جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۹
کد خبر: ۱۱۴۹۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
دو دنیای متفاوت سینما و ادبیات از دیرباز رابطه‌ای نزدیک و عمیق باهم داشته‌ و هنرمندان پرده نقره‌ای برای سوژه‌های فیلم‌هایشان همیشه از کمک نویسندگان کلاسیک و امروزی بهره‌مند بوده‌اند. درحالی‌که نویسندگان کلاسیک امکان همکاری با صنعت سینما را ندارند، نویسندگان نسل معاصر فیلمنامه‌های اقتباسی زیادی برای محصولات سینمایی نوشته‌ و در برگردان تصویری داستان‌هایشان پای ثابت فعالیت‌های سینمایی بوده‌اند.
کتاب‌ها را تماشا کن! بررسی رابطه سینما و ادبیات داستانیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر، صنعت سینما در کنار بهره‌گیری از این کمک‌ها در مراسم‌های هنری خود به قدردانی از این نویسندگان قدیمی و جدید پرداخته و جایزه مهمی چون فیلمنامه اقتباسی را به نویسندگان فیلمنامه‌هایی اهدا می‌کنند که داستان‌هایشان را براساس ماجراهای این یا آن کتاب موفق و پرخواننده ادبی نوشته‌اند.

روزنامه جام‌جم  در این باره نوشت: رسانه‌های هنری سرشار از خبر تولید فیلم‌های تازه‌ای است که برای داستانسرایی‌هایشان سراغ یک کتاب پرخواننده قدیمی یا جدید رفته‌اند. در پشت دوربین این فیلم‌ها معمولا یک فیلمساز صاحب سبک و مؤلف قرار می‌گیرد و در جلوی دوربین هم شماری از چهره‌های سرشناس و محبوب به ایفای نقش شخصیت‌هایی می‌پردازند که اهالی کتابخوان زمان مطالعه آنها در تصوراتشان به خلق چهره و ظاهر این شخصیت‌ها پرداخته‌اند. از رایان گاسلینگ تا دیگران، ستارگان سینما علاقه عجیبی به بازی در فیلم‌هایی دارند که از فیلمنامه‌ای اقتباسی برخوردار هستند. حتی گاهی اوقات خود آنها کتاب‌هایی را که خوانده و موردپسندشان بوده به فیلمسازان و تهیه‌کنندگان پیشنهاد می‌کنند. گاسلینگ هم همین کار را در رابطه با درام تازه‌اش «بازیگر/ آکتور» انجام داد. او که سخت شیفته داستان و ماجراهای کتاب دانلد ای وستلیک به نام «حافظه» شده بود با مدیران شبکه نتفلیکس تماس گرفت و پیشنهاد ساخت فیلمی سینمایی را براساس آن‌ داد. طبیعی است که او نقش اصلی فیلم سینمایی را برای خودش می‌خواست. گاسلینگ در «بازیگر» در نقش پل کول، بازیگر نیویورکی ظاهر می‌شود که در اوهایوی دهه ۵۰میلادی مورد ضرب و شتم شدید قرارگرفته و نیمه‌جان به حال خود رها شد. کول که در شهری ناشناس تقریبا حافظه‌اش را ازدست‌داده بود، تلاش زیادی کرد تا بتواند دوباره به نیویورک برگردد و خودش را احیا کند.

 نویسنده در نقش نویسنده
تونی کولت، هنرمند استرالیایی تبار هم برای کارگردانی فیلمی به‌نام «نویسندگان و عاشقان» سراغ کتاب لیلی کینگ رفته است. داستان کتاب درباره نویسنده‌ای در بوستون دهه۹۰میلادی است که مرگ مادرش او را در دوراهی انتخاب آینده‌اش قرار می‌دهد. کولت نقش نویسنده را جلوی دوربین بازی خواهد کرد. ناتالی پورتمن هم نقش محوری داستان کتاب موردعلاقه‌اش «بانویی در دریاچه» را به‌عهده می‌گیرد. داستان کتاب پرخواننده لورا لیپمن به‌صورت یک مینی سریز توسط شبکه اپل تهیه می‌شود. پورتمن با این مجموعه به دهه۶۰ بالتیمور می‌رود تا روزنامه‌نگار سمجی شود که به‌دنبال کشف زوایای پنهان یک قتل پیچیده است.

کتاب پرخواننده «جعبه پرنده» زمانی که به‌صورت فیلمی سینمایی درآمد، توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرد. نسخه سینمایی با بازی ساندرا بولاک به‌صورت استریم پخش شد و لقب یکی از موفق‌ترین محصول پلتفرم‌های اینترنتی را از آن خود کرد. حالا مدیران نتفلیکس با همراهی اسپانیایی‌ها در تدارک تولید اسپین‌آفی بر این فیلم هستند. پرسش مطرح‌شده برای اهل‌فن و منتقدان این است که داستان اسپین آف چه خواهد بود و جاش مالرمن، مؤلف کتاب چه نقشی در ساخت آن خواهد داشت. در حال حاضر، هیچ‌کس اطلاعی از داستان قسمت تازه ندارد.
 بدون محدودیت و لحن‌ متفاوت
اقتباس‌های سینمایی از دنیای ادبیات اختصاص به گونه خاص و محدودی ندارد و داستان‌هایی با لحن‌های روایتی متفاوت و متنوع، موردتوجه اهالی سینما قرار می‌گیرند. برای همین است که داستان دلهره‌آور و معمایی نورا رابرتز هم می‌تواند جایی در بین تولیدات سینمایی پیدا کند. «فضیلت برنجی» این نویسنده، توسط مونیکا میشل فیلمساز تبدیل به درامی پرتنش و پررمزوراز خواهد شد. الیسا میلانو هم نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند. میلانو قرار است نویسنده‌ای مرموز و کارشناس امور قتل باشد که زمان دیدار مجدد با اعضای خانواده‌اش در واشنگتن، با قتل مرموز خواهرش روبه‌رو شده و تصمیم می‌گیرد حل پرونده قتل را به‌عهده بگیرد.

باوجود توجه و علاقه اهل هنر به ادبیات معاصر، کتاب‌های کلاسیک هم کماکان طرفداران و علاقه‌مندان خودش را دارد. یکی از نویسندگان معتبر قدیمی، جین آستین است که نوشته‌هایش بارها به فیلم‌ سینمایی تبدیل‌شده و ظاهرا قرار نیست نقطه پایانی براین کار گذاشته شود. در تازه‌ترین اقدام، شرکت مستقل فیلمسازی سرچلایت به‌دنبال تولید فیلم تازه‌ای از داستان «ترغیب» خانم مؤلف است. آخرین داستان آستین را ماهیلیا‌ بول کارگردانی خواهد کرد و جوئل فرای و سارا اسنوک بازیگرانش هستند. فیلم داستان آن الیوت را تعریف می‌کند که به درخواست ازدواج فدریک ،افسر ارتش پاسخ منفی می‌دهد. با گذشت چند سال، او زندگی موفقی ندارد و حالا با بازگشت فدریک از جنگ در موقعیت تازه‌ای قرار می‌گیرد.

نظر شما