جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۹
کد خبر: ۱۱۴۵۸۵
|
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
واکنش‌های هنری و ادبی به دیدار پاپ و آیت‌ا...سیستانی همچنان در فضای مجازی ادامه دارد. فصل مشترک بیشتر این تفاسیر، این بود که اگر دیداری این‌چنینی در منطقه روی می‌دهد در سایه امنیتی است که حاصل خون شهیدان دفاع از حرم و تمامیت‌های ارضی، نظیر شهید حاج قاسم سلیمانی است.
برسد به دست پاپبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مثل بیشتر وقایعی که طی سال‌های اخیر در فضای ایران و حاشیه آن رخ‌داده، ماجرای دیدار پاپ و آیت‌ا...سیستانی بیش از هر جای دیگر در فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی بروز و ظهور داشت. به گزارش روزنامه جام جم در بین شبکه‌های اجتماعی، کاربران توییتر از فعال‌ترین‌ها بودند و تعابیر مختلفی از دیدار پیش‌آمده داشتند. فصل مشترک بیشتر این تفاسیر، این بود که اگر دیداری این‌چنینی در منطقه روی می‌دهد در سایه امنیتی است که حاصل خون شهیدان دفاع از حرم و تمامیت‌های ارضی، نظیر شهید حاج قاسم سلیمانی است.

از سویی افشین علای شاعر با یک شعر به این ماجرا واکنش نشان داد و از سوی دیگر طراحان گرافیک دست به‌کار شدند.

به پاپ اعظم
شعر افشین علا
بزرگ دین مسیحید و پیر و عالم نیز/ پس احترام شما واجب است و لازم نیز
عراق، یكسره برخاست پیش پای شما / به پیشواز و پذیرایی و مراسم نیز
مراحمید در این سرزمین، به ویژه كنون / كه شد رها حرم از زحمت مزاحم نیز
به بارگاه علی و به قتلگاه حسین / خوش آمدید، به خاك جواد و كاظم نیز
قدم به وادی هادی نهاده‌اید ای پاپ! / به مهد عسكری و خاستگاه قائم نیز
به سیستانی دانا دهید دست وفاق / كه مرجع است ولی بر قلوب، حاكم نیز
اعاظم نجف ای كاش پاپ اعظم را / كنند آگه از اعمال غرب ظالم نیز
جناب پاپ! چه خوب است گر سری بزنید / به آن گذار كه افتاده دست قاسم نیز
همان امیر شهیدی كه غول داعش را / شكست داد و ستاند از كفش غنائم نیز
مجاهدی كه از او یافت امن و آرامش / عراق و سوریه‌خسته و مقاوم نیز
رهین منت اویند شیعه و سنی / مسیحیان ستمدیده از مهاجم نیز
به او نداد نه تنها نشان صلح نوبل / كه غرب، خود ترورش كرد با ملازم نیز
تشر زنید به قاتل، وگر میسر نیست / سخن به طعنه بگویید یا ملایم نیز
 دوام عیسویان از ابومهندس هاست / چنان كه ایزدیان و یهود و مسلم نیز

برسد به دست پاپ

علاوه بر توییت‌های کاربران، پوسترهایی نیز در فضای مجازی انتشار یافت که نخستین بار نیز در شبکه اجتماعی توییتر منتشر‌شد.
کاربران عراقی در آستانه ورود پاپ به بغداد، طرحی را منتشر کردند که از عکس معروف پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی الهام گرفته‌شده بود.  در این پوستر با اشاره به تعطیلی و تصرف کلیساهای عراق در زمان ورود داعش به عراق نوشته‌شده بود: «دستی که صدای زنگ‌های کلیسا را به صدا درآورد، این دست بود.»
در این پوستر، عکسی از دست شهید سلیمانی پس از شهادت به تصویر کشیده شده که کلیسا نیز در پناه این دست نشان داده‌شده است.  این پوستر و توییت‌هایی که زیر آن منتشر شد، بیشتر توسط کاربران عراقی در فضای مجازی بازنشر داده شد که این از نکات جالب‌توجه در واکنش‌های اخیر به واقعه پیش‌آمده است.
 کاربران عراقی و ایرانی در فضای مجازی همانند همین پوستر بیشتر بر این نکته تأکید کردند که شهید سلیمانی و ابومهدی‌المهندس سال‌ها در راستای تأمین امنیت برای منطقه کوشیدند و کوشش مجاهدانه این شهیدان در راستای تأمین امنیت برای تمام مردم بدون در نظر گرفتن دین، مرام و مسلک آنها بوده و همین است که امروز شخصی چون پاپ که پیشوای مذهبی دین دیگری نیز محسوب می‌شود،می‌تواند در سایه این امنیت در منطقه تردد‌کند.

ازجمله پوسترهای دیگری که می‌توان در این باره و در ادامه واکنش‌ها به حضور پاپ در عراق و دیدار او با آیت‌ا... سیستانی به آن اشاره کرد، عکسی بود که از دیدار این دو  منتشر شد. پس از انتشار این عکس بود که یک طراح خوش‌ذوق با ویرایشی جزئی، رنگی شهدایی به تصویر زد؛ تکنیکی که چند سالی است در آثار هنری مرتبط با عکس، گرایش به آن زیاد شده و آثار ویژه‌ای هم در این رابطه تولید و منتشر شده است.
اما آقای طراح گرافیک با این عکس چه کرد؟ او میزی را که در عکس کنار پاپ قرار دارد، مزین به تصویری از شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس کرده و نام تصویر را نیز «به برکت شهدا»
گذاشته بود؛ دو یار جدانشدنی که حتی شهادت نیز نتوانست آنها را از هم جدا کند.
تصویر خندان حاج قاسم و ابومهدی‌المهندس در این پوستر، نمادی بود از سایه امنیتی که به‌واسطه خون این شهیدان در منطقه گسترده شده است. گرافیست این طرح با انتشار آن نوشت: «در دیدار آیت‌ا...سیستانی و پاپ، عکسی از حاج قاسم و ابومهدی نبود ولی آرامش این دیدار مدیون همان عکس بود.»
تصویر موردنظر با استقبال زائدالوصف کاربران فضای مجازی-به‌خصوص عراقی‌ها-روبه‌رو و در مدت کوتاهی بعد از انتشار به‌کرات بازنشر شد.
اهالی خاورمیانه می‌دانند آرامش امروزشان را از کجا دارند.
واکنش های هنری و ادبی به حضور پاپ در عراق / برسد به دست پاپ

مطالب مرتبط
نظر شما