جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۱۱۴۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
مدتی است که شورای شهر تهران با تلاش‌های برخی از فعالان جامعه قرآنی کشور، اقدام به نام‌گذاری برخی خیابان‌ها و معابر شهر تهران به نام فعالان قرآنی کرده است که البته این حرکت به کندی پیش می‌رود.
نام‌گذاری معابر به نام پیشکسوتان قرآنی؛ حرکتی تأثیرگذار اما کند به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، نام‌گذاری معابر و خیابان‌های شهرهای مختلف کشور از قدیم‌الایام جزء برنامه‌های مسئولان شهری بوده و هر شهری بنا به اقتضائات خود و با تکیه بر نام بزرگان و تأثیرگذارانی که در آن مناطق چشم به جهان گشوده و تلاش‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی کرده‌اند، اقدام به این کار کرده است.

البته چه زیباست انتخاب نام شهدای گلگون‌کفن انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که نام ایشان تا دنیا دنیاست بر تارک اسلام و انقلاب خواهد درخشید. بهره‌گیری از نام این عزیزان، خود یکی از راه‌های یادآوری خدمات و زحمات ایشان است که تا پای جان برای حفظ این آب و خاک کوشیدند.

همانطور که اشاره شد سالیان سال است که مسئولان در شهرهای مختلف کشور برای نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر از نام مشاهیری استفاده می‌کنند که جزء نام‌آوران و تأثیرگذاران در حوزه فعالیت‌های تخصصی بوده‌اند. در این راستا، تهران به عنوان پایتخت و ام‌القرای ایران اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که مسئولان شهری باید بیش از همه برای ماندگاری نام و یاد بزرگان عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی، فرهنگی، ورزشی و ... اقدامات لازم را انجام دهند.

طی سال‌های اخیر و با آغاز فعالیت شوراهای اسلامی شهر، موضوع انتخاب نام خیابان‌ها و معابر شهری به این نهاد مولود انقلاب اسلامی محول شده است تا با تصمیماتی اتخاذ می‌کنند به خوبی برای انتخاب المان‌ها و نام خیابان‌ها از نام مشاهیر استفاده کنند.

در این زمینه شاید یکی از حوزه‌هایی که طی چهار دهه گذشته بدان پرداخته نشده بود، حوزه بهره‌گیری از نام فعالان و تلاش‌گران عرصه فعالیت‌های قرآنی در کشور بود؛ چراکه به ویژه در شهر تهران از اسامی فعالان و پیشکسوتان عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی برای نام‌گذاری خیابان‌ها استفاده شده، اما در رابطه با موضوع قرآن چنین تصمیماتی اتخاذ نشده بود.

خوشبختانه طی یکی دو سال اخیر و با تلاش برخی فعالان قرآنی کشور، اعضای شورای شهر تهران متوجه این ضعف در حوزه شهری شدند و از نام برخی اساتید، پیشکسوتان و بزرگان این حوزه، که زحمات فراوانی در این حوزه کشیده‌اند، برای نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر تهران بهره‌ بردند.

در حال حاضر اقدام خوبی در رابطه با نام‎‌گذاری معابر و خیابان‌ها به نام اساتید قرآنی صورت گرفته و هم‌اکنون خیابانی در منطقه هفت به نام مرحوم استاد حسین صبحدل و خیابانی در منطقه پنج به نام مرحوم استاد محمد غفاری نام‌گذاری شده است. همچنین، تا پایان سال نیز چهار معبر شهری به نام دیگر اساتید قرآنی مزین خواهد شد. اگرچه شورای شهر تهران با پیگیری برخی از جامعه قرآنیان کشور، اقدام به نام‌گذاری برخی خیابان‌ها و معابر شهر تهران به نام فعالان قرآنی کرده است، اما این حرکت به کندی پیش می‌رود.



محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون نام‌گذاری معابر و اماکن شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با بهره‌گیری از نام اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور برای معابر و خیابان‌های تهران اظهار کرد: شهر یک مجموعه زنده است و همه آحاد اجتماعی، طبقات و گروه‌هایی که در حوزه شهری حضور دارند، دارای حق بهره‌برداری از امکانات شهر برای حوزه تخصصی خود هستند.

حق‌شناس با بیان اینکه نام شخصیت‌های شناخته‌شده در حوزه معارف و علوم قرآنی اثرگذاری فراوانی در این حوزه دارد، تصریح کرد: اگرچه در گذشته بنا به هر دلیلی امکان و توفیق بهره‌گیری از نام اساتید و پیشکسوتان قرآنی برای معابر و خیابان‌های تهران آن چنانکه باید و شاید فراهم نبود، اما امیدواریم که از این پس توجه لازم اعمال شود. امیدواریم با توجه به فرصت موجود، بتوانیم از نام اساتید و چهره‌های صاحب نام در حوزه علوم قرآنی استفاده کنیم و مکان مناسبی را برای نام‌گذاری این عزیزان اختصاص دهیم.

حق‌شناس اظهار کرد: پیشنهادهایی برای نام‌گذاری معابر و خیابان‌های تهران به نام اساتید و شخصیت‌های برجسته قرآنی در شورای شهر مطرح شده و در مرحله کارشناسی قرار دارد که پس از طرح و بررسی در کمیسیون نام‌گذاری معابر و اماکن شورای شهر، برای تصویب نهایی به صحن شورا خواهد رفت.

رئیس کمیسیون نام‌گذاری معابر و اماکن شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تصویب نهایی این پیشنهادها طبق روال معمول نزدیک به چهار یا پنج ماه به طول خواهد انجامید، گفت: امیدواریم هرچه زودتر این اقدام انجام و معابر بیشتری در تهران به نام اساتید حوزه علوم قرآنی کشور نام‌گذاری شود.

بنا بر این گزارش، امید می‌رود که با اقدامی که شورای شهر تهران در این راستا آغاز کرده، گامی هر چند کوچک برای قدردانی از سال‌ها فعالیت و کوشش اساتید و پیشکسوتان قرآنی، که سال‌ها بدون هیچ‌ چشم‌داشتی به آموزش و تربیت جامعه قرآنی کشور مشغول بودند، برداشته شود.
منبع: ایکنا
نظر شما