شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۹
کد خبر: ۱۰۷۷۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
یک کارشناس مذهبی از مردم خواست همانگونه که در سال‌های گذشته با برپایی مجالس جشن و پهن کردن سفره اطعام، عید غدیر را جشن می‌گرفتند، امسال هزینه‌های این مراسم‌ها را به بیماران کرونایی تقدیم و آنان را در شادی جشن عید غدیر خم سهیم کنند.
همدلی مومنانه با تقدیم شادی عید غدیر به بیماران کروناییبه گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر؛ پس از خیز جدید بیماری کرونا و افزایش روزافزون تعداد مبتلایان و جان باختگان این ویروس، دوباره مردم ایران آستین های همت را بالا زده تا در دومین مرحله از رزمایش همدلی مومنانه به یاری بیماران کرونایی بشتابند و مناسبت هایی همچون عید قربان و عید غدیر و همچنین ماه محرم فرصت خوبی را برای مشارکت بیشتر مردم در این زمینه ایجاد می کند. 

چند روز پیش سرهنگ پاسدار محمد زهرایی رییس سازمان بسیج سازندگی از آغاز مرحله دوم رزمایش کمک‌های مؤمنانه از روز عید قربان خبر داد و گفت که در مرحله اول این طرح، هفت میلیون و ۱۵۰ هزار بسته معیشتی به دست خانواده‌های نیازمند رسیده که از این تعداد چهار میلیون بسته کمک‌های خیرخواهانه مردم کشورمان بوده است.

وی افزود: مرحله دوم رزمایش کمک مؤمنانه در سه قسمت ۱۰ روزه در هفته‌های آتی برگزار می‌شود که دهه اول مربوط به دهه امامت و ولایت از روز عید قربان تا روز عید غدیر است؛ دهه دوم ۱۰ روز ابتدایی ماه محرم است و دهه سوم ۱۰ روز پایانی ماه صفر خواهد بود.
هفته پیش نیز معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از توزیع ۱۱۰ هزار بسته معیشتی به نیازمندان به مناسبت گرامیداشت روز عید غدیر خبر داد و گفت که قرار است کاروان های شادی سیار به مناسبت گرامیداشت عید غدیر و دیگر برنامه های فرهنگی در نقاط مختلف شهر تهران برپا شود.

از هم اکنون می توان همت نیکوکاران و مسئولان هیات ها را برای بزرگداشت عید غدیر به ویژه برای رسیدگی به وضعیت بیماران کرونایی در نقاط مختلف کشور مشاهده کرد. مثلا رییس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان البرز اعلام کرده که طرح اطعام ۱۴هزار نفری ضیافت علوی به مناسبت عید سعید غدیر در این استان فراخوان شده تا همچون سال های گذشته بخشی از مشکلات نیازمندان را رفع کنند.

حجت الاسلام مصطفی جلالی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی از راه اندازی پویش «اطعام به عشق مولا» خبر داد که با هدف گذاری تمرکز هیات های مذهبی درخصوص مواسات و همدلی در عید غدیر صورت می گیرد.

همدلی مومنانه با تقدیم شادی عید غدیر به بیماران کرونایی

برخی نیز پیشنهاد کرده اند تا در ماه محرم با راه اندازی پویش نذر ماسک و توزیع مواد بهداشتی در میان عزاداران در هیات های حسینی، سهمی در مهار این ویروس داشته باشند. ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته در استان گلستان گفت که استفاده از ماسک درحال حاضر کم هزینه‌ترین، موثرترین و راحت‌ترین راه برای جلوگیری از شیوع ویروس کروناست و حتی می‌تواند به اندازه قرنطینه‌های شدید تاثیرگذار باشد و با همین استدلال با اشاره به نزدیک شدن به ماه محرم خواستار راه اندازی پویش نذر ماسک در این ماه شد.

حجت الاسلام سیدجواد بهشتی گفت: اکنون که در ابتدای ماه ذیحجه هستیم و عید غدیر را در پیش داریم به این نکته توجه داشته باشیم که هر سال مجالس شادی برگزار می شد و سفره اطعام نیز برپا بوده و مومنین به یکدیگر هدیه و عیدی می دادند و شایسته است که این برنامه ها را به سمت خانواده های بیماران کرونا و بیمارستان هایی ببریم که به داور و وسایل مورد نیاز این بیماران نیاز دارند.

وی افزود: دین اسلام، دین هدایت و تربیت است و برای انسان هایی است که دارای فطرت و عقل هستند. بر همین اساس اسلام قواعدی را ایجاد کرده که در همه روزگاران قابل پیاده شدن است. به عبارت دیگر ما قواعد را از اسلام می گیریم ولی مصادیق را خودمان تشخیص می دهیم که این مصادیق معمولا متناسب با مقتضیات زمان باید باشد.

بهشتی از وقف به عنوان نمونه ای از قواعد موردنظر یاد کرد و گفت: فلسفه وقف برای این است که چون انسان جهان بزرگتری را در پیش دارد، از طریق وقف تلاش می کند تا برای آن جهان سعادت خود را خریداری کند ولی این که چه چیزی را وقف کنیم یا چگونه وقف کنیم، بستگی به روزگار ما دارد که می توانیم تشخیص دهیم در این شرایط زمانی چه اولویت ها و نیازهایی وجود دارد.

وی افزود: نذر یعنی قراری که میان بنده و خدا وجود دارد که البته یک امر مستحب است ولی پیشنهاد دین است تا بر اساس مصالح روز جامعه بتوانیم برخی مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور را حل کنیم و لذا این که چه چیزی را با چه شرایطی نذر کنیم، خدا تشخیص آن را به عهده ما گذاشته است. به همین دلیل ممکن است صد سال پیش چیزهایی را وقف و نذر می کردند که امروز موضوعیتی ندارد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در قرآن عبارت هایی مانند عمل خیر یا عمل صالح عنوان شده است و برخی بزرگان می گویند عمل صالح به عملی گفته می شود که میان کارهای خوب اولویت دارد. لذا امروز که شرایط کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داده ما باید تشخیص دهیم که چگونه می توانیم در کاهش مشکلات این بیماری تلاش کنیم و همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند ما در این زمینه باید بدرخشیم و دنیا باید ببیند که این درخشش را از اسلام گرفته ایم.

وی افزود: بر همین اساس در مواجهه با بیماران، پزشکان و پرستاران باید کارهایی را انجام دهیم که با الهام از دین، قرآن، سخنان پیامبر(ص) و ائمه (ع) باشد و اکنون زمانی است که می توان از قوانین دینی در این زمان کرونایی بهره برداری کرد. مثلا بیمارستان سازی به عنوان یکی از موقوفات پرتعداد است که سابقه طولانی دارد. نذر نیز برای اطعام و اعمال عبادی وجود دارد. امروز وقف و نذر و انفاق ما باید دارای اولویتی باشد تا بتوانیم در رفع ویروس کرونا که اولویت اول کشور و حتی جهان است، گامی برداریم. 

بهشتی ادامه داد: اولویت اول ما وضع مردمی است که درگیر معیشت هستند. بسیاری از افراد درگیر بیماری کرونا هستند و مسئولان بیمارستان ها دست نیاز به سوی مردم دراز می کنند. چون دولت توانایی رفع همه مشکلات را ندارد و اگر کسی می خواهد نذر و ا نفاق کند، بهترین مسیر آن باید در رفع این مشکلات باشد. 

وی افزود: هر سال در ماه های محرم و صفر ده ها میلیون انسان به عشق اهل بیت مراسم عزاداری برگزار می کردند و امسال باید ببینیم چگونه می توان مراسم عزاداری سیدالشهدا را با توجه به شرایط موجود برگزار کرد. همه ساله هزینه های فراوانی به صورت داوطلبانه و عاشقانه از سوی مردم برای عزای حسینی خرج می شده و حالا درباره این که چگونه مجالس باید برگزار شود کارشناسان مربوطه باید اظهار نظر کنند.

این پژوهشگر مذهبی با اشاره به روایتی از امام باقر (ع) که فرمود «عاقل کسی است که خوب را از خوبتر تشخیص دهد»، افزود: بر اساس این روایت انسان عاقل کسی است که انتخاب بهتر را داشته باشد و  هیات امنای مساجد، روسای هیات ها و افراد نیکوکار می توانند این اولویت ها را تعیین کنند.

منبع: ایرنا
نظر شما