جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۲
کد خبر: ۱۰۶۶۵۰
|
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
آیین افتتاح قرارگاه جهادی تئاتر کودکان و نوجوانان با عنوان «پویش تئاتر برای بچه‌ها» چهارشنبه چهارم تیر در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین افتتاح قرارگاه جهادی تئاتر کودکان و نوجوانان با عنوان «پویش تئاتر برای بچه‌ها» با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری، معاونان و مدیران این سازمان و محمدجواد حق‌شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران، چهارشنبه چهارم تیر در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم حسین عالم‌بخش رییس پردیس تئاتر تهران و دبیر قرارگاه جهادی تئاتر کودکان و نوجوانان ضمن خیر مقدم گفت: این طرح برای حدود یک سال گذشته است که به دلایل مختلف در اجرایی شدن آن تاخیر ایجاد شد. بیماری کرونا هرچند مشکلات زیادی ایجاد کرد اما برکات زیادی هم داشت و این فرصت را داد تا ما بتوانیم روی این طرح تمرکز و آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: با توجه به این که پردیس تئاتر تهران در نقطه جنوبی شهر تهران واقع شده است، ارتباط ما با اقشار کم درآمد زیاد است و همیشه دغدغه و هدف ما در پردیس تئاتر تهران خدمت به اقشار کم برخوردار بوده است.

عالم‌بخش در ادامه بیان کرد: هدف راه‌اندازی قرارگاه جهادی تئاتر برای کودکان و نوجوانان با نام «پویش تئاتر برای بچه‌ها» تقویت روحیه نشاط و شادابی، تقویت روحیه امید، ترویج فرهنگ جهادی با رویکرد برنامه‌های فرهنگی هنری، تقویت فرهنگ ایرانی با مهرورزی و تلاش برای رفع نیازهای کودکان کم برخوردار، توجه به نقاط محروم و شناخت آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی کودکان و نوجوانان، گسترش و تقویت حس تعلق به میهن اسلامی ایران و فرهنگ انقلابی و تقویت فرهنگ نظم، انظباط، قانون‌گرایی و نظافت و بهداشت اجتماعی است که در تئاترهایی که دوستان در فاز اول اجرا می‌کنند به این موارد اشاره می‌شود.

وی افزود: وقتی این طرح مطرح شد با استقبال خوبی مواجه شد و همه دوست داشتند در این طرح با ما مشارکت داشته باشند. پردیس تئاتر تهران به عنوان دبیر این قرارگاه در این طرح حضور دارد. حمایت بچه‌های تهران گشت را در بحث حمل و نقل داریم. همکاری فرهنگ‌سرای رضوان را برای شناسایی روستاهای اطراف تهران داشتیم. همچنین شبکه کودک صدا و سیما در این پویش شرکت و همکاری دارند. بنیاد رودکی، شهرداری منطقه ۱۵، پایگاه بسیح مسجد حضرت ولیعصر(عج)، شرکت نویدآفران گوهرشاد و خانه فرهنگ مشارکتی چکاوک از دیگر مراکز و مجوعه‌هایی هستند که هر کدام به نوعی و در بخشی ما را در این طرح همراهی می‌کنند.

حسین عالم‌بخش گفت: در فاز اول این طرح، نمایش‌ها در ۸ روستا در ۸ جمعه تیر و مرداد ماه از ساعت ۵:۳۰ تا ۷:۳۰ اجرا می‌شود. این طرح چند فاز دیگر دارد که آرام آرام اضافه می‌کنیم. روستاهای؛ اسماعیل آباد، مجید آباد، عشق آباد، خیرآباد، گل حصار، مسکن مهر کهریزک، دوتویه و روستای قیصرآباد ۸ روستایی است که این طرح در آن‌ها اجرایی می‌شود.

عالم بخش در پایان از همه کسانی که از این طرح حمایت کردند، تشکر کرد.

قرارگاه جهادی تئاتر کودک و نوجوان در پریس تئاتر تهران افتتاح شد

مشارکت در جامعه اسلامی یک مشارکت جهادی است

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام میثم امرودی ضمن تبریک میلاد حضرت معصومه(س) و دهه کرامت گفت: به این کار از سه زاویه می‌توان نگاه کرد. یک کار جهادی. مشارکت واژه‌ای است که بین همه ادیان و فرهنگ‌ها یک معنای واحدی دارد. اما جنس مشارکت در سرزمین ما با سرزمین غربی متفاوت است. یک کلمه‌ای داریم به عنوان مشارکت عقلانی که در آن می‌گوید: کمک کن تا کمکت کنند، دست بگیر تا دستت را بگیرند. اگر قدمی برداشتی، قدمی برای تو برداشته می‌شود. این کاملا عقلانی است. اما آنچه که ما ایرانی‌ها به نمایش می‌گذاریم و از اسلام گرفته‌ایم، مشارکت اخلاقی و اعتقادی است. در مشارکت اخلاقی فایده می‌رسانی ولو خودت متضرر شوی در حقیقت شما در مشارکت اخلاقی ایثار می‌کنید و زندگی و جانتان که بزرگترین دارایی شماست را در طبق اخلاص می‌گذارید. این مشارکت را مشارکت جهادی می‌نامیم.

وی در ادامه بیان کرد: کار جهادی درس بزرگی است که شما ایرانیان به دنیا می‌دهید. در بسیاری از کشورها دزدی می‌شود و سهمیه ماسک کشوری را در مسیر و در آسمان می‌دزدند .اما در کشور ما و در سازمان فرهنگی هنری پایگاهی با ۲۰ چرخ خیاطی برای تولید ماسک راه اندازی می‌شود. در حال حاضر ۲هزار چرخ خیاطی مردم از خانه‌هایشان آورده‌اند و نزدیک به ۱۹۰ قرارگاه در حسینیه‌های خانگی و پارکینگ منازل راه اندازی شده است. این اتفاق از جنس مشارکت عقلانی نیست و ما اصطلاحا به آن کار جهادی می‌گوییم.

امرودی گفت: سازمان فرهنگی هنری تعریفش را عوض کرده و راهبردش این است؛ ما یک سازمان فرهنگی هنری واقعی داشتیم و داریم که از اول تیرماه مراکز این سازمان با هماهنگی ستاد کرونا باز شده‌اند و نمایش‌ها، همایش‌ها، سینماها و کلاس‌های آموزشی و کتابخانه‌ها با رعایت کامل موازین بهداشتی به کار خود ادامه می‌دهند. یک ماموریت راهبردی دیگر سازمان فرهنگی هنری مجازی است. ما امروز تمام کلاس‌هایی را که در فضای واقعی ارائه می‌شد به فضای مجازی منتقل کرده‌ایم. این اتفاق باعث شده است دامنه مخاطبان وسیع‌تر شود. قبلا فقط کسانی که در محدوده یک مرکز فرهنگی بودند، می‌توانستند از امکانات آن مرکز بهره‌مند شوند. اما امروز تمام مردم کشور و حتی ایرانیان خارج از کشور می‌توانند از این فرصت استثنایی استفاده کنند.
 
وی افزود: راهبرد دیگر سازمان فرهنگی هنری جهادی است. این کار بزرگ و عظیمی که امروز شاهد افتتاح آن هستیم، از جمله کارهای جهادی است. از آقای عالم بخش تشکر می‌کنم که در پردیس تئاتر تهران این کار بزرگ را شروع کرده‌اند و همچنین از تک تک هنرمندانی که در این طرح ما را همراهی کرده‌اند.

کار جهادی اوقات فراغت مردم را پربار می‌کند
 
امرودی بیان کرد: دومین اتفاقی که در این کار جهادی می‌افتد، فضایی است که برای آموزش وتعالی شهروندان فراهم می‌شود.  همچنین در کنار آن اوقات فراغت مردم پربار می‌شود. چون هدف تنها پر کردن اوقات فراغت نیست. بلکه می‌خواهیم با آموزش‌های مختلف نه تنها این اوقات پر شود که پربار نیز شود.

وی با یاد کردن از شهدای سلامت گفت: سومین اتفاقی که در این کار جهادی می‌افتد، ایجاد سلامت روانی، روحی، ایجاد نشاط و امیدبخشی در بین شهروندان به خصوص کودکان و نوجوانان است.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: امیدوارم این اتفاق به روستاهای اطراف تهران ختم نشود و شاهد گشترس آن به عنوان یک الگو موفق در تمام کشور باشیم.

قرارگاه جهادی تئاتر کودک و نوجوان در پریس تئاتر تهران افتتاح شد

رسیدن جامعه به نقطه مناسب فرهنگی مهم‌ترن رویکرد هنر است

در ادامه مراسم محمدجواد حق‌شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و اشاره به نقش زنان در جامعه گفت: من این روز را به دختران و بانوان سرزمین که حضورشان گرما بخش جامعه و پیوند دهنده است تبریک می‌گویم. برقراری جامعه بدون حضور زنان و بانوان قطعن ممکن نیست و سهم اساسی را این عزیزان دارند و خدا را شکر فرصتی داریم تا به مناسبت این ولادت، ادای احترامی به بانوان ارجمند داشته باشیم.

وی در ادامه ادامه بیان کرد: حضور بنده در این جمع فرصتی است تا به جامعه بزرگ هنر نمایش احترام بگذارم. اینجا یکی از نهادهای هنر متعالی تئاتر است که مادر هنرهاست. قطعا هنر سینما و بعد عرصه هنر نمایش در تلویزیون و رادیو و موارد بیشتری که با پیشرفت تکنولوژی شکل گرفته، همگی مرهون هنر نمایش است.

وی در خصوص مهجور ماندن هنر نمایش در بین هنرهای هفت‌گانه گفت: ما باید فرصت ویژه‌ای را برای هنر نمایش خلق کنیم چون فاصله جدی با مطلوبمان داریم و این مهم نیازمند توجه بسیار جدی است. پس باید شرایطی را فراهم کنیم تا هنرمندان عزیز این فرصت را داشته باشند تا با حضور در پردیس تئاتر تهران با جامعه و مخاطبان خود ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنند. جامعه‌ای که اکنون با ناراحتی و دردهای فراوانی همراه است و برای رسیدن به نقطه مناسب فرهنگی مهم‌ترین رویکرد استفاده از زبان هنر است.

حق‌شناس گفت: نباید به چنین گنجینه‌ای که در منطقه ۱۵ است، بی تفاوت باشیم. فرهنگ‌سرای بزرگ خاوران و پردیس تئاتر تهران از سرمایه‌های بزرگ شهر تهران هستند و این سرمایه‌های بزرگ با حضور هنرمندان بزرگ ملی و نمایشی قطعا جاذب جوانان و هنرجویان خواهند بود که آرام آرام حضور آنان فرصتی برای عرصه هنر خواهد بود. انشالله انگیزه حاج آقا امرودی، دعوت از هنرمندان و استفاده از این ظرفیت با ایجاد فرصت و خلاقیت زمینه ساز روشن کردن چراغ پردیس تئاتر تهران و اهتزاز پرچم هنر خواهد بود.

در پایان مراسم عهدنامه هنرمندان «پویش تئاتر برای بچه‌ها» خوانده و و امضا شد. همچنین در این مراسم دو گزوه تئاتر بخشی از نمایش‌های خود را اجرا کردند.


نظر شما