جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۰۴
کد خبر: ۱۰۹۱۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري انجام می‌شود
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اجرای بیش از 3 هزار برنامه در ماه محرم گفت: فعالیت های این سازمان امسال نيز مانند سال هاي گذشته با عنوان «جلوه سوگ» و با شعار «حسينیه‌اي به وسعت يك شهر» برگزار مي شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به ویژه‌برنامه این سازمان برای ماه محرم اظهار داشت: برنامه‌های سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به مناسبت ماه محرم، امسال نيز مانند سال هاي گذشته با عنوان «جلوه سوگ» و با شعار «حسينه اي به وسعت يك شهر» برگزار مي شود كه با توجه به شيوع ويروس كرونا، رعايت دستورالعمل هاي بهداشتي يكي از ويژگي هاي برنامه هاي طراحي شده است .

فاطمیان‌پور افزود: این برنامه‌ها از شب اول محرم آغاز می‌شود و طی آن فرهنگسراهاي شهر در 22 منطقه تهران در مجموع بيش از 3 هزار اجرا در ماه محرم خواهند داشت . در برنامه «تعزيت خورشيد» گروه هاي توانمند آئيين تعزيه، در 10  نقطه شهر تهران در مناطق 1،4،11،12،14،15،16،18،20 و فرهنگسراي رسانه، 65 مجلس اجراي تعزيه خواهند داشت . در برنامه «پرده خواني نينوا» نيزنقالان حسيني، 65 پرده خواني عاشورا را در مناطق 2،3،5،6،7،8،9،10،12،13،17،19،21،22 و فرهنگسراي انقلاب،خانواده، قرآن، رسانه، نهج البلاغه و رضوان اجرا خواهند کرد.

وی افزود: همچنين «ني ناله» عنوان برنامه ايست كه در مناطق 5، 4،11،13،15،16،17 برگزار مي شود و آئين ها و نواهاي سنتي عزاداري در مناطق لرستان، مركزي، كردستان،اصفهان، گيلان، بوشهر و خوزستان، توسط گروه هاي هنري طراز اول اجرا شده و مورد كارشناسي قرار مي گيرد . در فرهنگسراي ارسباران نيز اميد معنوي 30 شب اجراي كنسرت رثا با موضوع محرم و عزاداري خواهد داشت كه از طريق سايت لنز به صورت مجازي پخش خواهد شد .

وي گفت يكي از مشكلات برگزاري مراسم هاي مردمي در محرم امسال با توجه به شيوع ويروس كرونا، دسترسي به فضاهاي روباز براي برگزاري هيئت بوده است كه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با طراحي و برگزاري برنامه «تكيه»، فهرست فضاهاي روباز خود كه شامل 59 مركز و با متراژ 50 هزار متر مربع بوده است را از طريق سايت JELVEYESOOG.FARHANGSARA.IR  در اختيار مردم قرار داده و علاقه مندان  ميتوانند از طريق اين سايت ثبت نام كرده و مراسم هيئت خود را با رعايت پروتكل هاي بهداشتي در اين اماكن  برگزار کنند.

فاطمیان پور تصیح کرد: همچنين برنامه «بلندا» عنوان برنامه ايست كه هيئت هاي نوجوانان و جوانان شهر تهران هر شب در يكي از كوچه ها و ترجيحا درب منزل شهيد آن كوچه، مراسم عزاداري سنتي چهارپايه خواني برگزار مي كنند كه تدارك برگزاري 1100 اجرا توسط 100 هيئت نوجوان و جوان در اين برنامه ديده شده است و علاقه مندان نيز مي توانند از طريق سايت مذكور در اين برنامه ثبت نام و مشاركت کنند.

گفتني است اين برنامه با مشاركت اداره كل اوقاف وامور خيريه استان تهران انجام شده است. برگزاري روضه هاي خانگي نيزيكي ديگر از بخش هايي است كه در سايت جلوه سوگ، مردم مي توانند به آن مراجعه نمايند و با ورود اطلاعات مورد نياز، مداح و سخنران براي برگزاري روضه خانگي به آنها معرفي مي شود كه اين برنامه با عنوان «روضه خوان» از محرم امسال اجرايي خواهد شد .

معاون فرهنگي سازمان از سوگواره ها و مسابقات تدارك ديده شده براي ايام محرم گفت و افزود «نوگلان حسيني» عنوان آئيني است كه امسال براي چهاردهمين سال برگزار مي شود و در آن مداحان نوجوان با طي مراحل پيش بيني شده، آموزش هاي لازم را مي بينند و در پايان نيز از برگزيدگان ايشان تجليل مي شود . «برآستان اشك» نيز در حوزه شعر، در چهار موضوع شامل مدافعان سلامت توسط منطقه 4، محرم بي سردار توسط منطقه17، اربعين و انتظار توسط منطقه 20 و مساوات امام حسن(ع) توسط منطقه 7، برگزار شده و در آن از شاعران جوان دعوت به شعر سرايي در موضوعات شده و در پايان نيز از آثار برگزيده تقدير مي شود.

وی افزود: سوگواره «برمدارحسين» نيز كه ويژه نوجوانان طراحي شده است در سه محور تعزيه خواني، داستان كوتاه با موضوع عاشورا و مسئوليت پذيري و پوستر با موضوع حاج قاسم و عاشورا برگزار مي شود و نوجوانان ضمن دريافت فايل آموزشي در حوزه هاي تخصصي جشنواره، مي توانند آثار خود را از طريق سايت MAJAZI.FARHANGSARA.IR  ارسال و در بخش مسابقه شركت كنند.

فاطميان گفت: محرم امسال از نظر نوع پوشش و نوع ابراز دلدادگي عاشقان حسيني، ويژگي هاي دارد كه ان شاء الله در ساليان بعد تكرار نمي شود و شايسته بود تا اين ويژگي انحصاري در تاريخ ثبت شود؛ بر همين اساس سوگواره عكس «روايت شيدايي» در سه محور عكس حرفه اي، عكس شهروندي، فيلم مستند كوتاه توسط منطقه سازمان و فرهنگسراي سرو برگزار مي شود . در خلال اين سوگواره نيز دوره هاي آنلاين آموزش توليد محتواي فضاي مجازي با رويكردهاي محتوايي سوگواره توسط مركز مشاركت هاي سازمان با عنوان «راه نشانم بده» برگزار خواهد شد .  

وي افزود: ميدان آئيني امام حسين (ع) كه در اختيار سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران است، امسال نيز مانند سالهاي گذشته برنامه هاي متنوعي را براي مخاطبين در نظر گرفته است و ميزبان هيئات بزرگ شهر تهران خواهد بود. برنامه «حسینین کربلاسی» نيز در منطقه 16 سازمان با محوريت برنامه هاي آذري زبان امسال برگزار مي شود و با ارائه برنامه هاي متنوع فرهنگي، ميزبان شهروندان آذري زبان خواهد بود .

فاطميان ادامه داد: يكي از برنامه هاي فراگير سازمان كه با مشاركت اداره كل اوقاف و امور خيريه استان تهران انجام شده است، پويش  «علمدار» است كه در آن 20000 پرچم بر سر در كوچه هاي شهر تهران و همچنين سردر منزل تعدادي از خانواده شهدا توسط گروه هاي جهادي نصب مي شود كه شعارنوشته آن شعر «با روضه ي حسين نفس تازه مي كنيم، وقتي هواي شهر نفس گير مي شود» است كه با طرح اختصاصي و متناسب با فضاي فعلي جامعه توليد و نصب مي شود.
فاطميان پور به برنامه «مهر آئين» نيز اشاره كرد و گفت اين برنامه كه در مناسبت هاي مختلف توسط سازمان انجام شده و سنت تجليل و بازديد از خانواده معظم شهدا در آن اجرايي مي شود، در سه پنجشنبه ماه محرم  توسط فرهنگسراها اجرايي شده و در هفته اول به ديدار 10 شهيد مدافع حرم، هفته دوم 10 شهيد مدافع سلامت و هفته سوم 10 شهيده انقلاب اسلامي مي روند و ضمن دعوت از مسئولين و مداحان سرشناس براي حضور در اين ديدار و برپايي مجلس روضه در كوچه و يا حياط منزل شهيد، از ايشان تجليل مي كنند.

وي گفت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران امسال با ظرفيت توليد بالاي محصولات و محتواي فضاي مجازي به استقبال محرم مي رود كه از آن جمله مي توان به توليد مجموعه تصويري «پرده عشاق» براي  معرفي و تكريم 10 تن از خادمين آستان اباعبدالله (ع)  اشاره كرد. همچنين در برنامه «سلسله موي دوست» توسط مناطق سازمان بيش از 40 عنوان محصول در قالب هاي مختلف توليد و منتشر مي شود كه البته بجز اين تعداد، مناطق سازمان توليدات متنوع و مختلفي را نيز براي محرم امسال خواهند داشت . توليد مستند از تكيه دولت تا ميدان آئيني امام حسين (ع) نيز در محرم امسال توسط سهيل كريمي كليد مي خورد.

وی افزود: آلبوم موسيقي آوازهاي محرم شامل 7 قطعه موسيقي عاشورايي نيز توليد و منتشر مي شود. مجموعه توليدات كتاب هاي محرمي نيز با عنوان «سطرها روضه خوان» امسال با مشاركت مناطق سازمان انجام مي شود و 100 عنوان كتاب عاشورايي در اين برنامه معرفي و خوانش خواهد شد .

معان فرهنگی افزود: مسابقه كتابخواني «كتاب ماه» نيز با موضوع عاشورا برگزار مي شود و به برگزيدگان جوايزي اهدا خواهد شد.  در «نمايشگاه عاشورايي» نيز آثار تجسمي و گرافيكي در فضاي مجازي منتشر مي شود. همچنين «پويش مجازي سلام برحسين» به منظور ترويج سنت حسنه سلام دادن بر امام حسين (ع) بعد از نوشيدن آب يكي ديگر برنامه هاي فضاي مجازي سازمان مي باشد كه امسال توسط منطقه 13 برگزار خواهد شد .
نظر شما