پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۰
کد خبر: ۱۱۷۵۱۰
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
همزمان به دهه ولایت و امامت
همزمان با دهه ولایت و امامت به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه دو اطعام نیازمندان در مناطق محروم شهر تهران برگزار می شود.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر،  روز هجدهم ذی الحجه روز عید سعید غدیر خم، عید ولایت علی بن ابی طالب(ع) و جانشینی بر حقش بر پیامبر اسلام(ص)، یکی از بزرگترین اعیاد مسلمان است که به عیدالاکبر در روایات از آن یاد شده است. در این عید مبارک به جز عیدی دادن سیدها که از قدیم رسم بوده، اطعام و غذا دادن به مومنان نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
امام رضا(ع) درباره فضیلت این روز غدیر می فرمایند: وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِین‏؛ هرکس در روز غدیر به مؤمنی غذا بدهد، مانند کسی است که به تمام انبیا و صدیقین غذا داده باشد(اقبال الاعمال، ج 1، ص465)
امام صادق (ع) نیز درباره سنت حسنه اطعام و اهمیت آن در این روز فرمودند: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق «در راس آنها خود ائمه معصومین(ع)» و یک میلیون شهید «در راس آنها حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا» و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد (بحار ج۶ ص ۳۰۳).
در جای دیگر امام صادق(ع) فرمودند که غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است.(مفاتیح الجنان ص۵۰۰) به گونه ای که امام صادق (ع) اصلا این روز را روز اطعام الطعام نامیدند.(بحار ج۹۵ ص۳۲۳).
بنابراین طبق روایات متعدد اطعام کردن در این روز بسیار حسنه و مورد تاکید است و باعث می شود که این سنت به دست فراموشی سپرده نشود و تمام ائمه اطهار (ع) در جهت بزرگداشت این روز بزرگ سفارشات ویژه ای داشته‌اند، که اگر مردم پیام غدیر را دریافت کرده و حقیقت غدیر را بزرگ می‌داشتند اعظم مصائب یعنی واقعه کربلا رخ نمی‌داد. از همین رو به جهت ترویج  این سنت حسنه در سطح جامعه، فرهنگ‌سرای ابن سینا در دهمین سری از برنامه جهادی اطعام نیازمندان در قالب برنامه به "عشق علی(ع)" اقدام به توزیع غذای گرم بین نیازمندان در مناطق محروم شهر تهران خواهد کرد. گفتنی ست این برنامه همزمان با دهه ولایت و امامت با مشارکت خیرین برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.
علاقه‌مندان جهت مشارکت در فعالیت های جهادی می توانند با فرهنگ‌سرای ابن سینا به شماره تلفن‌های 88366366-8 تماس حاصل فرمایند.
فرهنگ‌سرای ابن سینا در شهرک قدس(غرب) بلوار ایران زمین شمالی جنب شهر کتاب ابن سینا واقع شده است.

نظر شما