جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۰۹۴۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
معاون ساماندهی امور جوانان، گفت: از دستگاه های نظارتی می خواهیم که با نظارت بر بودجه دستگاه های متولی و کم کار در زمینه مسکن جوانان، بودجه صد درصدی را به آنها تخصیص ندهند.
لزوم اعطای تسهیلات مسکن به متأهلین به جای مجردانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمد مهدی تندگویان، درباره اقدامات معاونت ساماندهی امور جوانان در زمینه تأمین مسکن جوانان، افزود: متأسفانه در حوزه مسکن جوانان چیزی بر عهده ما به صورت شرح وظایف قرار نگرفته است. سیاستگذاری و پیگیری با ما است و میزان مکاتبات ما از وزارتخانه‌های مربوطه همگی موجود است و اگر در این زمینه کوتاهی یا کم کاری انجام شده، ما گزارش خود را به نهادهای نظارتی کشور برای رسیدگی به کم‌کاری دستگاه‌های متولی در حوزه مسکن جوانان داده‌ایم.

وی ادامه داد: حتماً نهادهایی ازجمله وزارت مسکن پاسخ‌های مناسبی درباره طرح‌های خود ازجمله مسکن رایگان، مسکن مهر و غیره نیز دارند اما گزارشی هم که ما از عملکرد آنها داریم، نشان دهنده درصد موفقیت آنها است.

معاون ساماندهی امور جوانان تاکید کرد: خواهش من از دستگاه‌های نظارتی و فصل تدوین بودجه این است که براساس این عملکردی که از یک دستگاه اعلام می‌کنیم برای آنها بودجه تعیین شود یا حتی اگر آمار و گزارشی از آن دستگاه گرفته می‌شود، با آمار ما مقایسه و راستی آزمایی شود. این امر موجب می‌شود تا کم کاری دستگاه‌های متولی در حوزه مسکن جوانان مشخص و اعتبار صددرصدی پیشین به آنها تعلق نگیرد تا برنامه‌ای که برعهده آنها بوده محقق شود.

تندگویان با اشاره بر لزوم توجه به مسئله کاهش جمعیت در اعطای مسکن به مجردها، تصریح کرد: به طور کلی ما پیگیر مسکن جوانان و وعده‌های دستگاه‌های مختلف در این زمینه هستیم و پاسخی هم که داشته‌ایم، شامل همان طرح‌های مطرح در کشور ازجمله بحث مسکن رایگان، ودیعه‌های مسکن و غیره است. اما چالش پیش روی ما در حوزه مسکن و اشتغال این است که در حالی که سیاست‌های کلی ما تشکیل خانواده و ازدواج است اما به رغم آن به افراد مجرد نیز وام مسکن می‌دهیم یا می‌توانند از طریق مسکن مهر دارای مسکن شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به آنها وام تولید و اشتغال می‌دهیم و می‌توانند از این طریق نیز به کسب و کار بپردازند. این امر با سیاست‌های کلی جمعیت که ما در آن به دنبال ترویج خانواده و ازدواج هستیم، مغایر است.

معاون ساماندهی امور جوانان، با تاکید بر لزوم اعطای تسهیلات مسکن به متأهلین به جای مجردان، خاطرنشان کرد: وقتی فردی این اطمینان را داشته باشد که حتی بدون ازدواج نیز می‌تواند از این طرح‌ها استفاده و دارای مسکن و کار شود، احتمال فاصله گرفتن وی از ازدواج و آسیب به موضوع افزایش ازدواج و جمعیت وجود دارد. درخواست ما این است که در بحث پرداخت‌ها و امتیازات، ازدواج یک اولویت ویژه داشته باشد و به جای تعلق برخی تسهیلات به مجردها، آنها را به متأهلین اعطا کنیم.
نظر شما