يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۸
کد خبر: ۱۱۶۶۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
مدیر نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران گفت: در این دوره، فراخوان جایزه بزرگ نقاشی را با همراهی یکی از شرکت‌های بیمه منتشر می‌کنیم که بزرگترین جایزه نقدی در نقاشی ایران است. اعطای جایزه بزرگ در نقاشی/ آثار دوسالانه قبلی قوی‌تر بود
اعطای جایزه بزرگ در نقاشی/ آثار دوسالانه قبلی قوی‌تر بود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست رسانه‌ای نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران با حضور امیر راد مدیر دوسالانه و تنی چند از اعضای هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران، پیش از ظهر امروز (اول تیر ۱۴۰۰) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
محمدرضا فیروزه‌ای عضو هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش در ابتدای این نشست گفت: نخستین دوسالانه در کشورمان سال ۱۳۳۷ برگزار شد. بعد از انقلاب هم مسئولان امر در مرکز هنرهای تجسمی، این دوسالانه ها را ادامه دادند و اکنون به دوره نهم رسیده‌ایم.
وی افزود: برگزار نشدن دوسالانه (بینال) نقاشی طی یک دهه اخیر قابل تأمل است. یعنی از دهه ۷۰ بین ۱۵ تا ۲۰ دوسالانه در این میان مغفول واقع شده و این آسیب‌زاست. به ویژه در شهرستان‌ها که نیروهای خلاق وجود دارند اما از امکانات مرکز دور هستند و وقتی بینال برگزار نشود، این نیروها هرز می‌روند و آسیب می‌بینند. ضمن اینکه کیفیت آثار هم در این میان با افت مواجه خواهد شد.
فیروزه‌ای، برگزاری بینال نقاشی را اولویت اصلی انجمن هنرمندان نقاش دانست و ادامه داد: تلاش داریم با خرد جمعی، به شکل قابل قبولی بینال را برگزار کنیم و راهی که بسته شده است را هموار سازیم. اعتقاد هم داریم که بینال به شیوه سنتی خودش قابل برگزاری نیست و باید به شیوه جدید و در عرصه بزرگتری به نام بینال هنر برگزار شود، اما هنوز زمینه برای برگزاری چنین امر مهمی هنوز فراهم نیست.
* نهمین دوسالانه نقاشی پلی بین دوسالانه های گذشته و آینده است
امیر راد هم در ادامه‌ نشست گفت: آخرین بینالی که برای نقاشی برگزارشد، سال ۹۰ بود و آخرین بینالی که انجمن برگزار کرد سال ۸۲ بود. بینال فعلی قرار بود سال‌ ۹۹ برگزار شود اما شرایط همه‌گیری کرونا و تأخیر در برگزاری بینال مجسمه‌سازی، تاریخ برگزاری به امسال موکول شد.
وی افزود: ساختار انجمن‌ها رسانه محور است و وقتی موضوع بینال هنر مطرح می‌شود، این ساختار رسانه‌ای و موضوع سهم‌خواهی مطرح می‌شود. بنابراین تصمیم گرفتیم چشم‌انداز این بینال غیر رسانه محور باشد اما نیم‌نگاهی به رسانه نقاشی داشته باشد.
مدیر نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران افزود: دوسالانه امسال ساختاری دارد که پلی بین دوسالانه های قبلی و آینده است و سه بخش سراسرنما، کیوریتوریال و تالار گفت‌وگو را شامل می‌شود.
این هنرمند افزود: مهلت ارسال آثار به بخش مسابقه با عنوان «سراسرنما» با مشارکت ۱۹۰۴ هنرمند (۴۴۱۱ اثر) به پایان رسید که نسبت به بینال قبلی، ۲۰ درصد افزایش مشارکت کنندگان را داشتیم. بیستم مرداد آثار انتخابی این مرحله به خانه هنرمندان ارسال می‌شوند تا به صورت حضوری، انتخاب نهایی صورت گیرد. بخش دوم، پنجم شهریور آغاز می‌شود که رسماً تاریخ برگزاری دوسالانه است.
راد به گزارش فارس ادامه داد: در بخش کیوریتوریال از سه کیوریتور دعوت کرده‌ایم و چون مکان محور است، هنوز مکان میزبانی آن قطعی نشده است. در بخش گفت‌وگو می‌تواند پیش از آغار رسمی دوسالانه شروع شود و بعد از آن هم ادامه یابد، بنابراین محدودیت زمانی ندارد. مراسم تقدیر از هنرمندان هم داریم، همچنین بخش مدعوین که در کنار «سراسرنما» با نمایش گذاشته خواهد شد.
مدیر نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران افزود: ما در انجمن هنرمندان نقاش ایران دومین نهادی بودیم که نمایشگاه تور مجازی برگزار کردیم، بنابراین اگر نتوانیم در شهریور بخش‌هایی را به صورت فیزیکی برپا کنیم، آن بخش‌ها را آنلاین برگزار خواهیم کرد. ممکن است در بخشو گفت‌وگو، بخشی از بینال را در بیلبوردهای شهری با همکاری سازمان زیباسازی به نمایش بگذاریم. در بخش گفت‌وگو هم با چند گالری رایزنی کرده‌ایم که برخی رخدادهای شهری در منطقه ۶ (خیابان ایرانشهر) را در گالری‌های این منطقه به نمایش بگذاریم. برای گرافیتی (نقاشی خیابانی) محدودیت‌هایی داریم اما به آن فکر کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: ما در دوسالانه نقاشی بخش فروش آثار را نداریم. اما این دوره فراخوان جایزه بزرگ نقاشی را با همراهی یکی از شرکت‌های بیمه منتشر می‌کنیم که بزرگترین جایزه در نقاشی است.

* آثار دوسالانه قبلی قوی‌تر بود

علی ندایی عضو شورای سیاستگذاری نهمین بینال نقاشی در پایان این نشست اظهار داشت: تا الان قول دریافت 400 میلیون را از اداره‌کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گرفته‌ایم. در واقع، ما با هیچ داریم همه کار می‌کنیم، چون اگر بخواهیم کاتالوگ چاپ کنیم، فقط ۲۰۰ میلیون باید برای آن هزینه کرد! احساسم این است با دست تنگی که داریم، نمی‌توانیم کار بزرگی کنیم، فقط خواستیم فاصله ۱۰ ساله، ۱۲ ساله نشود.
وی افزود: متأسفانه در بخش سراسرنما هم کارها قوی نیست و آثار ۱۰ سال قبل به جرأت می‌گویم بهتر بود. الان ادای کار خوب در خاورمیانه، بیشتر از کار خوب است.
راد هم گفت: آثار بعضاً خوبی در بخش «سراسرنما» وجود دارد اما از افراد مشهوری نیستند. چون مرجعیت و مراجع در جاهای دیگر نظیر گالری‌ها تعریف شده‌اند و اینچنین نیست که بینالها مورد وثوق همه باشند.


برچسب ها: دوسالانه نقاشی
نظر شما