يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۱
کد خبر: ۱۱۸۱۲۴
|
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
به‌منظور حفاظت از اسناد و ارائه خدمات آرشیوی به پژوهشگران و کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر، سامانه اسناد فضاهای فرهنگی ایران راه‌اندازی می‌شود.
سامانه اسناد فضاهای فرهنگی راه‌اندازی می‌شود
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر، امین عارف‌نیا مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در جلسه مجمع عمومی این موسسه که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اعلام این خبر اظهار کرد: ارتقای مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توسعه و بهره‌برداری از فضاهای فرهنگی و هنری ضروری است.

عارف‌نیا با اشاره به اصول برنامه راهبردی موسسه گفت: برنامه‌ریزی، تسهیل‌گری و مشارکت در ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر، ایجاد سامانه اسناد توسعه فضاهای فرهنگی ایران، برگزاری سمینارهای مجازی بررسی روند توسعه فضاهای فرهنگی در جهان، مستندسازی تاریخ شفاهی احداث بناهای فرهنگی ایران، تهیه مدل بهره‌برداری از مراکز فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه خدمات گردشگری به خادمان فرهنگ و هنر عناوین اصلی برنامه‌های موسسه در سال ۱۳۹۹ بوده است.

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با اشاره به این‌که پرونده ۱۸ گذر فرهنگ و هنر در دست اقدام است، بیان کرد: در صورت اعطای تسهیلات به کسب و کارهای متقاضی فعالیت در این گذرها تا پایان سال ۱۴۰۰ می‌توانیم شاهد راه‌اندازی این گذرها باشیم.

عارف‌نیا ضمن تبیین روند ایجاد سامانه اسناد فضاهای فرهنگی ایران افزود: این سامانه ضمن تجمیع اسناد و مدارک مرتبط با بناهای فرهنگی، دسترسی پژوهشگران و کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر به اسناد مرتبط با فضاهای فرهنگی کشور را تسهیل می‌کند.

او همچنین گفت: تاکنون بیش از ۸۰هزار برگ سند مرتبط از مراکز اسنادی کشور گردآوری، توصیف و بر روی سامانه بارگذاری شده است و پس از اتصال به درگاه‌های دولت الکترونیک در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با اشاره به برگزاری ۱۰ سمینار مجازی برای بررسی روند توسعه و نظام بهره‌برداری از فضاهای فرهنگی و هنری در کشورهای مختلف گفت: رهیافت‌های این وبینارها در تدوین مدل بهره‌برداری از مراکز فرهنگی و هنری کشور که در دست تدوین است، مورد توجه خواهد بود.

او همچنین تاکید کرد: در سال‌های گذشته روند بهره‌برداری از مجتمع‌های فرهنگی و هنری و تالارهای شهر با اخلال‌هایی مواجه بوده که باید برای ایجاد رونق در این مراکز چاره‌اندیشی کرد.

امین عارف‌نیا به ضرورت مستندسازی تجارب دست‌اندرکاران احداث بناهای فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: در پروژه مستندسازی تاریخ شفاهی این حوزه با سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، طراحان و مجریان احداث فضاهای فرهنگی ایران مصاحبه‌های عمیق صورت گرفته است و به زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر به تدوین اسناد فضاهای فرهنگی کلان‌شهرها نیز اشاره و بیان کرد: از برنامه‌های این موسسه در سال ۱۴۰۰ همکاری با شهرداری‌ها برای تدوین این اسناد و تهیه طرح‌های موضوعی و موضعی توسعه فرهنگی به تفکیک بخش‌ها و پهنه‌ها و ترسیم فضای فرهنگی شهرها است.

آخرین جلسه هیات امنای موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در دولت دوازدهم به ریاست سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و اعضا پس از شنیدن گزارش حسابرس قانونی موسسه، صورت‌های مالی در سال ۱۳۹۹ را تصویب کردند.
نظر شما