جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۱
کد خبر: ۱۰۷۲۱۹
|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
پس از تصویب مجموعه اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ، 26 دستگاه به عنوان متولی انجام این امور و اقدامات مشخص شدند.
26 نهاد متولی امر حجاب و عفاف را بهتر بشناسیم
پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ امروز روز عفاف و حجاب است. روزی که به پاسداشت یاد عزیزانی نامگذاری شده است که برای حرمت نهادن به عفاف و حجاب به پا خاستند و کشته شدند. در ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ مردم مشهد در اعتراض به اجباری شدن کلاه شاپو و ممنوعیت حجاب و سیاست‌های تغییر لباس در دوران پهلوی اول در مسجد گوهرشاد تجمع کردند. با حضور قوای نظامی این تحصن به شدت سرکوب و بیش از ۱۶۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.
براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن بر عهده رییس جمهور می باشد ، این روز به نام روز عفاف و حجاب نامگذاری شد و متن کامل قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در13دی 1384 به تصویب رسید.

به موجب این مصوبه ، 26 سازمان به عنوان متولیان اصلی در امر حجاب و عفاف و گسترش آن مشخص و راهکارهایی برای هر یک از این وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادها مشخص گردید.

وزارت ورزش و جوانان،وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری،وزارت کشور،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مراکز آموزش عالی و پژوهشی،وزارت صنعت معدن و تجارت،وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،وزارت آموزش و پرورش،وزارت امور اقتصادی و دارایی،وزارت اطلاعات،سازمان بسیج مستضعفین،نیروی انتظامی،معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،مرکز مدیریت حوزه علمیه قم،کمیته امداد امام خمینی (ره)،شهرداریهای سراسر کشور،ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر،سازمان مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی،سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،سازمان صدا و سیما،سازمان حج و زیارت،سازمان تبلیغات اسلامی،سازمان بهزیستی،سازمان برنامه و بودجه،سازمان اوقاف و امور خیریه،سازمان امور اداری و استخدامی،بنیاد شهید و امور ایثارگران از جمله نهادهایی هستند که متولی امر عفاف و حجاب در کشور محسوب می شوند.

در مقدمه مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» هدف از تصویب این قوانین را، پرورش فضایل اخلاقی و فراگیر شدن عفاف و رعایت حجاب شرعی و قانونی و کاهش بدحجابی ذکر کرده است.

در بخش دیگری از این مصوبات که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و با امضای شخص رییس جمهور به تمامی نهادهای متولی ابلاغ شده است، وظایف عمومی دستگاهها را اینگونه بیان کرده است:

- نظارت بر رعایت عفاف و حجاب و ارزشها و شئونات قانونی کشور در حوزه عملکردی

- اصلاح آئین نامه ها، شیوه نامه ها و دستورالعمل های جاری در دستگاه ها در جهت تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب و پیشگیری از بروز بدحجابی

- آگاهی دهی نسبت به مزایا و پیامدهای فردی و اجتماعی عفاف و حجاب برای کارکنان

- مناسب سازی محیط کار بانوان برای تامین امنیت اخلاقی و آسایش آنان و...

در ادامه نیز وظایف اختصاصی هر یک ازدستگاههای متولی با توجه به ضوابط و شرایط و مختصات آن نهاد و مخاطبان خاص خودش مشخص و ابلاغ گردیده است.

حال سوال مهم این است که با وجود گذشت مدت زمان مدیدی از تصویب قوانین و اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در کشور ، عملکرد دستگاههای متولی چگونه بوده است و تا چه اندازه در انجام وظایف محوله و تحقق آن موفق عمل کرده اند؟!
نظر شما