پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۶
کد خبر: ۱۰۹۶۱۳
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
سینماداران با ادامه دار شدن اوضاع کرونایی که حالا بیش از ۶ ماه از آن می گذرد، از نگرانی‌های خود درباره خالی ماندن سالن‌های سینما می گویند.
به  گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، تعدادی از صاحبان سینما معتقدند زنگ خطر ورشکستگی کامل سینما در حال به صدا در آمدن است و باید فکری به حال آن کرد.
هاشم میرزاخانی مدیر عامل موسسه تصویر شهر می‌گوید: به نظر می‌رسد حداقل تا سال آینده وضعیت سینما‌ها خالی از هر گونه مخاطب و فیلم خوب باشد چرا که هم شرایط کرونایی ادامه دارد و هم تهیه کنندگان فیلم‌های مهم حاضر نیستند فیلم شان در این موقعیت به روی پرده رود.

این مدیر سینمایی با اشاره به اینکه هر سال ۳۰ درصد فروش کل سال روی پرده در دو ماهه‌ی اول و در دو دوره‌ی مهم عید نوروز و همچنین عید سعید فطر بود اضافه می‌کند: حالا با وجود گذشت 6ماه از سال مجموع فروش فیلم‌ها در تمام سالن‌های سینما چیزی نزدیک به ۳ میلیارد است که می‌توان گفت در مقایسه با هر سال این موقع نزدیک به هیچ است.

میرزاخانی علاوه بر اینکه کرونا را عامل مهم این اتفاق میداند، اما معتقد است محتوای خوب و مناسب که مخاطب را ترغیب به آمدن به سینما کند نیز در حال حاضر وجود ندارد و باید برای این مساله چاره اندیشی کرد.

وی نقش دولت را در این باره مهم میداند و می‌گوید: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تضمین دادن به تهیه کنندگانِ آثار با محتوا و فیلم‌های فرهنگی و خوش ساخت، کمک کند تا فیلم‌های آن‌ها بدون نگرانی از شکست مالی روی پرده برود شاید هم تهیه کنندگان به نمایش عمومی فیلم شان راضی شوند و هم مخاطبان برای آمدن به سالن‌های سینما برای تماشای یک فیلم ارزشمند انگیزه پیدا کنند، در واقع این کار هم حمایت از پخش است و هم نمایش فیلم و بخشی از نگرانی‌های تهیه کنندگان و سینماداران را از بین خواهد برد. 

سجاد نوروزی مدیر عامل پردیس سینما آزادی نیز با اشاره به اینکه سینما در چند قدمی ورشکستگی کامل است می‌گوید: درست است که صنعت سینما در وضعیت قبل از کرونا نیز دچار ایرادات جدی، نقایص مهم و ایرادات محتوایی و شکلی بود، ولی به هر حال بخشی از اوقات فراغت خانواده‌های ایرانی در آن سپری می‌شد.

وی معتقد است: اگر دولت به داد شرایط فعلی سینما نرسد و نسبت به اوقات فراغت مردم در یک چارچوب مشخص مثل سینما دغدغه‌ای نداشته باشد وضعیت فعلی به ورشکستگی کامل صنعت سینما در ایران منجر خواهد شد و اثرات و تبعاتش با هزاران میلیارد تومان هم قابل جبران نخواهد بود

نوروزی می‌گوید: باید یک نگاه جدی و عاجل نسبت به وضعیت فعلی داشته باشیم وضعیتی که در حال حاضر در آن به سر میبریم خالی بودن بخش اعظم سالن‌های سینماست که در آینده نزدیک صدای زنگ ورشکستگی کامل را به گوش خواهد رساند

سید جمال ساداتیان رییس پردیس آستارا از دیگر سینمادارانی است که معتقد است نمیتوان سینما، تئاتر و موسیقی را تعطیل کرد چرا که با اوقات فراغت مردم سر و کار دارند و در بسیاری موارد جنبه آموزشی و فرهنگ سازی دارند.

ساداتیان می‌گوید: متاسفانه تا کنون دولت به دلیل مشکلات متعدد مالی و حتی شرایط تحریم نتوانسته حمایت قابل توجهی از صنوف آسیب دیده از کرونا داشته باشد، مردم هم اگر سینما نرفته اند بخشی از نیازشان را توسط شبکه نمایش خانگی برای دیدن فیلم‌های سینمایی برطرف کرده اند، اما به نظر می‌رسد اگر فیلم‌های قابل اعتمادی را در سینما نمایش بدهیم که برای مردم جذاب باشد سالن‌های سینما در همین شرایط کرونایی هم با حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند دوباره رونق خود را بدست آورد

این تهیه کننده سینما همچنین می‌گوید: اگر چشم انداز این باشد که تا یکی دو سال آینده دنیا و ما درگیر کرونا باشیم، نمیتوانیم زندگی مان را تعطیل کنیم و باید راه حل پیدا کنیم. باید با تمهیدات بهداشتی از سینما هم استفاده کنیم.

ساداتیان با اشاره به اینکه تا قبل از شرایط کرونایی هم ظرفیت سینما‌ها هیچ گاه به طور کامل پر نمیشد و نهایت بیست تا سی درصد صندلی‌ها فروخته می‌شد اضافه می‌کند: الان با وجود پروتکل‌های بهداشتی هیچگاه دیگر همین اندازه هم صندلی هایمان پر نمی‌شود، مگر اینکه سعی کنیم با ارائه و نمایش فیلم‌های خوب آنهم در دوره‌ی طولانی استقبال مردم را بالا ببریم.
 منبع: خبرگزاری صدا و سیما 

برچسب ها: سینما ، ورشکستگی ، کرونا
نظر شما