جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۱۷۹۴۷
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان نمایشگاه «طوفان البکاء» به صورت مجازی در سایت باغ موزه قصر افتتاح شد.
نمایشگاه مجازی «طوفان البکاء»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایشگاه «طوفان البکاء» از ۲۵ مرداد تا ۴ شهریور به صورت مجازی در سایت باغ موزه قصر برگزار می‌شود.

این نمایشگاه که آثار آن از گنجینه موزه ملی ملک استخراج شده، شامل اشعار و تصاویر برگزیده از کتاب «طوفانُ البُكاء فی مَقاتِلِ الشُّهَداء» نوشته محمد ابراهیم جوهری هروی است. این کتاب از معروف‌ترین مقتل‌های فارسی و به نثر و نظمی روان و استوار است. این اثر سال‌ها مورد توجه ذاکران و مداحان اهل بیت علیهم السلام بوده است.

محمدابراهیم بن محمدباقر جوهری‌ هروی‌ (درگذشته پس از ۱۲۴۰ یا ۱۲۵۳ق) ملقب به افصح‌الشعراء، از شاعران و مرثیه‌سرایان فارسی‌زبان قرن سیزدهم است. وی سالیانی در قزوین به خدمت رکن‌الدوله در آمد و لقب افصح الشعراء را از او دریافت کرد. طوفان البکاء مشتمل‌ بر دیباچه‌ای‌ که فهرست‌ مطالب‌ كتاب‌ را در بردارد، دوازده‌ آتشكده‌ و یك‌ خاتمه‌ است. به‌جز آتشكده هفتم‌ كه‌ موضوع‌ آن‌ خروج مختار و احمد سفّاح‌ بنی عباس و امیر تیمور گوركانی‌ است‌، یازده‌ آتشكده دیگر (هر كدام‌ شامل‌ چند شعله‌) به‌ چهارده معصوم اختصاص‌ دارد كه‌ بزرگ‌ترین‌ آنها، آتشكده پنجم‌، در ذكر مصائب‌ امام حسین(ع) است‌.

 علاقه‌مندان برای مشاهده نمایشگاه «طوفان البکاء» از ۲۵ مرداد ماه تا ۴ شهریور ماه به سایت باغ موزه قصر به نشانیwww.qasr.ir مراجعه کنند.
نظر شما