جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۲۲
کد خبر: ۱۱۰۶۲۸
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
طی مراسمی در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی
آیین تجلیل از برگزیدگان مسابقه عکس سلفی «من و دوست اربعینی‌ام» با حضور جمع محدودی از داوران، برگزیدگان و فعالان فرهنگی در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین تجلیل از برگزیدگان مسابقه عکس سلفی «من و دوست اربعینی‌ام» با حضور جمع محدودی از داوران، برگزیدگان و فعالان فرهنگی سه‌شنبه ۱۵ مهرماه در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برگزار شد. این آیین که به تقدیر و تکریم برگزیدگان دوره سوم و چهارم مسابقه عکس سلفی «من و دوست اربعینی‌ام» اختصاص داشت، با حضور سید علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی و علیرضا زند وکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردار حمید کمالی مسئول انتصابات بازرسی ستاد مشترک سپاه پاسداران و سید محمدحسن ساداتی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۱ در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برگزار شد. 

بیش از 3هزار تصویر در هر دوره دریافت شده است

یوسف به الو رییس فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان با اشاره به برگزاری چهار دوره مسابقه عکس سلفی «من و دوست اربعینی‌ام» عنوان کرد: این مسابقه که به همت پویش مردمی عشاق الحسین (ع) برگزار شده از سال ۱۳۹۴ با رویکرد انعکاس این حرکت عظیم و جلوه همدلی و همراهی راهپیمایان اربعین کار خود را آغاز کرد. در هر دوره این مسابقه بیش از سه هزار تصویر دریافت شده است. امسال باید پنجمین دوره این مسابقه برگزار می‌شد که با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا، امسال از برگزیدگان دوره‌های سوم و چهارم تقدیر می‌کنیم تا در این پویش خللی ایجاد نشود. 

وی درباره نحوه انتخاب برگزیدگان این مسابقه اظهار کرد: هر دوره سه نفر از برگزیدگان بر اساس نظرات مردمی و لایک در صفحه اینستاگرام مسابقه به نشانی IMAM.HUSSAIN.LOVERS انتخاب شدند و بخشی بر اساس نظرات هیئت داوران. از عبدالمطهر محمدخانی و محمد جعفری روسای پیشین این فرهنگ‌سرا که طراحی و برگزاری این مسابقه را انجام داده بودند، تشکر می‌کنم.

به الو در پاسخ به نحوه ادامه این مسابقه در صورت تداوم وضعیت کرونا گفت: پایه و اساس این پویش حضور زائران ایرانی در کنار میزبان عراقی و زائران سایر کشورها و به تصویر کشیدن برادری ملت‌هاست. امسال با توجه به این اتفاق تلاش کردیم که با مرور تصاویر و خاطرات سال‌های گذشته این پویش را ادامه دهیم. امیدواریم که به لحاظ جغرافیایی فاصله‌ای بین ما و حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) ایجاد نشود که به قول شاعر گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم/ بُعد منزل نبود در سفر روحانی. 

شوق زیارت اربعین، نشانه محبت خداوند

در بخش بعدی این آیین، سید علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به حدیث «من اراد الله به خیرا احب قذف فی قلبه حب الحسین و حب زیارته (هر کسی که خدا او را دوست داشته باشد محبت امام حسین (ع) و زیارت ایشان را در قلبش قرار می‌دهد.)» گفت: ضمن تسلیت این ایام باید به بزرگواران نکته‌ای را هم تبریک بگویم؛ چرا که آنهایی که این روزها دلشان برای زیارت امام حسین (ع) پر می‌زند یعنی اراده خداوند به این تعلق گرفته که او را دوست داشته باشند و محمد و آل او دوستدار او هستند و این بزرگ‌ترین عنایت خداوند است. 

وی با اشاره به برنامه‌های متنوع سازمان فرهنگی هنری، سالم‌ترین فضای فعالیت را فضای مجازی دانست و در ادامه گفت: در فضای مجازی محصولات فضای مجازی ما از جمله پادکست و انیمیشن تولید شده است.
 
در بخش بعدی این مراسم گروه سرود رضوان به اجرای سرود «از نجف تا کربلا» پرداخت. این سرود به روایت پیاده‌روی اربعین می‌پرداخت. 

حس پیاده‌روی اربعین در «سلفی من و دوست اربعینی‌ام» 

در بخش بعدی آیین تکریم و تقدیر برگزیدگان مسابقه عکس سلفی «من و دوست اربعینی‌ام»، علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری درباره نقش هنر در ماندگاری فرهنگ عاشورا گفت: بزرگ‌ترین هنرمند دنیا خداوند است و بعد از خداوند، برگزیدگان خداوند و هنرمندان بازیگران اصلی این عرصه هستند. طبعاً تعریفی که در فعلیت دنیا از هنر وجود دارد با تعریفی که ما مدعی ارائه آن به جامعه انسانی هستیم، بسیار متفاوت است. ما اعتقاد نداریم که کالبدها و روش‌ها به معنای واقعی هنر هستند، بلکه هنر قالبی است که مفاهیم در بستر آن برای یک زندگی بهتر و ارائه یک مسیر درست به بشر ارائه می‌شود. 

وی با اشاره به شخصیت حضرت امام حسین (ع) یادآور شد: عرضه‌کننده این مفاهیم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بودند که در مقطع حضور در کربلا، مفاهیمی را بیان کرده‌اند که افراد به اندازه تمام زندگی‌شان می‌توانند درس بگیرند. پویش عشاق الحسین (ع) و مسابقه سلفی «من و دوست اربعینی‌ام» قریب به پنج سال در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برگزار شده و افراد با حس و حالی که داشتند این تصاویر را گرفتند و در فضاهای مختلفی به نمایش در آمده است. هنر باید این کار را بکند. اگر هنر توانست این کار را انجام دهد قطعاً موفق بوده است. 

روحیه شهادت‌طلبی نوجوانان حاصل مکتب عاشورا

در ادامه رضا علیخانی به نقالی داستان اربعین پرداخت و روایتی از پیاده‌روی اربعین بیان کرد. پیش از اعلام اسامی برگزیدگان مسابقه امیرمحمد کرامتی برگزیده چهار دوره مسابقه نوگلان حسینی روی سن مراسم حاضر شد و روضه‌خوانی اربعین حال و هوای خاصی به مراسم داد. سردار حمید کمالی مسئول انتصابات بازرسی ستاد مشترک سپاه پاسداران میهمان بعدی این نشست بود. وی پرچم متبرک حرم حضرت رقیه (س) را که در آخرین سفری که با سردار سلیمانی به سوریه رفته بود به این آیین آورده بود. سردار کمالی در سخنانی سردار سلیمانی را آزادکننده عراق از دست داعش دانست که با وجود داعش امنیتی ایجاد کرد که پیاده‌روی اربعین تعطیل نشود و سردار سلیمانی و تمام شهدای مدافع حرم تربیت شده مکتب سیدالشهدا (ع) هستند. الان نوجوانان التماس می‌کنند که برای دفاع از حرم به سوریه بروند. این همان روحیه شهادت‌طلبی است که امام حسین (ع) در ملت ما زنده کرده است. من همان کمالی هستم که در سن ۱۴ سال و ۶ ماهگی به جبهه رفت. 

قرائت بیانیه هیئت‌داوران

در بخش دیگر این مراسم سعید فرجی عکاس و مستندساز و داور به قرائت بیانیه هیئت‌داوران این مسابقه پرداخت. 
در بخشی از این بیانیه آمده است: «بعید نیست تصویر آخرین چیزی باشد که از ما روی دیوارها، توی قاب‌ها، در حافظه‌های دیجیتال یا در صفحات تلویزیون باقی بماند، که بعدها قصه ما را روایت خواهد کرد. به عنوان مثال در این سال کرونایی که میلیون‌ها زائر ایرانی از این سفر معنوی جا مانده‌اند، می‌نشینند و عکس‌های سال‌های قبل را مرور می‌کنند. حالا عکس سلفی معنا و مفهوم بهتری پیدا می‌کند، خاطره را عینیت می‌بخشد و باعث می‌شود تا ثبت‌کننده خاطره، خود نیز بخشی از آن خاطره باشد، باعث می‌شود که خاطره را خود راوی، با حضور پررنگ رقم بزند و حالا بعد از روزهای زیادی که از آخرین اربعین حضورش می‌گذرد، خود را دوباره در آن حال و هوا ببیند. حالا به لطف اباعبدالله الحسین و به همت فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی، گنجینه‌ای داریم از زیباترین خاطرات مصور اربعین، که آخرین زوار ایرانی اباعبدالله (ع) گردآوری کرده‌اند و خود نیز در آن حضور دارند. فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی به عنوان برگزارکننده این رویداد، با اعلام اهداف خود به عنوان بانیِ این اتفاق بزرگ، هیئت‌داوران را بر آن داشت تا تعاریف و نقاط تمرکزی برای انتخاب عکس‌های برتر تعیین کنند. پیوند ملیت‌ها با یکدیگر، پیام‌ها، ارجاعات برون‌متنی، الصاق بازیگران به متن، انتقال شور و جاذبه اربعین و حضور زن و مرد مسلمان در لباس خانواده در کنار هم، عناصری بودند که داوران به عنوان ملاک و معیارهای این رقابت مد نظر قرار دادند. اما افزایش چشمگیر عکس‌های ارسالی نسبت به سال گذشته و نگاه تیزبینانه بسیاری از شرکت‌کنندگان در این رقابت، انتخاب را به امری بس دشوار بدل ساخت.»

در ادامه مراسم، ابتدا برگزیدگان دوره سوم مسابقه عکس سلفی «من و دوست اربعینی‌ام» معرفی شدند. برگزیدگان در دو بخش آراء مردمی و داوری اعلام شدند.
 
در بخش مردمی از ربابه مشکانی (رتبه اول)، علی احمدپور (رتبه دوم) و محمد اکبری (رتبه سوم) تجلیل به عمل آمد. بر اساس رأی داوران این مسابقه حسین فیض (رتبه اول)، علی کارگر (رتبه دوم) و مهدی توسلی مهران (رتبه سوم) به عنوان معرفی شدند. هیئت‌داوران در بخش محتوایی از عکس‌هایی که به بیان مفاهیم ارزشمند پیاده‌روی اربعین می‌پردازد، تقدیر کرد. مرتضی فیض در بخش «جلوه برادری»، رسول امیری در بخش «حضور خانواده» و محمدالهورنی در بخش «تجلیل از میزبانی» در سومین دوره مسابقه عکس سلفی به عنوان برگزیده اعلام شدند.

در ادامه برگزیدگان چهارمین دوره داوری مسابقه عکس سلفی «من و دوست اربعینی‌ام» به این صورت اعلام و تجلیل شدند:
محمد اکبری (رتبه اول)، ربابه مشکانی (رتبه دوم) و مسعود کریم زاده کوشقاضی (رتبه سوم) به عنوان برگزیدگان بخش مردمی، ملیحه جمال (رتبه نخست)، محمدحسن صلواتی (رتبه دوم) و جواد پاشایی (رتبه سوم) رتبه‌های برتر این دوره شناخته شدند. در این مسابقه آثار این شرکت‌کنندگان در بخش محتوایی مورد تجلیل قرار گرفتند: علی ابک (شکوه راهپیمایی)، احمد میرزایی (تجلیل از میزبانی)، رضا عشقی (جلوه برادری) و توفیق زبیدی (بخش خانواده).

اربعین سال ۱۳۹۸ چهارمین دوره مسابقه عکس سلفی من و دوست اربعینی‌ام طی فراخوانی از شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین درخواست کرده بود با همسفران و میزبانان عراقی عکس سلفی بگیرند و برای شرکت در این مسابقه ارسال کنند. برای دیدن آثار ارسال‌شده در تمام ادوار این مسابقه به صفحه اینستاگرام این مسابقه به نشانی IMAM.HUSSAIN.LOVERS مراجعه کنید. 

مطالب مرتبط
نظر شما