شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۴
کد خبر: ۱۱۱۰۸۸
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
حوزه فرهنگ و هنر؛ از جمله تئاتر طی هفته جاری مانند دیگر شاخه‌ها با اتفاقات متعدد روبرو بود که از مهمترین آن می‌توان به اعلام ادامه تعطیلی فعالیت هنرمندان تئاتر به سبب شیوع ویروس کرونا برای پنجمین هفته متوالی تا ترخیص هنرمندان نامدار تئاتر کشور بهروز غریب‌پور و اتابک نادری از بیمارستان بعد از شکست کرونا اشاره کرد
از پنج هفته تعطیلی تئاتر تا شکست کرونا توسط هنرمندانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، روزهای پایانی مهر و فعالیت‌های فشرده گروه‌های نمایشی برای جبران تعطیلی چهار ماهه فعالیت‌های‌شان از اسفندماه ۱۳۹۸ تا ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ به سبب شیوع کرونا در حالی به روزهای آغازین دومین ماه پاییز رسید که طی چهار هفته گذشته، شاهد تعطیلی مجدد فعالیت مراکز فرهنگی و هنری به سبب اوج گرفتن موج سوم این ویروس در اغلب استان‌ها و شهرستان‌های کشور بودیم و طبق اخبار اعلام شده این تعطیلی دوباره وارد هفته پنجم خود شده است.
هر چند طی همین سه هفته، تجربه‌ پیشین تعطیلی به سبب شیوع این ویروس، باعث توقف فعالیت‌های هنرمندان عرصه نمایش کشور نشد و از گوشه و کنار ایران خبر فعالیت‌های اهالی این هنر در عرصه‌های مختلف تولید، اجرا و جشنواره‌ها به گوش می‌رسد.

از مهمترین رویدادها و اتفاقات می‌توان به کرونا و ادامه تعطیلی تئاتر برای پنجمین هفته متوالی، ترخیص اتابک نادری و بهروز غریب پور از بیمارستان، درخشش نمایش «دایک» در جشنواره جهانی کوئینتا، اجرای نخستین پرده خوانی پُست در ایران، آخرین اخبار سلامتی مدیرکل هنرهای نمایشی، اجرا خوانی فرزین محدث از «زندگی شیرین...»، پخش چهار فیلم تئاتر جدید در سایت نمایش نت، اتمام داوری جشنواره «راویان حماسه» و رویدادهای دیگر اشاره کرد.

اگر پیگیری بی وقفه اخبار ویروس کرونا کمتر زمانی برای رصد اخبار تئاتر برای شما باقی گذاشته در گزارش پیش رو مهمترین اخبار این حوزه را در بازه زمانی دوم تا پنجم آبان ماه ۱۳۹۹ مرور کنید.
از پنج هفته تعطیلی تئاتر تا شکست کرونا توسط هنرمندانکرونا و ادامه تعطیلی تئاتر برای پنجمین هفته متوالی

همزمان با اعلام ستاد ملی کرونا مشاغل گروه سه و چهار با دورکاری ۵۰ درصدی دستگاه های دولتی و اجرایی دارای محدودیت در شهر تهران مواجه هستند.

بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا محدودیت‌ها در گروه مشاغل ۲، ۳ و ۴ از پنجم آبان ماه به مدت یک هفته در ۴۳ شهرستان بحرانی که در وضعیت قرمز به سر می برند، این محدودیت‌ها اعمال می‌شود.

در تهران فقط مشاغل سه و چهار شامل محدودیت‌ها بوده و  شاهد دورکاری ۵۰ درصدی دستگاه‌های دولتی و اجرایی خواهیم بود و سینما و تئاتر متعلق به گروه شغلی سه از گروه‌های شغلی دارای محدودیت است.

اتابک نادری و بهروز غریب پور از بیمارستان مرخص شدند
از پنج هفته تعطیلی تئاتر تا شکست کرونا توسط هنرمنداناتابک نادری بازیگر و مدیر بخش تعیین خسارت‌های هنرمندان تئاتر به سبب تعطیلات ناشی از شیوع ویروس کرونا اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهروز غریب‎پور کارگردان و مدیر گروه تئاتر عروسکی آران که هر دو طی هفته گذشته به دلیل وضعیت جسمانی ناشی از بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده بودند، با بهبود علائم مرخص و برای سپرس کردن ادامه روند درمان و دوران نقاهت‌شان در منزل به سر می‌برند.

علی ابوالخیریان هنرمند تئاتر عروسکی و دستیار بهروز غریب‌پور درباره آخرین اطلاعات از حال این هنرمند که به ویروس کرونا مبتلا شده بود گفت: با توجه به مرخص شدن آقای غریب‌پور از بیمارستان فعلا در منزل استراحت می کند.

همچنین اتابک نادری نیز پیش از این در گفت‌وگو با ایرنا از ترخیص خود از بیمارستان با بهتر شدن شرایط جسمی و پشت سرگذاشتن دوران پیک این بیماری خبر داده و گفته بود برای ادامه روند درمان و سپری کردن دوران نقاهت تا سلامت کامل به دستور پرشک در منزل خواهد بود و طبق شیوه‌نامه‌های قرنطینه فردی در خانه به ادامه درمان خواهد پرداخت.
نمایش «دایک» برگزیده جشنواره تئاتر کوئینتا شد

نمایش «دایک» بعد از درخشش در جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، جشنواره بین‌المللی فجر ، فستیوال تئاتر جوی فست اوکراین این بار در یونان درخشید، نمایش برگزیده شد و جایزه نخست بخش طراحی صحنه را از این رویداد جهانی کسب کرد.

از پنج هفته تعطیلی تئاتر تا شکست کرونا توسط هنرمنداننمایش «دایک» کاری از گروه تئاتر هنر، به نویسندگی هیوا ربانی و کارگردانی حامد عالمی پور در سومین حضور بین المللی خود در فستیوال تئاتر کوئینتای یونان برگزیده شد.

جشنواره بین المللی تئاتر کوینتا از ۱۴ تا ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۳ تا ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹) در جزیره رودس کشور یونان برگزار شد.

سه اثر از یونان، دو اثر از اسپانیا، ایتالیا، روسیه، مراکش، هند و نمایش دایک تنها نماینده ایران گروه‌های شرکت کننده در این فستیوال بودند.

به دلیل همه گیری کرونا و عدم صدور ویزا، عوامل دایک نتوانستند در این فستیوال حضور پیدا کنند و روز دوم جشنواره اجرای آنلاین داشتند.
راضیه بدرانلویی ، سیدعلی محمدی و سیدامیرحسین جان نثار بازیگران این نمایش بودند.
از پنج هفته تعطیلی تئاتر تا شکست کرونا توسط هنرمنداناجرای نخستین پرده خوانی پُست در ایران

مرشد میرزاعلی نقال و پرده خوان عنوان کرد: نخستین پرده خوانی پُست به منظور آشنایی مردم با اطلاعات پستی و چاپار از گذشته تاکنون در ایران به نویسندگی و کارگردانی اردشیر صالح پور انجام می شود.
نخستین بازار تمبر ایران روز دوم آبان ماه در موزه پست افتتاح شد و به گفته مرشد محسن میرزاعلی نقال پرده پُست، این پرده اطلاعات زیادی را از همان زمان که «آرش» تیر نخستین را انداخت تا دوران پادشاهان مختلف، مشروطیت، قاجار، پهلوی و در نهایت انقلاب اسلامی ایران روایت می‌کند و می تواند برای علاقه‌مندان سودمند باشد.

برای نخستین بار پرده‌خوانی پُست و چاپار را انجام دادیم که متن و طومار این پرده را اردشیر صالح پور نوشت، نزدیک به یک ماه و نیم ما درگیر حفظ و آماده کردن طومار نقالی  پرده پوست بودیم. این متن طومار از نزدیک به ۱۲ کتاب ارزشمند پستی از شاهنامه، حافظ، باباطاهر و سعدی جمع آوری و یک کار فاخر است. امیدوارم بتوانیم در آموزش و پرورش و حتی شبکه آموزش صدا و سیما پرده پست و چاپاری را اجرا کنیم تا مردم بیشتردر این زمینه اطلاعات کسب کنند.

از پنج هفته تعطیلی تئاتر تا شکست کرونا توسط هنرمندانآخرین اخبار سلامتی مدیرکل هنرهای نمایشی

قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی که هفته گذشته تست کرونای او مثبت شد، این روزها در قرنطینه خانگی به سر می برد و حال عمومی اش خوب است.

بیست و نهم مهر ماه بود که تست کرونای قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی مثبت شد و وی از پیش از آن در قرنطینه خانگی رفته بود.

آشنا که این روزها در منزل برای رسیدن به بهبودی کامل در قرنطینه خانگی به سر می برد، در گفت‌وگو با ایرنا حال عمومی خود را خوب قلمداد کرد و گفت: خوشبختانه شرایط ویروس در بدن من خفیف است و پس از دوره قرنطینه و منفی شدن تست به فعالیت‌های اداری و اجرایی خود باز خواهم گشت.

سالن های نمایشی در تهران یک ماهی می‌شود که به دلیل دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا تعطیل شده و سالن‌ها و اجراهای خیابانی هیچ نمایشی ندارند در دیگر شهرها نیز بنا بر شرایط محدودیت ها اعمال شده است.

هر چند طی هفته گذشته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شیوه‌نامه‌ای برای حمایت از هنرمندان طراحی و ابلاغ شد؛ اما در نهایت می بایست در نظر گرفت که چگونه با وجود روند ساکن تئاتر، قادر آشنا به عنوان مدیر هنرهای نمایشی کشور می تواند یاریگر هنرمندان و خانواده این هنر در سراسر کشور باشد. به ویژه آنکه سهم بالایی از هنرمندان این عرصه تنها منبع درآمدی و معیشت‌شان از طریق همین هنر تامین می‌شود و ادامه روند تعطیلی فعالیت‌ها شرایط زیست را برای آنها با سختی‌های متعددی مواجه ساخته است.
از پنج هفته تعطیلی تئاتر تا شکست کرونا توسط هنرمنداناجرای خوانی فرزین محدث از «زندگی شیرین ...»

نمایشنامه «زندگی شیرین با مزه سگی» نوشته حامد مکملی با طراحی و کارگردانی شادی اسدپور و بازی فرزین محدث از ۱۰ تا ۱۵ آبان ساعت ۱۹ به صورت برخط در سایت تیوال اجراخوانی می‌شود.

در این اجراخوانی فرزین محدث با همراهی هنرجویان بازیگری به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه این نمایشنامه آمده است: پدر خانواده در بستر بیماری است و روزهای آخر زندگی‌اش را سپری می‌کند و نیاز به مراقبت دارد. قرار است هر کدام از بچه‌ها چند روزی از او مراقبت کنند ولی خود بچه‌ها هر کدام گرفتاری‌ها و مشکلات خودشان را دارند تا اینکه...
از پنج هفته تعطیلی تئاتر تا شکست کرونا توسط هنرمندانپخش چهار فیلم تئاتر جدید در سایت نمایش نت

از هفته اول آبان ماه چهار فیلم تئاتر جدید در سایت نمایش نت بارگزاری شده است.

فیلم تئاترهای جدید اول آبان ماه در نمایش نت شامل دوشنبه (۵ آبان) از ساعت ۱۸ با پخش فیلم تئاتر خارجی با زیرنویس فارسی «همسران سرخوش ویندزور» The Merry Wives of Windsor  نوشته ویلیام شکسپیر و کارگردانی کریستوفر لاسکومب  Christopher Luscombeآغاز می‌شود.

دوشیزه فورد و دوشیزه پیج هر دو عاشق شوالیه‌ چاقی به نام جان فالستف شده‌اند و او تصمیم می‌گیرد هر دوی آنها را به دلیل زیبایی و ثروت همسرانشان، فریب دهد. اما این دو دوشیزه، علیه او با یکدیگر متحد شده و از او با یک سبد لباس چرک بدبو و مجموعه‌ای از کارهای تحقیرآمیز، انتقام می‌گیرند.

سه‌ شنبه (۶ آبان) از ساعت ۱۸ فیلم تئاتر خداحافظی نکن به کارگردانی مسعود طیبی پخش می‌شود. دو خواهر با مشکلات فراوان تنها با هم در یک خانه زندگی می‌کنند ولی این داستان با ورود مردی به زندگی آنان، وارد فضای جدیدی می‌شود...  نسیم ادبی، نسرین نصرتی، حسام منظور در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

چهارشنبه (۷ آبان) از ساعت ۱۸ فیلم تئاتر خارجی بازیرنویس فارسی مدآ Medea، به کارگردانی کری کراکلن و نویسندگی اوریپید به مخاطبان ارائه می‌شود. زنی به نام مدآ پس ازاینکه می‌فهمد همسر سابقش تصمیم به ازدواج مجدد گرفته، به غم و اندوه گرفتار می‌شود و تصمیم به انتقام می‌گیرد.

پنجشنبه (۸ آبان) از ساعت ۱۸ فیلم تئاتر «در وقت مقرر» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا کبگانی برای پخش تهسه دیده شده است. در خلاصه داستان این فیلم تئاتر آمده: داستان من از روز پانزده آوریل ۱۹۸۹ شروع شد. در این روز ۹۶ نفر هوادار تیم لیورپول در ورزشگاه هیلزبرو شهر شفیلد مردن و ۷۰۰ نفر زخمی شدن. دولت مقصرین حادثه رو طرفداران لیورپول معرفی کرد... اسم من کارل ایونزه.
سارا زینلی، اسماعیل خزایی، رضا عموزاد دراین فیلم تئاتر به ایفای نقش می‌پردازند.
از پنج هفته تعطیلی تئاتر تا شکست کرونا توسط هنرمنداناتمام داوری جشنواره «راویان حماسه»
داوری نخستین جشنواره تئاتر رادیویی «راویان حماسه» با رویکرد نمایش‌های رادیویی دفاع مقدس که به مناسبت چهلمین سالگرد آغاز حماسه جنگ تحمیلی از سوی انجمن تئاتر انقلاب و دقاع مقدس با همکاری رادیو نمایش برگزار شده بود به اتمام رسید.
عضو هیات داوران جشنواره «راویان حماسه» معتقد است سطح نمایش‌های رادیویی با موضوع دفاع مقدس باید دربرگیرنده مولفه‌های کیفی بسیار زیادی باشد.
فریبا متخصص بازیگر شناخته شده تئاتر و سینما که طی روزهای اخیر به عنوان یکی از اعضای هیات داوران جشنواره «راویان حماسه» مشغول به فعالیت است درباره سطح کیفی نمایش‌های رادیویی با موضوع دفاع مقدس و کیفیت آثار ارسالی به این جشنواره گفت: از نظر کیفیت، اختلاف بین آثار زیاد بود، برخی از کارها متن قوی و تأثیرگذاری داشت به خصوص آثاری که حالت مستند-نمایشی و حتی راوی - نمایشی داشتند و به عبارتی خوانش صرف نبودند، به همین دلیل در ذهن شنونده تصویر سازی قوی ایجاد می‌کردند اما در عین حال برخی از آثار نیز ضعیف بودند و هیچ حال و هوای نمایشی و اتفاق تازه ای در آنها رخ نمی‌داد تا بر شنونده تاثیر بگذارد.
این هنرمند با سابقه خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد تأثیرگذاری نمایش‌های رادیویی دفاع مقدس بیشتر شود بهتر است به طور مستقیم به سراغ سوژه که همان جنگ است نرویم بلکه با ظرافت ابعاد متفاوت جنگ را در بستر خانواده در نظر بگیریم تا قصه خطی و یکنواخت نشود و تاثیر گذاری آن دوچندان شود.
جشنواره رادیویی راویان حماسه به ‌همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی رادیو و به مناسبت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس برگزار می‌شود.
منبع: ایرنا
نظر شما