جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۷
کد خبر: ۱۰۷۵۷۱
|
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
اعضای هیئت داوران در خصوص کیفیت و نحوه بازبینی آثار در بخش تنبور در چهاردهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان توضیحاتی را ارائه دادند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، حیدر کاکی، عضو هیئت داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش تنبور درباره ارزیابی آثار توسط داوران گفت: تکنیک‌های اجرایی، اصالت مقام‌ها و بیان موسیقایی قطعات، پارامترهایی هستند که در این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.جشنواره موسیقی جوان در مسیر خوبی حرکت می‌کند/ نتایج آموزش آنلاین موسیقی موفقیت‌آمیز است
وی در خصوص معیار داوری سبک‌های مختلف تنبورنوازی توضیح داد: به نظرم به این مسئله دامن نزنیم چون مقام‌های تنبور مقام‌های واحدی هستند. گاهی ممکن است بین اجرای دو نفر اختلاف‌هایی وجود داشته باشد ولی به نظرم اختلاف بین دو منطقه را برجسته نکنیم. اگر به مقام‌های تنبور و اصالت آن‌ها توجه کنیم بهتر است.
این عضو هیئت داوران درباره تأثیرگذاری جشنواره موسیقی جوان بر پیشرفت نوازنده‌ها عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان قطعاً از مؤثرترین جشنواره‌هایی بوده که در تاریخ موسیقی ایران اتفاق افتاده است. این جشنواره، در همه این سال‌ها جشنواره بسیار پرباری بوده است و پشتوانه علمی و پژوهشی دارد. به نظرم سطح جشنواره بسیار بالاست.
کاکی در پایان درباره فعالیت این روزهای خود اظهار داشت: با اوج گرفتن کرونا بعضی از کلاس‌هایم را به صورت آنلاین برگزار کردم. بعد با بازگشایی مجدد آموزشگاه‌ها خواستم کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم ولی دوباره کرونا اوج گرفت و احتمالاً دوباره کلاس‌ها را به صورت آنلاین برگزار کنم.
آرش شهریاری، یکی دیگر از اعضای هیئت داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش تنبور درباره بازبینی آثار گفت: نکاتی که در اصالت و صحت قطعات به لحاظ سنت موسیقایی وجود دارد و آنچه که در واقع به سنت اجرایی قدما برمی‌گردد، در بازبینی آثار بسیار تأثیرگذار است. تکنیک اجرایی بنا بر توانایی‌های فردی هر شرکت‌کننده و با توجه به سن و سال آن‌ها نیز یکی دیگر از ملاک‌های داوران برای امتیازدهی بود. در داوری تنها صدای سازشان را می‌شنیدیم و براساس اجرا نظر می‌دادیم.
وی ادامه داد: فکر می‌کنم این تمهید بسیار خوبی بود تا به داوری‌ها اعتماد شود. ریتم و زمان‌بندی، متر مشخص و جمله‌بندی و بیان موسیقایی دیگر پارامترهایی بوده که داوران براساس آن‌ها رأی می‌دادند.
شهریاری در خصوص اختلاف سبک‌ها توضیح داد: براساس یک اجرای منسجم و درست از اجرای قدمای تنبور نظر می‌دهیم. مثلاً اگر اجراها در بخش صحنه بر اساس اجرای استادان و قدمای آن منطقه و در بخش گوران نیز به همین منوال باشد امتیاز می‌گیرند.
شهریاری جشنواره موسیقی جوان را در آیندۀ نوازندگان بسیار تأثیرگذار خواند و گفت: وقتی معیار براساس شیوه و سبک و سیاق اجرای قدما باشد جوان‌ها با آن شیوه آشناتر می‌شوند. جشنواره موسیقی جوان در مسیر خود به خوبی حرکت می‌کند و امیدوارم در سال‌های آینده از این هم بهتر شود.
وی افزود: جشنوارۀ مهمی است چون توقع ما را هم بالا می‌برد. تقریباً همه شرکت‌کنندگان در این مدت در خانه بوده‌اند و می‌توانستند به ساز و مقام‌ها بیشتر توجه کنند. همین مسئله طبیعتاً توقع ‌ما از اجراها را هم بالا می‌برد. فکر می‌کنم اجراهای بخش نهایی بهتر هم باشد.
شهریاری در پایان درباره فعالیت این روزهای خود عنوان کرد: این روزها بیشتر مشغول مطالعه روی مقام و موسیقی دستگاهی هستم. علاوه‌بر آن آهنگسازی هم کردم..جشنواره موسیقی جوان در مسیر خوبی حرکت می‌کند/ نتایج آموزش آنلاین موسیقی موفقیت‌آمیز است
موحد: نتایج آموزش آنلاین موسیقی موفقیت‌آمیز بوده
آذین موحد، از اعضای هئیت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در بخش ساز فلوت درباره بازبینی آثار گفت: با توجه به نگاه جدی و اصولی‌تری که به نحوه انتخاب رپرتوارها داشتیم، کمک ‌کردیم سطح نوازندگی و جدیت نوازندگان نسبت به استانداردهای نوازندگی در جشنواره بالاتر بیاید.داوران بخش ساز فلوت چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خصوص بازبینی آثار مرحله اول جشنواره نکاتی را عنوان کردند.
وی در مورد شرکت‌کنندگان گفت: حضور در جشنواره نیازمند این است که فرد قابلیت‌های مافوق استاندارد داشته باشد. فکر می‌کنم انتخاب رپرتوار در مرحله اول نقش بسیار مهمی در این مسئله دارد. افرادی که تصمیم می‌گیرند در این مسابقه شرکت کنند اشخاصی هستند که به‌دلیل نحوه انتخاب رپرتوار این اطمینان را در خودشان دارند که مافوق استاندارد سن خودشان هستند. به هر حال نخبگی و قابلیت‌های خاص‌تری دارند که بتوانند در مسابقه شرکت کنند. در ارتباط با ساز فلوت، بخش عمده‌ای از شرکت‌کنندگان سطح بسیار بالایی داشتند و این جای خوشحالی دارد.
این عضو هئیت داوری در توصیه به برگزیدگان مرحله نهایی جشنواره عنوان کرد: فکر می‌کنم امسال مرحله دوم، هم هیجان‌انگیز است و هم با یک سری ابهامات روبه‌رو شویم. تاکنون هیچ‌وقت تجربه چنین مرحله دومی را نداشته‌ایم. نوازندگان سازهای فلوت، ویلن و ویلنسل می‌بایست با پیانو همراهی کنند که این امر به‌راحتی نمی‌تواند صورت بگیرد. باید ببینیم مرحله دوم چطور پیش می‌رود.
موحد با اشاره به اینکه این روزها مشغول تدریس آنلاین موسیقی است، اظهار داشت: من از اینکه نتایج بخش زیادی از آموزش‌های آنلاین خوب بوده خوشحال هستم. علیرغم اینکه بخش عمده‌ای از ما معلم‌ها بخصوص در حوزه نوازندگی با نگرانی و عدم اطمینان وارد آموزش آنلاین از طریق پلتفرم‌های مجازی شدیم، اما نتایج آموزش آنلاین موفقیت‌آمیز بوده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در این بستر آموزش دادیم ولی لزوماً به آن دل نبسته بودیم. نتایج امروز نشان می‌دهد که ظاهراً آموزش مجازی بخصوص برای افرادی که دوره‌ای را به‌صورت حضوری کار کرده‌اند، آموزش خوبی است و نتایج خوبی را به دنبال داشته است.
مجید سینکی، نوازنده و از داوران بخش فلوت درباره آثار مرحله اول گفت: واقعیت این است که انتخاب نوع قطعات سطح نوازندگی را بالا برده است. در گروه سنی الف نوازندگان زیادی شرکت کرده بودند و انتخاب از بین آن‌ها دشوارتر بود. در گروه ب انتخاب سخت بود، و در گروه ج همه خوب بودند. فکر می‌کنم مهم، درک هنری از ماهیت کاری است که انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: گاهی حس می‌کنم نوازنده‌ها به محض اینکه می‌بینند قطعه درآمده، آن را رها می‌کنند و قطعه به سطح عالی و پختگی خود نرسیده است. وقتی با قطعه‌ای آشنا می‌شویم، درکی از فضای قطعه پیدا می‌کنیم. فکر می‌کنم بسیاری از نوازنده‌ها در گروه الف به این درک نرسیده بودند. به خاطر همین است که می‌گویم قطعه‌ها نصفه نیمه رها شده بودند.
سینکی درباره ملاک بازبینی آثار توسط داوران اظهار کرد: مجموع ویژگی‌هایی که یک نوازنده را می‌سازد؛ نحوه مواجه شرکت‌کنندگان با قطعه و درک‌شان نسبت به اجرای موسیقی و فضای قطعه چگونه است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
سینکی در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای به برگزیدگان مرحله نخست دارید، تصریح کرد: نکاتی که گفتم را برای مرحله نهایی رعایت کنند. شرکت‌کننده‌هایی که به اینجا می‌آیند اصولاً نخبه‌های جامعه ما هستند. باید درکی نسبت به نخبگی داشته باشیم. صرفاً کار فیزیکی و مکانیکی انجام نمی‌دهیم، بلکه کاری در سطح عالی انجام می‌دهیم. استانداردهای این کار بین‌المللی است و باید در آن سطح کار کنیم.
وی در رابطه با افزایش قیمت ساز فلوت عنوان کرد: ساز فلوت در حال حاضر به خاطر مسائل اقتصادی کمتر در ایران پیدا می‌شود و متأسفانه بسیار گران است.جشنواره موسیقی جوان در مسیر خوبی حرکت می‌کند/ نتایج آموزش آنلاین موسیقی موفقیت‌آمیز است
سینکی در پایان در خصوص کلاس‌های آموزشی خود گفت: کلاس‌هایم را به صورت آنلاین برگزار می‌کنم و چاره‌ دیگری نیست. با تجربه‌ای که به نسبت اوایل کرونا به دست آمده، حتماً کیفیت نیز در آینده بالاتر می‌رود
نظر شما