جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۰۶۲۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
علی نبویان گفت:اگر دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت هنر‌های نمایشی، بودجه‌ای برای روز مبادا دارند، همین امروز روز مباداست و اهالی هنر اهل صدقه گرفتن نیستند.
اهالی فرهنگ و هنر، دنبال صدقه گرفتن نیستند
بازگشایی تئاتر در روزهای شیوع کرونا با اما و اگرهایی همراه است از این رو با امیر علی نبویان، بازیگر و کارگردان تئاتر درباره بازگشایی تئاتر در شرایط کرونایی مصاحبه داشتیم که در ادامه می خوانید.

اگر در این شرایط کرونایی، سالن‌های تئاتر بازگشایی شوند، آیا رونق سابق را دارد؟

تا جایی که من می‌دانم، بازگشایی سالن‌های سینما براساس پروتکل‌های بهداشتی مبنی بر فاصله گذاری اجتماعی و یک در میان نشستن تماشاچی و ۴۰ درصد ظرفیت هر سالن است. طبیعتاً همین اتفاق درباره تئاتر هم می‌افتد. همین ظرفیت ۴۰ درصدی باعث استقبال کم از تئاتر می‌شود. من هم در این باره تصمیم گیرنده نیستم. تئاتر یک مقوله فرهنگی است، ولی سلامتی از فرهنگ مهم‌تر است. این شکستن قرنطینه، پاک کردن صورت مسئله است، همه می‌دانیم کرونا چه قدر جدی است. من هم جای مردم نیستم، طبیعتاً نمی‌توانم بگویم که مردم در شرایط کرونا به تئاتر می‌روند یا نه؛ تمام این‌ها فرضیات است.

شما با وجود اینکه نمایش‌نامه در دست دارید، آیا تمایل دارید در شرایط موجود در کشور روی صحنه تئاتر بروید؟

نمایش‌نامه من با نام «رولت پارسی» با وجود اینکه قبل از اپیدمی کرونا در آذر ۹۸ آماده بود، بازیگران صحنه نمایش و سالن انتخاب شده بودند و آماده تمرین دورخوانی با بازیگران و گرفتن سالن برای اجرا بودیم، ولی کار اجرا را در اسفند به علت بیماری کرونا کنار گذاشتیم چرا که سلامتی از همه چیز مهمتر است.

نظر شما درباره تئاتر آنلاین چیست؟

در شرایط کرونا موافق تئاتر آنلاین هستم. امروزه همه چیز دیگر اینترنتی شده است، از قبیل خرید سوپر مارکت و .... همه ما می‌دانیم که تئاتر آنلاین، ۱۰ درصد خود اجرا هم نیست اما شور و شوق تماشاگر، باعث لذت بردن از دیدن نمایش می‌شود. اگر نمایش من در فاز تمرین بود و آماده اجرای آنلاین بود، حتماً تغییر فرم می‌دادم.

پیشنهادات شما درباره کمک به اهالی تئاتر و هنر تئاتر با وجود ضرر‌های متحمل کرونا چیست؟

تئاتر آنلاین انتخاب خوبی است، ولی کافی نیست. اگر دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت هنر‌های نمایشی، بودجه‌ای برای روز مبادا دارند، همین امروز روز مباداست. اگر تسهیلاتی دارند همین امروز بدهند.

من موافق صدقه دادن نیستم، زیرا اهالی فرهنگ و هنر، دنبال صدقه گرفتن نیستند. این بودجه می‌تواند، تسهیلات فراهم کند. می‌توانند وام‌های طولانی کم‌بهره به آدم‌های نیازمند بدهند. اهالی فرهنگ و هنر آدم‌های امینی هستند.

در حال حاضر، جشنواره تئاتر کودک و تئاتر خیابانی لغو شده است، آیا این تعطیلی‌ها کمکی به اهالی تئاتر می‌کند؟ آیا می‌شود بودجه این جشنواره‌ها به خود تئاتری‌ها اختصاص داده شود؟

جشنواره همانطور که از اسمش پیداست،جشن است. همان‌طور که ما در شرایط موجود قید عروسی، عزا، مهمانی و دورهمی گرفتن را زده ایم. اگر جشنواره الان برگزار نشود و سه ماه دیگر برگزار شود، اتفاق خاصی نمی‌افتد. الان نمایش روی صحنه بردن سخت است. وقتی درباره تئاتر صحبت می‌کنیم درباره تمام گونه‌های هنری صحبت می‌کنیم چرا که در غیر از شرایط کرونا نمی‌توانستند ۴۰ درصد ظرفیت سالن را پر کنند.

هر نهاد دولتی می‌تواند تسهیلات قائل شود. آدم‌های تئاتر، انسان‌های دارای عزت نفس هستند و توقع ندارند که کسی هر ماه جلوی منزلشان برود و به آنان پولی را به عنوان صدقه دهد. اگر امکانات و تسهیلاتی وجود داشته باشد باعث خوشحالی آنان می‌شود.

صحبت پایانی را بفرمائید.

من یک شاگرد و طرفدار تئاتر هستم. حرف‌هایم را به عنوان یک شهروند علاقه‌مند به تئاتر زدم و نه بیشتر.

برچسب ها: کرونا ، سالن تئاتر
نظر شما