چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۴
کد خبر: ۱۱۹۲۳۹
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
دنیای عجیبی شده،ارزش کالاها هر روز بالاتر رفته و حرمت انسان ها پایین تر می آید!چه عاملی باعث این پدیده شده و می شود؟ بی تردید برتری زندگی مادی بر انسانی.همین مهم باعث شده ارزش کالاها بر آدمیان چربش چشمگیری پیدا کند.
اتومبیل‌ها بیمه دارند،هنرمند سپیدموی و روزنامه نگار ریش سفید نه!//// هنوز آماد نیستسید رضا اورنگ در یادداشتی که برای پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ارسال کرده با آغاز بکار دولت جدید و وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی به موضوع جاماندن بسیاری از اصحاب رسانه و هنر از برخورداری بیمه و بازنشستگی پرداخته و درخواست هایی از وزیر محترم ارشاد در این باب داشته است. متن یاد داشت ارسالی این فعال رسانه ای و منتقد پیشکسوت سینما - با این توضیح که در این یادداشت اشاره ای به فعالیت های صندوق اعتباری هنر در حمایت از اصحاب هنر و رسانه نشده-  به شرح زیر است:

زمانی نه چندان دور،بیمه ماشین اجباری نبود و صاحب خودرو مسوولیت خسارات وارده را می پذیرفت.امروز اگر شما اتومبیل خود را بیمه نکنید،وقتی به عللی توسط پلیس راهنمایی متوقف شوید،اولین چیزی که از شما می خواهد مدارک است که شامل بیمه نامه هم می شود.

اگر بیمه داشتید به مدارک دیگر نگاه می کند،اما اگر مدت بیمه شما سر آمده باشد و آن را تمدید نکرده باشید،مامور اجرا در چشم برهم زدنی یک برگه جریمه سنگین و رنگین کف دست شما می گذارد!
جالب است که هیچ مامور دولتی انسان ها را برای نداشتن بیمه متوقف و جریمه نمی کند!این یکی از نشانه های برتری ارزش کالا بر انسان است.چرا چنین است؟
آیا بهتر نبود اول بیمه انسان ها را جا انداخته و با متخلفان برخورد می کردند،بعد بیمه ماشین را اجباری می کردند؟
جالب است که تمام وزیران و مدیران مرتبط،از این معضل آگاهی دارند،اما برای رفع آن قدمی برنداشته و نمی دارند!
به تازگی شنیده ام که جوجه های یک روزه هم بیمه می شوند و بیمه نامه دارند!یعنی از زمان تولد تا هنگامی که به مسلخ می روند برای سلاخی ارج و قرب شان محفوظ است!
امروز در عرصه هنر و رسانه،به خاطر کارشکنی کارفرماها و چشم پوشی مراکز مسوول،به خصوص وزارت کار و اداره تامین اجتماعی، تعدادی از هنرمندان و اهالی رسانه با اینکه سن بازنشستگی را نیز رد کرده اند،نه حقوق بازنشستگی دارند و نه بیمه درمانی!به نظر عجیب می آید،اما حقیقت دارد،حقیقتی که مسوولان می دانند،اما برای رفع آن قدمی برنداشته و  نمی دارند،چرا؟!

اکنون افرادی بالای پنجاه سال و هشتاد سال وجود دارند که در این دو عرصه حضور داشتند، اما از حق کوچک خودشان که حقوق بازنشستگی و بیمه درمانی است،محروم هستند.مگر چه گناهی کرده اند جز اینکه عاشقانه زندگی خویش را وقف حرفه شان کرده اند؟
جالب تر اینکه افرادی در عرصه هنر و رسانه وجود دارند که با کمترین زحمت دارای بیمه تامین اجتماعی و درمانی هستند.
سن شان بسیار پایین تر است،اما سابقه بیمه شان خیلی زیادتر از محرومان عرصه هنر و رسانه است!
باورش خیلی سخت است که مسوولان این مهم را می دانند،اما دست روی دست گذاشته و هیچ اقدامی برای رفع مشکل هنرمندان و روزنامه نگاران فاقد بیمه نکرده و نمی کنند.آیا برای شان مهم نیست؟!
در این چند دهه،چندین دولت روی کار آمده و رفته اند،اما هیچ کدام کاری برای این گونه افراد نکردند.
مسوولان مرتبط چون خودشان از حقوق کافی و وافی و بیمه کامل برخوردار هستند و در زمان بازنشستگی نیز خیال شان از گرفتن حقوق مکفی راحت است،شاید طبیعی است که به فکر گرفتاران نباشند.
امروز در عرصه رسانه و هنر افرادی هستند که به شدت با دیو نداری و هیولای بیماری پنجه در پنجه دارند و بسیاری از آنان قدرت خرید حتی چند قرص نان و چند حب سرماخوردگی را نیز ندارند.
عده زیادی از این افراد از کار افتاده هستند یا از کار،بیکارشان کرده اند.با وجود ناتوانی جسمی و روحی،آرزو دارند تا سر کاری،حتی غیر مرتبط با تخصص و حرفه خود بروند تا بتوانند قوت لایموتی به کف آورند.
واقعا مسوولان و مدیران مربوطه یک لحظه فکر نمی کنند که این افراد چگونه باید به حیات خویش ادامه دهند،آن هم در این ایام سخت گرانی و کرونایی؟!

وزیر ارشاد جدید نیز در ابتدای کار وعده هایی در این خصوص داده اند امیدواریم این طلسم در دوران وزیر جوان ارشاد شکسته شود. هرچند هنوز جامعه هنر و رسانه کشور تا زمان تحریر این وجیزه از زبان ایشان راجع به گرفتاری عرصه هنر و رسانه حرفی نزده اند.

به سمع وزیر محترم ارشاد می رسانیم که تاکنون کسی برای شناسایی و تکمیل بیمه این افراد اقدامی نکرده است. دستوری کوتاه مبنی بر شناسایی این افراد هر وزیر و مسئولی را علاوه بر اینکه در نزد خدا محبوب می کند در چشم هنرمندان و رسانه ها عزیز خواهد کرد.

هر مسئول فرهنگی اگر واقعا دنبال رضای خالق و رضایت خلق است این معضل را مرتفع کند تا دعای گرفتاران عرصه هنر و رسانه شامل حالش شود و توشه خوبی برای آخرت خود ذخیره کند.


مطالب مرتبط
نظر شما