جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۴
کد خبر: ۱۱۰۸۵۲
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
حجت الاسلام حیدری ابهری با بیان اینکه ۹۵ درصد ضرب المثل های ما قصه ای ندارند و باید درباره آنها کار شود، گفت: در مجموعه «طنزالمثل ها» سراغ این ضرب المثل ها رفتم.
تببین دوستانه مسایل اخلاقی با ضرب المثل/ غالب ضرب المثل ها قصه ای ندارندبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنرمجموعه ای با عنوان «طنزالمثل ها» مشتمل بر سه مجلد و 66 ضرب المثل تازه ترین اثر «حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری» است که آنرا به انتشارات شهید کاظمی سپرده است. هر جلد این مجموعه 36 صفحه و مشتمل بر 22 ضرب المثل است. تمام ضرب المثل ها بار معنایی، اخلاقی و اجتماعی دارند که به زبانی ساده برای بچه ها توضیح داده شده است.  «حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری» از پژوهشگران، نویسندگان و شاعرانی است که برای گروه های سنی خردسال،کودک و نوجوان می نویسد. وی برگزیده شانزدهمین و هفدهمین دوره جایزه کتب فصل، برگزیده دهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد و برگزیده نخستین جشنواره کتاب سال رضوی شده است. خدا و قصه هایش، نان و نمک،خداشناسی قرآنی کودکان، زیارت عاشورا در نگاهی دیگر، فرهنگ نامه سوره های قرآن،با آیه های نور، کودکان می پرسند، نقاشی های خدا، شهر ضرب المثل ها و تبسم آفتاب از جمله کتابهای این نویسنده است. به بهانه «طنزالمثل ها» گفتگویی با «حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری» ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 قالب مجموعه «طنز ضرب المثل ها» چیست؟

من سعی کردم مصادیق ضرب المثل را بیان کنم. به عنوان مثال در مورد ضرب المثل «دیگ به دیگ می گه روت سیاه»، توضیح دادم کسی که مسواک نمی زند و به دیگران سفارش می کند، مسواک بزند یا کسی که از چراغ قرمز رد می شود و به دیگران می گوید که از چراغ قرمز رد نشوید. سعی کردم مثال هایی که ملموس باشد بزنم که بچه معنای ضرب المثل را به درستی دریافت کند و مصداق ضرب المثل در زندگی امروز خود را ببیند. برای توضیح گاهی یک موقعیت را تعریف کردم و ضرب المثل را در لا به لای آن موقعیت نشان دادم.

 

فکر می کنید استقبال از مجموعه «طنزالمثل ها» چقدر باشد؟

قبلا کتابی با عنوان «شهر ضرب المثل ها» را کار کردم و استقبال خوبی از آن شد. فکر می کنم این کتاب نیز مورد استقبال بچه ها واقع شود.

 

کتاب هایی که در مورد ضرب المثل برای کودکان و نوجوانان چاپ شده است را چطور ارزیابی می کنید؟

هنوز جا دارد که در مورد ضرب المثل کار کنیم تا به نقطه مطلوب و ایده آل برسیم. در بحث ضرب المثل ها ما داستان ها را کار کردیم یعنی سراغ داستان های امثال رفتیم. 95 درصد ضرب المثل های ما قصه ای ندارند و خوب است که در مورد این ضرب المثل ها کار شود و به بچه ها معرفی شود. من سعی کردم در مجموعه «طنزالمثل ها» به سراغ این نوع ضرب المثل ها بروم و ضرب المثل هایی را کار کنم که داستان ندارند.

هدف از نگارش مجموعه «طنزالمثل ها» چیست؟

ضرب المثل ها در زمینه آموزش مباحث اخلاقی و اجتماعی ظرفیت بالایی دارند. به اصطلاح می توان گفت ضرب المثل ها نمک خوبی دارند و متنوع هستند. ضرب المثل ها تصاویر قشنگی را در ذهن نقاشی می کنند. با ضرب المثل ها می توانید دوستانه مباحث را بیان کنید، ضمن اینکه ظرفیت های ادبی و ذوق ادبی بچه ها افزایش پیدا می کند. نگاه من بیشتر در حوزه اخلاق و تربیت بود؛ نکته ای که مقام معظم رهبری همیشه به آن در سبک زندگی اشاره دارند. فکر می کنم ضرب المثل ها برای بچه ها خوشایندتر باشد. به عنوان مثال در ضرب المثل «دیگ به دیگ میگه روت سیاه» طرف حساب دو شخص نیستند و نصیحت رودر رو فرد را اذیت می کند اما سبک ضرب المثل آموزش غیر مستقیم است که نکته های اخلاقی را بدون اینکه به طرف بربخورد به او انتقال می دهد.
 
چند کتاب در مورد ضرب المثل ها نوشته اید؟

کتاب های زیادی در این حوزه کار کردم. کتابی با عنوان «نان و نمک» مشتمل بر 850 صفحه برای بزرگسالان نوشته ام. شهر ضرب المثل ها، زندگی با ضرب المثل ها، دریا و ضرب المثل ها، حکمت نامه پارسیان، با امثال الحکم، نگاهی موضوعی به انصار الحکم فارسی و سرهنگ آل یاسین در امثال الحکم ایران زمین نمونه کارهایی است که با محوریت ضرب المثل برای گروه های سنی مختلف کار کردم.

 
مجموعه «طنزالمثل ها» چه زمانی منتشر می شود؟

کارهای تصویرگری آن انجام شده است و انتشارات شهید کاظمی به بنده گفته که به زودی منتشر می شود.

 در پشت جلد مجلدهای مجموعه«طنزالمثل ها» نوشته است:

ضرب المثل های شیرین فارسی، مدرسه ای برای آموزش اخلاق، ادب  و زیست انسانی و آسمانی اند. زبان نرم و مهربانانه و هنرمندانه ضرب المثل ها ، آنها را از ظرفیت بالایی برای تربیت و رشد مخاطبان برخوردار کرده است. اگر فرزندان ما با این عبارت ارزنده خو بگیرند، زندگی بهتری را تجربه خواهند کرد و به موفقیت های بیشتری دست خواند یافت.کتاب« طنزالمثل ها» مجموعه ای از ضرب المثل های بامزه فارسی است که به قلم حجت الاسلام حیدری ابهری نوشته شده است. ضرب المثل های این مجموعه، علاوه بر اینکه نکات خوبی را در زمینه اخلاق فردی و اجتماعی به فرزندان ما می آموزد، لبخند زیبایی را بر لبان آنها می نشاند.

منبع: شبستان
نظر شما