سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۱۰:۱۱
کد خبر: ۱۱۰۱۹۷
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
حجت الاسلام فخرزاده در آئین رونمایی از کتاب "حدیث حاضر غایب" گفت: نقش مردم و حضور داوطلبانه آنان در جبهه های جنگ و دفاع از خاک وطن با کمترین امکانات از ویژگی های بارز زمان جنگ بود و همین اتحاد و همبستگی باعث پیدایش فرهنگ جبهه شد.
رفتار دوستانه بین فرماندهان و نیروها در زمان جنگ باعث پیدایش فرهنگ جبهه شدپایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر؛ اکرم صوفی: عصر دیروز طی مراسمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین فخرزاده مسئول واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی همدانی فرزند سردار شهید همدانی و جمعی از فعالان فرهنگی هنری درفرهنگسرای امید از کتاب "حدیث حاضر غایب" نوشته محسن صیفی کار رونمایی شد.

در این مراسم که به منظور پاسداشت هفته دفاع مقدس برگزار می شد ، حجت الاسلام والمسلمین فخرزاده مسئول واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان اولین سخنران، صحبت کرد.

فخرزاده فعالیتهای گسترده‌ای در حوزه ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام داده است 


رفتار دوستانه و صمیمیت بین فرماندهان و نیروهایشان در زمان جنگ باعث پیدایش فرهنگ جبهه شد

فخرزاده بااشاره به حال و هوای خاص روزهای جنگ و روحیه مردم گفت: نقش مردم و حضور داوطلبانه آنان در جبهه های جنگ و دفاع از خاک وطن با کمترین امکانات و تجهیزات از ویژگی های بارز و شاخص زمان جنگ بود و همین اتحاد و همبستگی باعث پیدایش فرهنگ جبهه شد ، فرهنگی که در آن جو نظامی به صورت تحمیلی نبوده و پایه و اساسش برمبنای اعتقادات و ایثارگری است تا جایی که فرماندهان در کنار نیروهایشان بوده و جامعه ای در جبهه بوجود آوردند که در آن همه به سمت اهداف خیر حرکت کردند تا شان نزول دفاع مقدس حفظ شود.

رفتار دوستانه بین فرماندهان و نیروها در زمان جنگ باعث پیدایش فرهنگ جبهه شد

وی در ادامه افزود : استفاده از روش تاریخ شفاهی در جایی که اسناد و مدارک مکتوب در دسترس نیست و یا وجود ندارد بهترین روش برای جمع آوری خاطرات است و فردی کاربلد و محققی توانمند باید با پرسش و پاسخ و تحقیق و تفحص در مورد آنچه را که در ذهن و یاد بازماندگان از جنگ مانده را جمع آوری کرده و با تدوین و ویرایش به عنوان اثری ارزشمند در اختیار آیندگان قرار دهد و بهترین مزد برای نویسنده؛ مطالعه آن کتاب است.


رفتار دوستانه بین فرماندهان و نیروها در زمان جنگ باعث پیدایش فرهنگ جبهه شد

باید نوشت تا بماند

در ادامه مراسم محسن صیفی کار نویسنده کتاب " حدیث حاضر غایب "درباره موضوع کتابش که وقایع نگاری و مرور احوالات سردار رشید اسلام شهید همدانی در جبهه های جنگ و پس از جنگ است،  گفت: یکی از خصوصیات بارز و برجسته شهید همدانی را تلاش و پشتکار فراوان و بی نظیر ایشان بود . شهید همدانی با تلاش فراوان سعی کرد یک گردان پیاده رزمی کوهستان را به یک تیپ بزرگ و مقاوم برساند و در این راه بر تمام سختی ها و حواشی هایی که سد راهش بود غلبه کرد.
وی از ارادت خاص شهید همدانی به سرپل ذهاب گفت و اینکه یکی از دغدغه های ایشان حفظ تاریخ جنگ و خاطرات رزمنده ها بود. 
صیفی کار در ادامه از جعفر مظاهری راوی کتاب " حدیث حاضر غایب " یاد کرد که به دلیل کسالت نتوانست در این مراسم شرکت کند. مظاهری که از جانبازان شیمیایی دوران جنگ است سالهای پس از جنگ را با سینه ای پر درد و رنجی باقی مانده از آن زمان سپری می کند.


رفتار دوستانه بین فرماندهان و نیروها در زمان جنگ باعث پیدایش فرهنگ جبهه شد

صبوری و بردباری از خصوصیت بارز شهید سردار همدانی است

در بخش دیگری از این مراسم، مهدی همدانی فرزند شهید سردار همدانی از صبوری و بردباری بی نظیر پدرش گفت و اینکه ایشان در راه رسیدن به اهداف خود از هیچ تلاش و مقاومتی دریغ نکردند. وی از محبوبیت شهید همدانی در میان فرماندهان نظامی گفت تا جایی که اعتقاد داشتند ارزش دکمه های کت شهید همدانی بیشتر از ستاره های روی شانه های آنها بوده است. 
مهدی همدانی اظهار داشت که پدرش از روش و راه کارهای کلیدی شهید بروجردی الگو گرفت و با توکل به خدا و تکیه به مردم ، ثابت قدم و استوار پیش رفت.

رفتار دوستانه بین فرماندهان و نیروها در زمان جنگ باعث پیدایش فرهنگ جبهه شد

سپس در بخش انتهایی مراسم، با حضور میهمانان  از کتاب" حدیث حاضر غایب " رونمایی شد و شرکت‌کنندگان پوستر یادبود مراسم را امضا کردند.

گفتنی است در حاشیه این مراسم ، نمایشگاه عکس " یادیاران" ،از مجموعه عکسهای دکتر احمد کوچکیان با موضوع وقایع جنگ، افتتاح شد.  این آثار برای اولین بار در نگارخانه آبی فرهنگ‌سرای امید به نمایش عمومی درآمده و تا 7 مهرماه ادامه خواهد یافت.

رفتار دوستانه بین فرماندهان و نیروها در زمان جنگ باعث پیدایش فرهنگ جبهه شد
نظر شما