جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۰۹۲۹۶
|
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
فتوکلیپ «با هنرمندان» توسط فرهنگ‌سرای دانش و با هدف معرفی هنرمندان تولید و در فضای مجازی منتشر می‌شود که در این بخش به معرفی هنرمند نقاش عاشورایی حسن روح‌الامینی می‌پردازد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگ‌سرای دانش فتوکلیپ «با هنرمندان» را با هدف معرفی هنرمندان تولید و در فضای مجازی منتشر می‌کند. در این قسمت به معرفی حسن روح الامینی، هنرمند نقاش عاشورایی پرداخته است.

حسن روح الامین متولد ۱۳۶۴ در جنوب شهر تهران و نقاش ایرانی است که عمدتا صحنه‌هایی از عاشورا را تصویر کرده‌است. وی یکی از نامزدهای عنوان چهره سال هنر انقلاب است.

روح الامین از طریق برادرش به هنر نقاشی علاقه‌مند شد و در هنرستان هنرهای زیبای تهران مشغول به تحصیل شد.  وی فارغ‌التحصیل دانشکده هنر دانشگاه شاهد است و پایان‌نامه‌اش حول موضوع عاشورای حسینی است، به همین دلیل بیشترین تابلوهایی که تاکنون کشیده، مفهوم عاشورایی دارد.

آثار روح الامین رئالیستی و از فضای فیگوراتیوهای کلاسیک و باروک و نورپردازی‌های اعصار گذشته بهره‌برده‌است. به نظر مجید بزرگ‌زاده، کارهای حسن روح‌الامین به‌طور کامل پیرو سبک باروک و تمام زیبایی‌های ظاهری پیکره سازی، ترکیب بندی، و رنگ آمیزی مختص دوره باروک و نور تندی که همچون اخگر بر تاریکی‌های تابلو تابانده می‌شود، تضاد شدید بین روشنایی و تاریکی که جز ویژگی‌های بارز دوران باروک است را به کار برده و با استفاده از این نور برجسته نمایی تند و ناگهانی شکل‌ها را انجام داده و جزئیات شکل‌ها در اثر تاباندن این نور به تصویر درآمده است. ده ها تابلوی ماندگار و زیبای مذهبی و عاشورایی به همراه تصویرسازی مجموعه داستان میرزا کوچک‌خان، کمیک استریپ از زندگی سید مجتبی نواب صفوی، واقعه مسجد گوهرشاد از کارهای روح‌الامین به‌شمار می‌رود. همچنین آثاری با موضوع شهیدان متوسلی و حججی نیز خلق کرده‌است.

روح‌الامین یکی از آثارش با نام «علقمه» که حضرت قمربنی‌هاشم (ع) در نبرد کربلا را ترسیم می‌کند به ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان ایرانی تقدیم کرده‌است.

آثار وی در کشورهای مختلفی از جمله آلمان و عراق به نمایش درآمده است. در اسفند ۱۳۹۶ یکی از آثار او با نام «بهانه خلقت» با موضوع تولد حضرت فاطمه (س) در خانه فرهنگ ایران در پاریس رونمایی شد.

مسعود شجاعی طباطبایی، گرافیست و کاریکاتوریست ایرانی و چهره سال هنر انقلاب در سال ۱۳۹۶ ضمن تحسین روح الأمین، اظهار کرد که در صورت کسب جایزه چهره سال هنر انقلاب جایزه خود را به او تقدیم خواهد کرد.

محمدحسین رجبی پژوهشگر تاریخ اسلام بیان می‌کند که حسن روح الامین نابغه این عصر است و استعداد خود را در خدمت معرفی اهل بیت گرفته‌است و این توفیق نصیب همگان نمی‌شود.

آریا عظیمی نژاد حسن روح الامین را برادری خواند که نگاهش در خلق هنر عاشورایی بسیار شبیه اوست. عظیمی نژاد معتقد است: نگاه حسن روح الامین در خلق آثار عاشورایی بسیار خاص و ستودنی است.

از جوایز کسب شده توسط این هنرمند می‌توان به کسب 
جایزه دوم جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان سال ۱۳۸۵
منتخب مسابقه بین‌المللی ادیان توحیدی سال ۱۳۸۶
جایزه ششم جشنواره تجسمی دامون‌فر سال ۱۳۸۷
جایزه نخست رشته تصویرسازی جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان سال ۱۳۸۷
•جایزه دوم تصویرسازی جشنواره تجسمی آزادگان سال ۱۳۸۹
•و جایزه مداد پرنده از جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نام برد. برای ایشان آرزوی توفیق و سربلندی داریم.

مدت فتوکلیپ ۰۰:۴:۴۵ و پژوهش، تهیه و تدوین این برنامه توسط محسن سپهرپور صورت گرفته است.

علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از این محتوا می‌توانند به نشانی instagram.com/farhangsaradanes  مراجعه کنند. 

نظر شما