جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۲۰
کد خبر: ۱۰۹۴۰۷
|
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
ولایت «سعیده» در الجزایر برنامه‌های مختلفی حول محور فرهنگ آمازیغی تدارک دیده که نمایش فیلم و شب‌های شعر و موسیقی بخشی از آن است.
نمایش 6 فیلم الجزایری با محوریت «آمازیغ‌»ها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در ولایت «سعیده» الجزایر برنامه‌های فرهنگی متنوعی حول محور آمازیغ‌ها برنامه‌ریزی شده است، این برنامه‌ها عبارتند از: برگزاری نمایشگاه‌ها در خانه فرهنگی «مصطفی خلف»؛ همچنین تابلوهای نقاشی از نقاشان محلی که نمایانگر بعد فرهنگی میراث آمازیغی است، به نمایش گذاشته می‌شود. علاوه بر آن، برنامه فرهنگی نمایشگاه کتاب ویژه ادبیات آمازیغی و مسابقات در زمینه میراث ملی برگزار می‌شود.
۶ فیلم الجزایری: «سی ادیر فرزند آمازیغ» به کارگردانی سی الهاشمی عصاد، «لاله فاطمه نسومر» کاری از بلقاسم حجاج، «ایغیسی» به کارگردانی مرزوق فید الله، «هضبه بایه» کاری از عزالدین مدور، «تایری دا و دریم» به کارگردانی جمال کاشر و «اوحید» کاری از جمال قنیف، نمایش داده خواهد شد.
همچنین نمایش‌های سنتی توسط جمعیت‌های محلی اجرا می‌شود. برنامه‌های موسیقی از میراث آمازیغی اصیل که توسط مجموعه موسیقی خانه فرهنگ و ترانه‌هایی از میراث آمازیغی نیز در این برنامه متنوع فرهنگی اجرا خواهد شد.
در این برنامه متنوع فرهنگی، شب شعر به زبان آمازیغی در کتابخانه اصلی مطالعات عمومی «ونزار عبدالکریم» برپا می‌شود، که قصایدی مانند «زمزمه‌های قبیله‌ای» توسط «محمد حمادوش» شاعری از ولایت سعیده و «بوسمعون» توسط «بشیر بلحاج» شاعری از ولایت البیض در این شب شعر قرائت می‌شود. همچنین کارگاهی برای فراگیری نوشتن نمایشنامه تئاتر در میراث آمازیغی در سالن نمایش «طراط بومدین» برپا می‌شود.

بر اساس این گزارش، آمازیغ به معنای «مرد آزاده» است. آمازیغ‌ها در شمال آفریقا بویژه در الجزایر، مغرب، لیبی و همچنین نیجر، مالی، موریتانی، مصر و تونس زندگی می‌کنند و جمعیت آن‌ها حدود ۲۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.
آمازیغ‌ها قبایل و لهجه‌های متنوعی دارند که بربرها جزء آن هستند و وضعیت آن‌ها در کشورهای مختلف شمال آفریقا متفاوت است. «عبدالعزیز بوتفلیقه » رئیس جمهوری الجزایر سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار موافقت کرد، روز دوازدهم ژانویه که آمازیغ ها به آن روز «ینایر» می‌گویند، تعطیل رسمی باشد. ینایر از دو کلمه «ینا» به معنای ابتدا و «یر» به معنای ماه تشکیل شده و در زبان آمازیغی به معنای روز اول ماه است.
نظر شما