وجود نداشت بخش فروش‌آنلاین بود که در این مدت توانستیم این بخش را هم اضافه کنیم. البته خیلی اوقات آثار هنری را نمی‌توان فقط بر اساس تصویر آن‌ها قضاوت کرد، بنابراین سعی کردیم با ارائه تصاویری با کیفیت، دیتیل آثار و همچنین قرار دادن یک تصویر از اثر بر روی دیوار، کمک کنیم تا مخاطب دیدگاه بهتری نسبت به اثر پیدا کند.

او درباره ویژگی‌های نمایشگاه آنلاین گفت: اگر قرار باشد نمایشگاهی به صورت مجازی برگزار شود باید تا حد امکان به گونه‌ای طراحی شود که فضای نمایشگاه برای مخاطب ملموس باشد و عکاسی ۳۶۰ درجه یا طراحی 3D می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. گالری اُ در این مدت نمایشگاه‌های خود را به صورت حقیقی برگزار کرده و مخاطبان در صورت تمایل به بازدید آثار یا خرید آن‌ها می‌توانستند به گالری مراجعه کنند، اما اگر نمایش حقیقی از آثار وجود نداشته باشد و مخاطب امکان دیدن کارها از نزدیک را نداشته باشد، باید فضاسازی سایت به گونه‌ای انجام شود که مخاطب احساس کند در حال دیدن یک نمایشگاه است، وگرنه تنها با قرار دادن عکس آثار بر روی سایت نمی‌توانیم بگوییم نمایشگاه مجازی برگزار کرده‌ایم.

درودی درباره برگزاری نمایشگاه در دوران کرونا گفت: یک دلیل مهم برگزاری نمایشگاه توسط هنرمند، دیده شدن آثار است. به همین دلیل در این شرایط قانع کردن هنرمندان برای برگزاری نمایشگاه تا حدودی دشوار بود. اما با توجه به اینکه مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد، عقیده داشتیم حیات گالری و زندگی هنرمندان نباید تعطیل شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم گالری را باز کنیم و گرچه بسیاری از گالری‌داران همکار موافق این کار نبودند، ما فکر کردیم که با رعایت قواعد بهداشتی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

او با بیان اینکه تجربه خیلی خوبی از نمایشگاه‌های دوران کرونا به دست آورده است گفت: اگرچه افتتاحیه رسمی به شکل قبل وجود ندارد، اما کم بودن تعداد بازدیدکننده‌ها در روز افتتاحیه باعث می‌شود مخاطبان بهتر بتوانند آثار را ببینند. در عین‌حال تعداد بازدیدکنندگان در روزهای هفته بسیار زیاد شده است. گالری اُ از جمله گالری‌هایی است که همیشه در طول هفته بازدیدکننده خوبی داشته اما این آمار هم‌اکنون بسیار بیشتر شده است. ما مدت برگزاری نمایشگاه را به سه هفته افزایش داده‌ایم و این مسئله باعث شده است که مخاطبان فرصت داشته باشند در زمان خلوتی گالری با فراغ بال از آثار دیدن کنند.

درودی افزود: مخاطبان جدی که پیگیر آثار هنرمندان هستند همچنان در گالری حاضر می‌شوند و نسبت به خرید آثار اقدام می‌کنند. معمولا در ماه‌های اسفند و فروردین افتی در این زمینه وجود دارد و امسال به دلیل کرونا این شرایط تشدید شده بود، اما از اواسط اردیبهشت بازدید و فروش آثار نسبتاً رشد داشته است. با توجه به شیوع کرونا و کم شدن رفت‌وآمدها کمی نگران بودم اما متوجه شدم کسانی که علاقه‌مند به هنر هستند همچنان حضور دارند. این اتفاق خیلی خوبی است که متوجه شدیم مردم ما ارزش هنر را می‌دانند. خریداران آثار هنری لزوماً مجموعه‌داران بزرگ نیستند، بلکه عده زیادی هستند که آثار هنری را برای قرار دادن در خانه خود خریداری می‌کنند و این بسیار خوب است که هنوز چنین اتفاقی می‌افتد.

درودی ادامه داد: اقدام دیگری که در مدت تعطیلات انجام دادیم بازسازی طبقه دوم گالری بود و به‌این‌ترتیب فضای دیگری به گالری اُ اضافه شد و در هر افتتاحیه دو نمایشگاه را به صورت هم‌زمان شروع می‌کنیم. در حال حاضر با توجه به اینکه برنامه‌ریزی‌های قبلی تا حدودی به هم ریخته است، طبقه دوم گالری رویکرد متفاوتی ندارد و فضا در اختیار هنرمندانی قرار می‌گیرد که از پیش نمایش آن‌ها در بهار و تابستان تعیین شده بود، اما مشغول برنامه‌ریزی‌هایی هستیم که به مرور زمان رویدادهای متفاوتی برای فضای دوم گالری داشته باشیم.

نظر شما