جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۴
کد خبر: ۱۱۲۷۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
پرستاران با عشق از بیماران مراقبت می‌کنند و بیش از آن که به کار خود به دید شغل نگاه کنند، آن را عشقی فداکارانه می‌دانند. به همین بهانه و در آستانه روز پرستار با نظرات و سختی‌هایی که این شغل به همراه دارد با دو پرستار کشورمان به گفتگو پرداخته‌ایم که با هم می‌خوانیم.
الگوی شغل پرستاری حضرت زینب (س) است/ خانواده‌ پرستاران در بحران‌ها همیشه حامی بوده‌اندبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، پنجم جمادی الاول روز ولادت بانوی قهرمان کربلا، حضرت زینب سلام‌الله علیها است که به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است. پرستاران امروز نیز با عشق و انگیزه‌ای آسمانی از بیماران مراقبت می‌کنند و بیش از آن که به کار خود به دید شغل نگاه کنند، آن را عشقی فداکارانه می‌دانند، زیرا مزایای حقوقی و مالی پرستاری به هیچ وجه قابلیت جبران حجم بالای مسئولیت‌های این شغل پر استرس و خسته کننده را ندارد. پرستاران شبانه روز مشغول رسیدگی به بیماران هستند و نمی‌توانند لحظه‌ای را بدون دغدغه سپری کنند.
رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: «هركسی برای برطرف کردن نيازهای بيماری بكوشد خواه آن را برآورده سازد و خواه برآورده نكند، همانند روزی كه از مادر زاده شده است از گناهانش پاک می‌شود». پرستاران با تأسی از اسطوره صبر و مقاومت تاريخ؛ حضرت زينب (س) ؛ صبر و عشق به كار را؛ سرلوحه  كار خويش قرار داده و همانگونه كه زينب (س) توانست صبر را شرمنده و عشق را مبهوت سازد و در كنار تمام مصائبی كه بر آن بزرگوار گذشت صدق و وفا را به جهانيان آموخت و متانت و وقار را به نمايش گذاشت و مونس و يار دردمندان زمان خويش بود؛ پرستاران نيز بايد تلاش كنند تا چون شقايق‌ها عشق بورزند و زيبايی و زندگی را هديه كنند.

به همین بهانه خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر مصاحبه‌ای را با ندا احمدزاده پرستار با سابقه بیمارستان امام خمینی (ره) انجام داده‌ایم که با هم میخوانیم:

احمدزاده درباره انگیزه انتخاب شغل پرستاری عنوان کرد: پرستاری یکی از جالب‌ترین حرفه‌هایی است که امروزه وجود دارد. پرستاری از نظر من یعنی فداکاری و ایثار، الگوی صبر، استقامت، جنگیدن و مبارزه در صحنه‌های نبرد و به خصوص در شرایط کنونی، به نوعی دفاع از میهن محسوب می‌شود. این شغل را به این علت دوست دارم که کمک به هم‌وطن و هم‌نوع و حس انسان دوستانه را در من زنده نگه می‌دارد. کمک و هم‌یاری به هم‌نوع به من  احساس آرامش فوق‌العاده‌ای می‌دهد.

وی به اشاره به علت نام گذاری روز پرستار گفت: همانطور که حضرت زینب (س) اسوه ایثار و گذشت بودند، تقارن روز پرستار با بزرگ بانوی اسلام بهترین انتخاب برای پاسداشت پرستاران است. بانویی که ضمن عمل به تبلیغ نهضت حسینی از پرستاری بیماران کربلا دریغ نکرد و با تمام سختی‌ها و مشقاتی که در آن دوران برای او وجود داشت؛ در این عرصه هم خوش درخشید و الگویی بی‌همتا برای تمامی بشریت شد. انتخاب این روز به عنوان روز پرستار شایسته و به جا بوده، گرچه مقام این بانوی مقدتر و بزرگ اسلام بسیار بالاتر است و ما در مقابل این بانوان شایسته و بلندمرتبه، کوچک‎‌تر و خدمت ما به نسبت آنها در مقیاسی بسیار پایین‌تری است.

احمدزاده درباره ویژگی‌های یک پرستار گفت: پرستاری باید اسوه صبر و مهربانی باشد. طبیعی است وقتی بیماری به ما مراجعه می‌کند رنجور و ناامید و احیانا ناتوان است و پرستار خوب باید بداند که چطور با بیمار برخورد کند و به او حس آرامش را منتقل کند. گاهی یک کلمه و جمله و برخوردی می‌تواند بار بیمار را سبک کند و آرامش را به او باز گرداند. اعتقاد دارم پرستار باید صبور و مهربان باشد و آرامش خود را در حالتی حفظ کند و نور امید را در بیماران زنده نگه دارد. ممکن است بیماری به علت شرایطی که در آن قرارگرفته پرخاش و برخورد نامناسبی داشته باشد اما الگوی کار ما حضرت زینب (س) است و وظیفه ما است که تسکین درد و آلام بیمار باشیم. در شرایط همه‌گیری و شیوع کرونا قاعدتا پرستاران هم خسته هستند و نیاز داریم به بیشتر از قبل به این وظیفه پایبند باشیم.

ندا احمدزاده درباره سختی‌های این روزهای شغل پرستاری افزود: پوشیدن لباس‌های ویژه به دلیل کرونا من را به یاد مبارزه‌های اسلام و مبارزه پیامبر با کفار، مبارزه امام حسین (ع) با یزید و مبارزه حضرت علی (ع) با مخالفان، مبارزه شهدای ما با یزید زمان یعنی صدام می‌اندازد. اگر دقت کنیم تمام این مبارزان لباس‌های خاص رزم می‌پوشیدند برای رفتن به جنگ. من هم به عنوان پرستار برای مقابله با این ویروس منحوس لباس مخصوصی بر تن دارم. با وجود تمام سختی‌ها برای سلامتی هم‌وطنان خودم تلاش می‌کنم و نوری در درون من روشن است که خداوند بزرگ در تمام این سختی‌ها در کنار ما بنده‌های گناهکار حضور دارد. ما چون الگو هستیم باید سختی بیشتری را پذیرا باشیم و از تمام مردم هم می‌خواهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یاری کنند تا هرچه زودتر ما هم در کمال آرامش به کنار خانواده‌های خود برگردیم.

وی در پاسخ به این سوال که حمایت خانواده تا چه حد از بار سنگین وظایف پرستاری کم می‌کند تصریح کرد: خانواده در هر صورتی حامی و حمایت‌گر ما هستند. در حال حاضر با شرایط دشواری که پیش آمده و خطری که ما را تهدید می‌کند بیشتر از بقیه اقشار جامعه است و طبیعتا ناراحتی و نگرانی‌هایی دارند و با این وجود خدارا شکر در این راه حمایت می‌کنند و اگر حمایت آنها نبود نمی‌توانستم با این سختی‌ها و بحرانی که در آن قرار داریم دوام بیاورم. خانواده‌ها در این شرایط همانند خانواده‌های شهدا هستند که با وجود مشکلات و تهدیدها حمایت‌گر هستند.

او همچنین گفت: این شغل تاثیر منفی در خانواده نداشته و فقط به دلیل شرایط خاص و فاصله‌گذاری‌ها، دوری از خانواده کار را سخت کرده است. ما هم همانند تمام مردم دلتنگ دیدن خانواده‌های خود هستیم و کمتر می‌توانیم همدیگر را ببینیم و امیدوارم با رعایت نکات بهداشتی به روزهای عادی و روال عادی زندگی برگردیم.

احمدزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تحمل فشارهای روحی، روانی و جسمی که بر پرستاران در رسیدگی به آلام و التیام دردهای بیماران وارد می‌شود، کار ساده‌ای نیست. از نظر اقتصادی تمام ما آسیب دیده‌ایم و فکر می‌کنم در این شرایط دخل و خرج‌ها با هم همخوانی ندارد. امیدوارم حقوق همه و نه فقط پرستارها، اضافه شود تا بتوانیم راحت زندگی کنیم و دخل و خرج هماهنگی داشته باشد و از مشکلات و سختی‌ها عبور کنیم. برای همه آرزوی بهترین‌ها را دارم و امید دارم مسئولان شرایطی را مهیا کنند تا بتوانیم مشکلات و کمبودها را با آنها در میان بگذاریم تا به سلامت از این شرایط بگذریم.

وی در پایان گفت: از خدا سلامتی و تندرستی تمام هم‌وطنانمان را می‌خواهم و از خدا می‌خواهم به ما هشیاری بدهد در مقابل این ویروس مبارزه کنیم و هرچه زودتر واکسن این بیماری ساخته شود و همه دنیا از این ویروس منحوس رهایی پیدا کنند.

پرستار دیگری از پرسنل درمانی بیمارستان محب کوثر نیز با تبریک این روز به همکاران خود در کادر درمانی کشور گفت: پرستاری هستم که حرفه پرستاری را به عنوان اولین رشته انتخابی خود در دانشگاه فقط به خاطر عشق کمک به بیمار انتخاب کرده‌ام.

او درباره تقارن این روز با ولادت حضرت زینب (س) عنوان کرد: انتخاب روز ولادت حضرت زینب (س) که انسانی فداکار و مهربان بودند ودر کربلا از کودکان ومجروحان پرستاری و به نیازهای آنان رسیدگی می‌کردند انتخاب شایسته‌ای برای روز پرستار است.

وی ویژگی‌های یک پرستار را اینچنین توصیف کرد: یک پرستار خوب که از دانش و سواد کافی و به روز برخوردار است مطمئنا باید صبور و عاشق بیمار باشد و هر بیمار را مانند عضوی از خانواده خود بداند. چه خوب است که این احساس علاقه و احترام متقابل باشد.

پرستار بیمارستان محب کوثر با بیان اینکه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند و فداکاری بسیار بزرگی از خودشان نشان می‌دهند  افزود: تلاش شبانه‌روزی پرستاران و شیفت‌های متمادی و سنگین همچنان ادامه دارد.  پرستاران در این ایام سخت که حتی شاید مدت‌های مدید است از عزیزان خود دور هستند و آرزوی در آغوش گرفتنشان را دارند  و با ترس اینکه خطری برای عزیزان خود نداشته باشند از آنها دوری می‌کنند و شبانه‌روز با پوشش‌های سخت و مخصوص  ساعتی طولانی مشغول مراقبت از بیماران عزیز هستند. 
وی با بیان اینکه ای کاش مردم نیز با رعایت اصول بهداشتی و رعایت رفت و آمدها  قدر کادر درمان را بیش تر بدانند افزود: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراهی خود را با کادر درمان نشان دهند زیرا که کادر درمان نیز خانواده‌های نگرانی دارند که هر روز آنها را با دعا و آرزوی سلامتی بدرقه می‌کنند.

وی در پایان گفت: از خداوند متعال تقاضای سلامتی برای تمام مردم ایران به خصوص کادر درمان را دارم. آرزو می‌کنم که این بیماری به زودی ریشه‌کن شود که همه مردم ایران قطعا دلتنگ  در آغوش گرفتن عزیزانشان هستند. با توکل به خدای متعال از این مشکلات عبور می‌کنیم.

مطالب مرتبط
نظر شما