شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۰
کد خبر: ۱۱۵۱۴۷
|
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
نصیر بشیری
مسئولیت اجتماعی هنر و بحران کووید ۱۹
از زمان شیوع بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، بخش فرهنگ و هنر یک وضعیت متناقض را تجربه کرده است. در حالی که تقاضا برای محتوای فرهنگی و خلاقانه در طول دوره اعمال قرنطینه شدت یافته و دسترسی دیجیتال بیش از هر زمان دیگری حیاتی شده است؛ شاخص‌های اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که بخش فرهنگی یکی از مواردی است که بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته و احتمالاً یکی از کندترین دوره‌های بهبود را سپری خواهد کرد.

بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ بحران جهانی بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرده است که مستلزم همکاری و تعهد همه عوامل، به‌ویژه بخش فرهنگ و هنر، برای مواجهه با عواقب ناشی از این همه‌گیری است. در این شرایط نامساعد، تعهدی که شرکت‌ها برای اهداف توسعه پایدار دارند، باعث شده است که آنها استراتژی مسئولیت اجتماعی خود را برای مبارزه با کووید ۱۹ گسترش دهند.

در این شرایط هنر این امکان را می‌دهد که معنای انسان بودن، آزادی در بیان عقاید و نظرات را بررسی کنیم. ما همچنان همه‌گیری  جهانی کووید ۱۹ را تجربه می‌کنیم. درگیر بی‌عدالتی نژادی هستیم که با مرگ جورج فلوید و اعتراضات اخیر در سراسر جهان مشهودتر شده است. لذا در مواقع بحران‌ها به انسانیت، آزادی بیان و جامعه‌ای نیاز داریم که هنرها آن را ایجاد می‌کنند. 

بحران کووید ۱۹ در سراسر جهان سبب شفافیت در سیستم‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شده است. مشاهده می‌شود که نابرابری نژادی سیستماتیک چگونه افراد رنگین‌پوست را در طی همه‌گیری در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. همچنین شاهد سیاسی شدن بیماری و تبدیل آن به یک بحران رو به رشد بهداشت روانی به عنوان واکنشی به همه‌گیری هستیم. در مبارزات انتخاباتی برای حمایت از هنر، کمیته تجارت کالورادو برای هنر اظهار داشت: «ارزش‌هایی که امروز از آنها پشتیبانی می‌کنیم، تعیین می‌کنند که در آینده چه چیزی داشته باشیم.»

هنر با کمک به انسان‌ها در پردازش زندگی فردی به آنها اجازه می‌دهد که دور هم جمع شوند، و در زندگی روزمره آنها سلامتی ایجاد می‌کند. هنر امکان برقراری ارتباط از دور، ایجاد حس مثبت، قدردانی و امید در طول بحران کووید ۱۹ را می‌دهد. در زمان بی‌عدالتی، بحران و ناآرامی‌های اجتماعی، هنر صداها و پیام‌های مهم را تقویت می‌کند. 

هنر؛ بیان معنای انسان بودن

کار هنر و مشاهده هنر به ما امکان می‌دهد تجربیات خود را پردازش کنیم. هنر به ما در بیان و درک دنیای اطراف کمک می‌کند. ما در انگیزه انسانی خود برای ایجاد و تعامل با هنر بی‌نظیر هستیم. تاریخ ساخت آثار هنری موجود حدود ۷۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است. انسان‌های باستان نه تنها زندگی خود را از طریق هنر ثبت می‌کردند، بلکه از هنر برای بیان عقاید و نظرات خود استفاده می‌کردند. امروز نیز این کار را می‌کنیم؛ هنرها با به تصویر کشیدن رویدادهای مشترک و بیان دیدگاه‌های فردی ما جامعه را ایجاد می‌کنند.

در طی همه‌گیری کووید ۱۹ شاهد افزایش گرایش به هنر هستیم. در سطح جهانی، به فعالیت هنری به‌عنوان منبع ایجاد آسایش و قدرت توجه شده است. مشارکت در هنر و مشاهده آن باعث می‌شود که با یک تجربه جهانی‌تر انسانی ارتباط برقرار کنیم. هنر اعم از هنرآفرینی در خانه، نقاشی دیواری عمومی، تماشا و گوش دادن به نمایشنامه‌ها و موسیقی، یا علایق تازه پیدا شده در هنرهای آشپزی، بیان معنای انسان بودن است. 

هنر و تقویت شناخت بین جوامع

همان‌طور که در سطح جهانی با نابرابری‌هایی روبرو هستیم که همیشه وجود داشته‌اند اما در سال گذشته (۲۰۲۰) بارزتر و برجسته‌تر هستند، شاهد هستیم که از هنر به‌عنوان ابزاری برای ایجاد جوامع قوی‌تر استفاده می‌شود. هنر می‌تواند به ما اجازه دهد نه تنها خودمان را درک کنیم، بلکه در سطح عمیق‌تری همدیگر را درک کنیم.

می‌توانیم با هنرهای آنلاین ارتباط برقرار کنیم تا ارتباط عمیق‌تری با مسائل و رویدادهای روز داشته باشیم. روش‌های زیادی وجود دارد که در طول همه‌گیری کووید ۱۹ می‌توانید هنرها را به‌صورت مجازی تجربه کنید. موزه‌ها مشغول برگزاری نمایشگاه‌ها به‌صورت آنلاین هستند. گالری‌های مجازی میزبان افتتاحیه‌های نمایش آنلاین و گفتگوهای هنرمندان هستند. امروزه موزه‌ها نیز تلاش می‌کنند تا از جامعه بیشتر آگاه شوند، اما در چارچوب‌های سنگین گذشته خود کار می‌کنند. دسترسی به اینترنت، دسترسی به هنر و آثار هنری را تسهیل کرده و ساده‌تر کرده است.

مفید بودن هنر برای سلامت عمومی

در حالی که از تماشای هنر و درگیر شدن با دیدگاه‌های مختلف از خانه لذت می‌برید، از اینکه سلامت هستید، لذت ببرید! هنر ابزاری اثبات‌شده برای کاهش استرس است. مطالعات بی‌شماری در مورد فواید جسمی و ذهنی ایجاد و حتی تماشای یک اثر هنری وجود دارد. هنر دارای تأثیرات بلندمدت مانند تقویت عملکرد مغز و سیستم ایمنی بدن و همچنین کمک مثبت به سلامت روحی و روانی است. به دلیل خلاقیت خانواده‌ها در خانه، هنر در طول بحران کووید ۱۹ باعث ارتقای سلامت در خانه شده است. همان‌طور که در طی این همه‌گیری بیشتر وقت خود را با خانواده می‌گذرانیم، هنر و صنایع دستی به سرعت مورد توجه قرار گرفته است. 

هنر، ابزاری برای ترویج بهداشت عمومی در طول همه‌گیری

هنر به برقراری ارتباط سریع ایده‌ها از طریق تصاویر به‌یادماندنی کمک می‌کند. هنر عمومی می‌تواند به‌عنوان ابزاری جهت‌دهنده در شرایط بحرانی مورد استفاده قرار گیرد تا به نفع رفاه عمومی باشد. هنگامی که هنرمندان با استفاده از ماسک، هنرهای عمومی را ایجاد می‌کنند تا تجربیات فعلی را منعکس کنند، پیامی قدرتمند به مردم می‌فرستند. 

هنر راهنمایی و نشانه‌هایی از نحوه تعامل و رفتار افراد در یک محیط است. نشانه‌های بصری کمک می‌کند تا بفهمیم چگونه در محیط قرار گرفته و در مورد آنچه جامعه به آن اهمیت می‌دهد اظهاراتی ارائه دهیم. 

شاهد هستیم مردم مداخلات هنری را به دست خود گرفته و برای پخش پیام‌های ایمنی عمومی و فاصله‌گذاری اجتماعی بر روی مجسمه‌ها در سراسر جهان ماسک می‌زنند. مجسمه‌های ماسک‌دار یادآوری دوستانه‌ای برای استفاده از ماسک و ایجاد همبستگی عمومی است. 

اکنون که برای کمک به کاهش شیوع کووید ۱۹ در سطح جهان از ماسک استفاده می‌کنیم، ماسک‌ها نوآورتر می‌شوند. طیف وسیعی از ماسک‌های خلاقانه به ما امکان می‌دهد که نظرات و عقاید خود را بیان کرده و در وهله اول جامعه را به استفاده از ماسک ترغیب کنیم. طراحی ماسک، چه سرگرم‌کننده و چه کاربردی، ممکن است باعث افزایش استفاده و ارتقای سلامت عمومی شود و به نوعی تجلی و ایفای مسئولیت اجتماعی هنر و هنرمندان است. 

هنر نه تنها از طریق تماشا و مشارکت کمک می‌کند تا سالم بمانیم، بلکه برخی از سازمان‌های هنری نیز به طور فعال برای کمک به مراقبت‌های بهداشتی در طول بحران کووید ۱۹ اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مالی می‌کنند. 

هنر ابزاری برای قدردانی در زمان سختی‌ها

در حالی که نمی‌توانیم همان‌طور که معمولاً در زمان بیماری با دوستان و خانواده‌های خود جمع می‌شدیم دور هم باشیم، هنر اجازه می‌دهد تا از دور پیام قدردانی ایجاد و ارسال کنیم. در طی شیوع این بیماری شاهد هستیم، هنرمندان از هر نوع و از سراسر جهان در حال خلق آثار هنری هستند که از کارکنان بخش بهداشت و سلامت تشکر می‌کنند.

هنر و امکان مستندسازی و پردازش رویدادها

وقایع جهان را اغلب از طریق آثار هنری شاخص به یاد می‌آورند. «خدای من، مرا در زنده ماندن این عشق مرگبار یاری کن» یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار هنری در دیوار برلین است. صحنه نقاشی دیمیتری وروبل در سال ۱۹۹۰ که لئونید برژنف و اریش هونکر در آغوش یک بوسه برادرانه سوسیالیستی را پذیرفتند، امروز همچنان پابرجاست، به‌عنوان روشی که مردم از دوره قبل از سقوط دیوار برلین درک می‌کنند. در نزدیکی نقاشی وروبل بر روی دیوار برلین، اثر جدیدی وجود دارد که به سرعت در نمایاندن هفته‌های اولیه و عوامل تنش‌زای بحران کووید ۱۹ به نمادی از تلاش همگانی بخش سلامت برای کنترل این همه‌گیری اشاره دارد. 

هنر کمک می‌کند تا عدالت اجتماعی قابل مشاهده باشد و جنبش‌ها را مستند می‌کند و این توانایی را دارد که از جنبش‌های اجتماعی حمایت کرده و احساس جامعه را در مواقع بحرانی شکل دهد.

نیاز به هنر در دوران سختی

هنر مزایای شخصی و اجتماعی بی‌اندازه‌ای به جامعه و افراد می‌دهد. لذا برای کمک به جامعه در دوران دشوار به هنرها اعتماد می‌کنیم. هنر به ما یادآوری می‌کند که تنها نیستیم و یک تجربه جهانی انسانی را به اشتراک می‌گذارد. از طریق هنر، احساسات عمیق را به صورت جمعی احساس می‌کنیم و قادر به پردازش تجربیات، یافتن ارتباطات و ایجاد تأثیر هستیم. هنر به ما کمک می‌کند تا چیزی بیش از تجربیات فردی را ثبت و پردازش کنیم. 
برچسب ها: هنر ، کووید19
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
Under Review: ۰
انتشار یافته: ۳
Ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
0
چقدر عالی بود این مطلب
زهراپاشایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
0
سلام مطلب خیلی خوبی بود
سوسن اعلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
0
0
امیدوارم این مطلب جدی گرفته بشه
نظر شما