جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۳
کد خبر: ۱۱۰۳۲۴
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
آیین رونمایی از 9 جلد کتاب از مجموعه «تقویم تاریخ دفاع مقدس» با حضور جمعی از فرماندهان و مسئولان ارتش جمهوری اسلامی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
اهمیت نگارش تاریخ همسنگ آفرینش تاریخ است/ مرکز اسناد انقلاب با تولیدات پژوهشی و علمی، جلوی تحریف تاریخ انقلاب اسلامی را می‌گیرد/// در حال تکمیلبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ و هنر، در مراسم آیین رونمایی مجموعه «تقویم تاریخ دفاع مقدس» امروز سه‌شنبه 8 مهر با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، در این رونمایی جمعی از فرماندهان و مسئولان ارتش جمهوری اسلامی حضور داشتند. مجموعه «تقویم تاریخ دفاع مقدس» با بهره‌گیری از اسناد و گزارش‌های نوبه‌ای ارتش و با استناد به مطبوعات و روزنامه‌های دوران جنگ، می‌کوشد تا بخشی از تاریخ شکوهمند دفاع مقدس را روایت کند. این مجموعه با همت مرکز پژوهش‌های دفاع مقدس نزاجا تهیه و تدوین و از سوی مؤسسه‌ فرهنگی هنری مركز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

این برنامه با حضور ، حجت الاسلام  و المسلمین عباس محمدحسنی رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی، امیر سرتیپ ابراهیم گلفام، جانشین معاونت فرهنگی و تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح، امیرسرتیپ دوم  احمد کریمی، امیر سرتیپ دوم نبی کریمی، امیر سرتیپ  دوم ، امیر سرتیپ دوم مسعود فرهمند زاده   و امیر سرتیپ فرهاد بهروزی محققان مرکز پژوهش‌های دفاع مقدس نزاجا،  امیر سرتیپ محمد محمودی معاون اجرای ارتش جمهوری اسلامی، معاونین اداره‌ی عقیدتی سیاسی سرهنگ دوم محسن صادق‌نیا، مدیر حفظ آثاز و نشر دفاع مقدس نزاجا،سرهنگ محمد نیایش رئیس سازمان ایثارگران نزاجا، دکتر محمدمهدی اسماعیلی معاونت پژوهش مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مهدی رمضانی معاون مرکز اسنادانقلاب اسلامی  و  ...حضور داشتند.

 در ابتدای نشست مهدی رمضانی مشاور رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره روح‌الله حسینیان، رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سخنانی اظهار داشت: روح‌الله حسینیان کارهای عظیمی را برای تاریخ انقلاب صورت داده و اثرات مجاهدت‌های ایشان  پایدار خواهد بود. یکی از فعالیت‌هایم که توسط روح‌الله حسینیان توصیه شد پیگیری کنیم بحث نوپای تقویم تاریخ دفاع مقدس در آن سال‌ها بود که به حمدالله با یاری و حمایت ایشان و زحمات مستمر و پیگیرانه دوستان در نیروی زمینی ارتش این مهم به اینجا رسید و مجلدهای 58 و 59 این اثر امروز رونمایی خواهد شد و امیدواریم این مجموعه به پایان برسد. این مجموعه با همراهی دوستان ما در ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت منظم و مستمر چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده می‌شود و خدارا شاکریم توزیع خوبی هم دارد و در سراسر کشور به عنوان کتاب مرجع تاریخ نگاری دفاع مقدس جا افتاده و شناخته می‌شود. مرکز اسناد پیش از این هم با انتشار خاطرات دفاع مقدس، تاریخ شفاهی دفاع مقدس و تولیدات صوتی و تصویری و پژوهش‌های صورت گرفته اقدامات خوب و مهمی انجام داده است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی بیان کرد: یاد و خاطره و رشادت‌ها و جانبازی‌های همه رزمندگان دوران پر افتخار هشت سال دفاع مقدس و نیز شهید آبشناسان را که امروز سالروز شهادت این بزرگمرد است و همچنین حجت الاسلام روح‌الله حسینیان را گرامی می‌داریم. همچنان که جای خالی شهید مطهری، شهید بهشتی و بزرگان دیگر پرنشدنی ماند، جای حجت الاسلام حسینیان هم پر نشدنی است و شخصیتی تکرار نشدنی هستند. حضرت آقا به درستی در مورد ایشان فرمودند: مبارز، خستگی‌ناپذیر، انقلابی و با مواضع روشن انقلابی تا آخرین روزهای زندگی خود. مرحوم حسینیان فراموش نشدنی هستند و نامشان با تاریخ انقلاب اسلامی و با تاریخ نگاری درست دفاع مقدس پیوند خورده است. این آیین  رونمایی از حماسه‌آفرینی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران پر افتخار هشت سال دفاع مقدس و این جلسه بخشی از دفاع محسوب می‌شود، چرا که اهمیت نگارش تاریخ همسنگ آفرینش تاریخ است. تاریخ نگاری تحقیقی و دقیق، بسیار مهم و گاهی از خود واقعه مهم‌تر است و بخش مهمی از مقابله با جنگ نرم است.

حجت‌الاسلام محمد حسنی با بیان اینکه تقویم تاریخ دفاع مقدس یعنی روز شمار وقایع، گفت: این مسئله همانند یک گنج است. آقا فرمودند: جنگ گنج است، پس باید گنج را کشف کرد و ثانیا آن را تبدیل کرد. آنچه الان رخ می‌دهد نگارش اصل حماسه‌های دفاع است. ما به نهضت فرآوری وقایع دوران دفاع مقدس مثل نگارش اصل وقایع نیازمندیم وگرنه به هدف اصلی خود نخواهیم رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر ما نتوانیم تاریخ دوران دفاع مقدس را درست بنویسم و از نوشته‌هایمان محصولات مورد نیاز نسل جدید را فرآوری کنیم، یعنی جنگ را ناتمام گذاشته‌ایم، گفت:‌ این کار ناتمام باید با کسانی تمام کنند که در جنگ بودند همان نسلی که شاهد ماجرا بوده باید دست به قلم شود و دفاع ناتمام را تمام کند.

 رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ضمن بیان اینکه در عرصه‌های مختلف و سال‌های پیش از پیروزی انقلاب سه برابر از سرزمین‌مان کم شد، گفت: سرزمینی که الان در اختیار ملت ایران است در اصل سه برابر این بوده است. سه و نیم میلیون کیلومتر مربع یعنی بیش از دو برابر مساحت سرزمین کنونی کاسته شده آن هم در ۲۰۰ سال قبل از پیروزی انقلاب آن را از ایران جدا کردند که آخرین آنها بحرین بود. به نخست‌وزیر وقت گفته شد چرا بحرین را از دست دادیم، او پاسخ داد بحرین دختر ایران بود ما او را شوهر می‌دهیم.

وی گفت: افتخار برای ارتش است چرا که تا آمدن سایر قوای مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرمان امام پادگان‌‌ها را خالی کرد و در حقیقت با هدف تسریع در پیروزی انقلاب ارتش دست به این اقدام زده بود و صدام می‌دانست این ارتش به امر امام و برای پیوستن به مردم پایگاه‌ها را خالی کرده است اما  برخی شعار انحلال ارتش را می‌دادند اما امام و حضرت آقا که ارتش را خوب می‌شناختند در چنین زمانی که ساماندهی‌ها کامل نشده بود اقدامی درست انجام دادند. چرا که دشمن فکر می‌کرد می‌تواند ارتش را غافلگیر کند اما صدامی که آمده بود ارتش ایران را غافلگیر کند در همان روزهای نخست با غیرتی که ارتشی‌ها از خود نشان دادند دشمن در صحنه غافلگیر شد.

در ادامه مراسم امیر سرتیپ ابراهیم گلفام، جانشین معاونت فرهنگی و تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح؛ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس، گفت: تقدیر بر این بود که ثبت تاریخ هشت سال دفاع مقدس به دست پژوهشگران و بزرگانی انجام شود تا برای آیندگان ما به یادگار بماند. گستردگی زیاد کار در زمینه تاریخ نگاری ارتش نیروی زمینی در هشت سال دفاع مقدس و اسناد موجود فراوان بود و استخراج این منابع کار بسیار مهم و عظیمی است که صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

وی بابیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس توضیح داد: ضربه‌ای که نیروی هوایی به بعثی زد برای آنها قابل پیش‌بینی نبود اگر نیروی هوایی در روزهای اول بمباران مهم و سنگین را انجام نمی‌داد آیا سرعت حرکتی که داشت کم می‌شد؟ واقعا کم نمی‌شد. نیروی زمینی و هوایی کاری کردن که تفکر راهبردی صدام حسین و تمام تمرکز ارتش‌های بزرگ دنیا به هم ریخت. ارتش، رژیم صدام را غالگیر کرد. اولین مقاومت فعال از ارتش شروع شد و شهدای ابتدای جنگ جزو مظلوم‌ترین‌ها بودند.

امیر گلفام با بیان اینکه برخی می‌گویند می‌شد کاری کرد که جنگ به وجود نیاید، گفت: اما بدانید هر کاری می‌کردیم این جنگ اتفاق می‌افتاد. صدام گفته بود اگر این فرصت را از دست بدهند تا ۴۰۰ سال آینده مهلتی محقق نخواهد شد. تا به پیروزی برسیم و این جنگ به ایران تحمیل شد زیرا او فکر می‌کرد ارتش در ضعیف‌ترین حالت است. اما از نظر تئوری و روی کاغذ شاید اینگونه بوداما نقش ارتش بی‌بدیل بود. و کل نیروهای مسلح ظرف دو سال تمامی اراضی اشغال شده توسط دشمن را پس گرفتند.


وی از مرکز اسناد انقلاب اسلامی که شرایط مناسبی را برای این پژوهش در اختیارمان قرار داد و برای برگزاری این جلسات سپاسگزاری کرد.

در انتهای جلسه دکتر محمدمهدی اسماعیلی، معاونت پژوهش مرکز اسناد انقلاب اسلامی بیان کرد: ما در مرکز اسناد بحث جنگ و روایت را داریم و با همکاری عزیزان و ارتش جمهوری اسلامی این توفیق را برای پژوهش و انتشار این مجموعه به دست آوردیم. تکلیف کنونی مرکز اسناد انقلاب اسلامی که با عنایت ویژه امام راحل بنیان‌گذاری شده است، روایت دقیق و تاریخ نگاری کامل از اتفاقاتی است  که از سال 1341 شروع می‌شود و به پیروزی انقلاب اسلامی  در سال 1357 می‌رسد و همچنین مقطع بزرگ و سرنوشت ساز هشت سال دفاع مقدس می‌رسد. در این 32 سال فعالیت این مجموعه تاکنون بیش از 1300 عنوان کتابی در عرصه‌های مختلف است که مرکز اسناد در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار داده است و مهم‌ترین کار مرکز اسناد انقلاب این است با تولیدات پژوهشی و علمی، جلوی تحریف تاریخ انقلاب اسلامی را بگیرد. در آستانه چهلمین روز درگذشت حجت الاسلام روح‌الله حسینیان هستیم که مقام معظم رهبری در مورد ایشان هفت صفت بارز را عنوان کردند. مرد بزرگی در حوزه تاریخ نگاری انقلاب بودند و 25 سال در این زمینه فعال بودند. یاد و خاطره ایشان را گرامی می‌داریم.

نظر شما