جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۷
کد خبر: ۱۰۹۷۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
در نشست مشترک دکتر نمکی و حجت الاسلام علی اکبری؛
وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد‌: با تدوین شیوه نامه های بهداشتی برای برپایی نماز جمعه و در نظر گرفتن این مطلب که مبنای شیوه نامه قرمز دیدن همه مناطق کشور باشد، تا 11 مهر شرایط برای بازگشایی مکان های برگزاری نمازجمعه فراهم شود.
شیوه نامه برگزاری نمازجمعه تا ۱۱ مهر آماده و ابلاغ می شودبه گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر؛  دکتر سعید نمکی در ابتدای این نشست با  تشکر از همراهی ائمه جمعه و جماعات به علت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مناطق قرمز و سفید کشور بر تداوم این همکاری تأکید کرد.

وی گفت: امیدوارم با ادامه همدلی بخش‌های مختلف بزودی شاهد کنترل این همه گیری در کشور باشیم.

وزیر بهداشت با دستور به معاونان وزارتخانه ابراز امیدواری کرد‌: با تدوین شیوه نامه های بهداشتی برای برپایی نماز جمعه و در نظر گرفتن این مطلب که مبنای شیوه نامه قرمز دیدن همه مناطق کشور باشد، تا 11 مهر شرایط برای بازگشایی مکان های برگزاری نمازجمعه فراهم شود.

احتمال اتخاذ تصمیم جدید در خصوص برگزاری نماز جمعه

 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ همه وسواس ما در رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای این است که کمترین خدشه به نماز جمعه و جماعت وارد شود و با بررسی شرایط سعی شود نماز جمعه آخرین جا باشد که بسته شود.
دکتر نمکی با اشاره به اینکه خیز جدید بیماری به علت سفرهای اخیر بار مضاعفی به نیروهای سلامت وارد می کند و افزود: تصمیم در خصوص فرایض نماز جمعه و جماعت و راه بستن بر زیارات برای من بسیار سخت و سهمگین بود اما فرشته نجات ما مقام معظم رهبری راه را برای ما آسان کرد و ملت ایران و آینده سرزمین مدیون خردمندی ایشان هستند.
 
وی گفت: با ورود مقام معظم رهبری و گفتن اینکه رعایت نکردن شیوه نامه سیئه است حجت را بر همگان تمام کردند و یکی از جاهایی که در این مسیر بسیار همکاری خوبی با ما داشت حجت الاسلام علی اکبری و شورای سیاتگذاری ائمه جمعه بوده است.
وزیر بهداشت گفت: نه ما، بلکه سازمان بهداشت جهانی نمی داند با این بیماری چه کند و ما در کوتاه مدت برنامه های انعطاف پذیری برای مدیریت این برنامه داشتبم و تعیین مناطق زرد و سفید و قرمز از همین مدیریت انعطاف پذیر است.
وی با اشاره به اینکه هر انچه در خصوص ادعا هایی که در مورد داروی درمان این بیماری و واکسن ان  فعلا غیر واقعی است افزود:هرچه فاصله ها را رعایت کنیم و پروتکلها را پیگیری مصونیت بیشتر داریم و خود درک کردیم هر چه در رعایت ها شل شدیم بیماری بیشتر شد.
 
شیوه نامه برگزاری نمازجمعه تا ۱۱ مهر آماده و ابلاغ می شود

دین، سرمایه نظام سلامت است 

دکتر نمکی با بیان اینکه دین و فرهنگ از سپرهای مهم در جلوگیری از امراض روحی است ادامه داد: ما نباید  از سرمایه دین در نظام سلامت بی بهره بمانیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:عرصه دین و فرهنگ‌ مغفول ‌مانده است و سلامت روان با این سپر بسیاری بحران ها را می تواند پشت سربگذارد .
دکتر نمکی گفت: مبلغین ما در جنگ با کرونا امامان جمعه اند‌ و‌ من به این موضوع مباهات می کنم‌ البته ما دشمنان دین هم داریم تا از ما مجموعه های بیخرد در دنیا معرفی کنند و دنیا نشسته است تا ببیند جمهوری اسلامی در‌مبارزه با این بیماری کی و چه وقت زمین بخورد و این تحریم ها بخشی از این دشمنی ها بود.
 
وزیر بهداشت افزود: راه بستن برای ورود واکسن انفولانزا از همین دست دشمنی هاست البته ما تحریم ها را دور می زنیم و به جای ذلت برای نظام عزت ایجاد می کنیم و رعایت این دستورالعمل ها توسط ستاد نماز جمعه و جماعات بخشی از کارنامه موفق ما در برابر دشمنان است و این وسواس ها برای این است  که ذره ای نقشه های دشمنان به پای محرم،نماز جمعه،مسجد و اسلام نوشته نشود.
نمکی ادامه داد:از همکارانم می خواهم به گونه ای رفتار شود که مسجد و نماز جمعه اخرین جا باشد که برای بستن ان تقلا شود.
وی تاکید کرد:حتما در تصمیمات به افراد اسیب پذیر در نماز جمعه و جماعات دقت شود.
 

در خصوص تصمیم جدید برای اقامه نماز جمعه امیدوار هستیم
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در این نشست گفت: در این چند ماه که از شیوع بیماری کرونا شورای سیاست گذاری ائمه جمعه همکاری خوبی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به گذراندن دو مراسم بزرگ ماه رمضان و ماه محرم به شیوه متفاوت در ایام کرونا افزود: با کمک مومنان رعایت ها انجام شد و شرایط نشان می دهد حوزه دین و نهاد های دینی پیشگام و الگو در رعایت دستورالعمل هاست و ما خدا را شاکر هستیم.


رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه افزود: در مورد تصمیمی که در خصوص نماز جمعه گرفته شد بسیار به ما سخت گذشت زیرا ۴۰سال از فضایل و برکات نماز جمعه بهره مند بودیم و از نظر اهمیت، نماز جمعه در تراز فریضه حج است و این موهبت همواره شامل حال ما بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: از نظر سیاسی و انقلابی هم یکی از ارکان‌ نظام بوده و هست و نماز جمعه تهران از ویژگی خاصی برخوردار بود.

وی گفت: ما همواره در این مسیر با حمایت از عنایات رهبر معظم انقلاب پیرو دستورالعمل های بهداشتی بوده ایم و هماهنگ با ستاد ملی کرونا عمل کرده ایم و این مسیر تا کنون به خوبی سپری شده است.
حجت الاسلام علی اکبری افزود:در حال حاضر وضعیت مشخصی در ستاد در برگزاری نمار جمعه داریم و نظارت ها به درستی انجام می شود. 
وی گفت:در مورد مساجد تقریبا دستورالعمل ها به خوبی رعایت می شود و در مورد نماز جمعه وضعیت متفاوت است و امیدواریم بتوانیم تصمیمات مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه می توان با رعایت شیوه نامه های سخت گیرانه تر نماز جمعه برگزار شود هیچ توجیهی برای برگزار نشدن آن وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری افزود:‌ نماز جمعه که کمترین ریسک و مخاطره را دارد و در یک زمان محدود و تنها در یک روز هفته با ورود و خروج مشخصی قابل برگزاری است اما برگزار نمی شود و الان این سؤال پیش می آید چرا نماز جمعه با این اهمیت برگزار نشود.
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه گفت: باید این مرز بندی قرمز و سفید از نماز جمعه برداشته شود زیرا این فریضه به درستی و با رعایت شیوه نامه ها قابل برگزاری است و نباید مشتاقان این فریضه را از آن بی بهره گذاشت.
وی ادامه داد: مصلاها با‌ گردش هوای خوب و فضاهای باز و کنترل جدی ورود و خروج امکان برگزاری را دارد اما در نهایت تصمیم ستاد کرونا برای ما حجت شرعی است.
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: این جلسه با همین هدف ترتیب داده شده است .
 

رتبه نخست رعایت شیوه نامه بهداشتی از آن نماز جمعه
معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی هم در این نشست گفت: برگزاری نماز جمعه در این ماه ها رتبه نخست را در رعایت مسایل بهداشتی داشته است. 
دکتر رئیسی با اشاره به  دقت بسیار خوب شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و همکاری خوبی که با ستاد کرونا داشته اند،افزود: رتبه اول کشور در رعایت شیوه نامه ها به ائمه جمعه و نماز جمعه تعلق می گیرد و پس از ان کنکور کارشناسی به خوبی برگزار شد.
 
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: وضعیت کنونی پس از مسافرت های اخیر کشور  خوب نیست و خیز بیماری در حال رشد است.
دکتر رئیسی افزود: کنکور یک بار برگزارشد اما نماز جمعه هر هفته با این همت در رعایت ها بی نظیر بود و خیالمان راحت است که هر تصمیمی در مورد برگزاری نماز جمعه با خوبی در اجرا همراه خواهد بود.
 
 
پیشنهادهای جدید در خصوص برگزاری نماز جمعه 
سرپرست رسیدگی به امور مساجد هم در این نشست گفت: ما می توانیم با برگزاری شیوه نامه های سخت گیرانه تر نماز جمعه را در مناطق باز و دارای شرایط مناسب کشور برگزار کنیم.

حجت الاسلام علی نوری با اشاره به استفاده شورای سیاست گذاری ائمه جمعه از نرم افزار ماسک، افزود: ما این برنامه را را پایه فعالیت قرار داده ایم و براساس مناطق سفید برای برگزاری نماز جمعه برنامه ریزی کردیم.

وی گفت: ما در ۶۲۶ پایگاه، نماز جمعه را برگزار کردیم و قریب به ۲۰۰ پایگاه در مراکز استانها نماز جمعه را برگزار نمی کنند.

سرپرست رسیدگی به امور مساجد گفت:‌ مازندران و اصفهان با ۲۶ پایگاه و سپس سمنان با ۱۷ پایگاه نماز جمعه را برگزار نمی کنند و سعی شد تعطیلی نماز جمعه به هیچ وقت اعلام نشود و به صورت هفتگی خبر برگزاری ها به مشتاقان این فریضه اعلام شود.


حجت الاسلام نوری گفت: نرم افزار ماسک نیز باید بروز رسانی شود زیرا براساس ان ما چهارشنبه هر باید اخرین تصمیم را در خصوص برگزاری نماز جمعه داشته باشیم در حالی که ممکن است این برنامه در روز جمعه شرایط متفاوتی را نشان دهد.


وی با بیان اینکه در نقاط شهرستانی نیازمند هماهنگی های بیشتری صورت گیرد ادامه داد: در برخی شهرستانها ما مناطق نارنجی را ملحق به قرمز در نظر گرفته ایم و حتی در استانهای زرد مثل آذربایجان غربی به هیچ وجه امکان برگزاری نماز نداریم که در همین زمینه نیازمند تصمیمات جدید برای برگزاری نماز جمعه هستیم.

حجت الاسلام نوری افزود:برای شهرهای قرمز هم پیشنهاداتی داریم مثلا در مناطقی هوای ازاد خوبی داریم چون زنجان تبریز و مشهد و می توان در فضای باز یا مصلاهای مسقف با ارتفاع بلند بتوان نماز جمعه را برگزار اما شیوه نامه  را بیشتر کنیم.

منبع:iribnews
برچسب ها: کرونا ، نمازجمعه
نظر شما