جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۰۷۲۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کریمان مجد گفت: کودکان باید از اخبار روزمره مربوط به کرونا دور باشند چرا که این اخبار منجر به ایجاد اضطراب روانی در کودکان می شود.
کودکان را از اخبار کرونایی دور نگه داریم

شیوع کرونا ویروس باعث شد تا خاواده ها بیشتر در کنار هم باشند این زندگی در کنار هم در حالی است که در برخی مواقع برای افراد ایجاد مشکلاتی کرده است، لزوم مدیریت و حل این مشکلات و داشتن برنامه برای لذت بردن از زندگی در کنار خانواده امر بدیهی است در این خصوص با آقای «سجاد کریمان مجد» روانشناس و مشاور به گفتگو نشسته ایم که آن را با هم می خوانیم.

این روزها شیوع کرونا علاوه بر مشکلات خود بیماری تاثیر زیادی بر روح و روان آدمها گذاشته است، سبک زندگی با کرونا چه الزاماتی دارد تا فشارهای ناشی از مشکلات زندگی با کرونا به داخل فضای خانه نرود؟

استرس ها و فشارهای ناشی از کرونا ویروس را می توان در ۲ بعد دید و بررسی کرد، در ابتدا بعد فردی و سپس بعد خانوادگی. در بعد فردی رابطه فرد با خود باید مورد بررسی قرار گیرد و در بعد خانوادگی نیز رابطه فرد با خانواده و دیگر افراد، که اگر استرس ها و فشارهای ناشی از کرونا مدیدریت و کنترل نشود می تواند به بحرانهایی در فضای خانه و جامعه منجر شود.

 

در بعد فردی در زمان کرونا چه نکته ای حائز اهمیت است؟

در بعد فردی کرونا نیز مانند یک بحران دیده می شود مانند سایر بحران های روانی که در زندگی به وجود می آید مانند بحران های اقتصادی، بحران های طبیعی و سایر بحران ها و با وجود آمدن بحران در زندگی انسان ها، باید به دو سه فاکتور به درستی نگاه کنیم. در ابتدا تاب آوری فرد باید مورد بررسی قرار گیرد که ریشه در مدیریت اضطراب فرد در دوران کودکی اش دارد. در فاکتور دو هدفمندی و مشخص بودن جایگاه فرد در نظام خلقت می باشد اگر هویت فرد مشخص باشد کمتر بر اساس کم و زیادهای زندگی به هم ریختگی برای فرد به وجود می آید که همه اینها ریشه در دوران کودکی دارد. پدر و مادرهای ما در سال های گذشته که ما کودک بودیم باید به نحوی ما را تربیت می کردند که ما از تاب آوری بالایی برخوردار باشیم.

 

چگونه رابطه با دیگران را باید مدیریت کرد؟

مدیریت بحران در خانواده یک رفتار مستقل است. در شرایط کرونا چند قانون را باید رعایت کنیم اولا تا آنجایی که می توانیم بعد از اطلاع از باید و نبایدهای بهداشتی باید از اخبار روزانه دور باشیم یعنی اینکه امروز چند نفر فوت کردند، چند نفر مبتلا شدند و چند نفر در شرایط بد قرار دارند به جز بد کردن حال ما و خانواده اثر دیگری ندارد و باید با دور ماندن از این اخبار بتوانیم اجازه ندهیم این اخبار بد حال ما را بد کند.

 

کودکان به چه میزان باید در خصوص کرونا اطلاعات داشته باشند؟

ما نباید اجازه دهیم اخبار مربوط به کرونا حال ما را بد کند و نباید این حال بد خود را به کودکان منتقل کنیم و کودکان باید به جز مسایل بهداشتی از اخبار در مورد کرونا دور باشند چرا که اگر اخبار به کودکان مبتلا شود هم در آنها بدحالی ایجاد می کند و هم اضطراب روانی در کودکان ایجاد می کند.

 

آیا لازم است با توجه به زندگی ما در شرایط فعلی با کرونا در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنیم؟

بسیاری از ما به خاطر وجود کرونا مجبوریم در مدل زندگی خود تغییراتی را به وجود بیاوریم و مجبوریم تا بیشتر در خانه بوده، سفر نرویم و فعالیت هایی مانند حضور در بازار، رستوران ها و سینماها را کاهش دهیم که باید برای این رفتار جدید مدیریت جدیدی داشته باشیم البته ارایه مدیریت جدید تهدیدی است که می تواند رابطه فرد را با خانواده و سایر افراد به فرصت تبدیل کند و با توجه به اینکه ساعت کاری به دلیل کرونا کم شده می تواند در کاهش درآمد خانواده ها موثر باشد که باید این اثر منفی را در خانواده کنترل کرده و بتوانیم رابطه ای بهتر با اعضای خانواده ایجاد کنیم؛ مثلا می توانیم برنامه ریزی کرد و هر شب یک بازی با اعضای خانواده داشت و یا اینکه برای پایین آوردن اضطراب کودکان بازی های گروهی طراحی کرد که کودکان نیز در آن نقش موثری داشته باشند تا هم اضطراب آنها کم شده و هم حضور در خانه راحت تر باشد.

 

رابطه زوجین در این دوران چگونه باید باشد؟

حالا که کرونا به ما این فرصت را داده تا بیشتر کنار همسرمان باشیم، می توانیم گفت و گوهایی که تاکنون فرصت آن را نداشتیم، داشته باشیم. با دیدن آلبوم عکس های قدیمی و فیلم هایی که مربوط به سال های ابتدایی زندگی است، گفت و گوهایی را داشته باشیم تا حال ما خوب شود باید بتوانیم ارتبط مان را با هم بیشتر کنیم در حالی که امروزه برخی خانواده ها بیشتر درگیر گوشی هستند. بعد از کرونا بالای 70 تا 80 درصد خانواده هایی که به مطب من مراجعه کردند، مشکل شان اعتیاد به موبایل بود و اینها آسیب هایی است که اگر درست مدیریت نشود، می تواند برای خانواده مشکلاتی ایجاد کند البته باید گفت تمام بدحالی هایی که مردم دارند و با هم مهربان نیستند، همه آنها به دلیل کرونا نیست و می توان گفت برخی از آن به خاطر فشارهای اقتصادی و دیدن ناعدالتی ها در جامعه می باشد.

 

 

منبع: شبستان
نظر شما