دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۲۱
کد خبر: ۱۱۹۹۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن کشورمان درباره سه نفر از افرادی که او را با پدیده کتاب و کتابخوانی آشنا کردند ،سخن گفت و اشاره کرد: رسیدن به یک کتاب خوب ماحصل معاشرت با انسان‌های خوب است.
اشکان رهگذر و کتاب و کتابخوانیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به مناسبت آغاز هقته کتاب که از 24 آبان ماه آغاز می شود، مصاحبه ای با اشکان رهگذر  نویسنده و کارگردان انیمیشن انجام شده است. وی در مصاحبه با خبرگزاری مهر درباره سه نفر از کسانی که کتابهای ارزشمندی را به او معرفی کرده اند و در او تأثیر گذاشته اند، سخن گفته است.
وی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه رسیدن به یک کتاب خوب ماحصل معاشرت با انسان‌های خوب است، گفت: کسانی که کتاب می‌خوانند، کتاب را دوست دارند و با شور و اشتیاق کتاب‌ها را به دیگران معرفی می‌کنند. اولین شخصی که در زندگی من را با پدیده کتاب آشنا کرد پدرم بود، من کودکی خود را در کتابخانه پدرگذراندم و آنجا محل بازی‌های کودکانه‌ام بود، تصویر و بوی کتاب در کتابخانه ایشان برای همیشه در ذهنم جا خوش کرد و چه بسیار کتبی که ایشان به من معرفی نکرده‌اند. یکی از آخرین کتاب‌هایی که توسط پدر به من معرفی شد کتاب «قبله عالم»، نوشته عباس امانت و ترجمه حسین کامشاد از انتشارات کارنامه بود، این کتاب اساس تفکر من را نسبت به دوران قاجار و به‌خصوص دوره ناصری تغییر و کمک شایانی در مسیر ساخت اثر بعدی‌ام انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» بود. اگرچه مطالعات پدر در زمینه قاجار پیش‌ازاین چراغ راه این پروژه بود.

وی افزود: نفر بعدی بهزاد نعلبندی، همکار و دوستی است که من را با آثار جوزف کمبل آشنا کرد و از همه مهم‌تر کتاب «قدرت اسطوره» او که ترجمه استاد عباس مخبر است از انتشارات مرکز. با خواندن این کتاب و آثار دیگر جوزف کمبل دریافتم که چگونه اساطیر می‌توانند این‌چنین در باورها و زندگی روزمره ما، نقش پیدا کنند و چگونه برای نوشتن به شناخت اسطوره‌ها نیاز است. این کتاب را همواره معرفی می‌کنم و هر از چند گاهی به سراغش می‌روم، چراکه هر بار با درک جدیدی که از زندگی زیسته‌ام پیدا می‌کنم تأثیر شگرفت اسطوره‌ها و دانش بسیار مهم اسطوره‌شناسی را در خود و پیرامونم وا می‌کاوم.

رهگذر درباره سومین نفری که او را با کتاب و کتابخوانی آشنا کرد توضیح داد: نفر سوم استاد گران‌قدرم، امید ابراهیم است که دریکی از کلاس‌های کارشناسی ارشد ما را تشویق به خواندن کتاب «انسان و سمبل‌هایش» نوشته کارل گوستاو یونگ و ترجمه دکتر محمد سلطانیه از انتشارات جامی کردند. بعد از شناخت اسطوره‌ها آشنا شدن با یونگ و آثار او دریچه‌ای شگرف در مقابلم گشوده شد، دریافتم که اسطوره‌ها چگونه از دریچه کهن‌الگوها در ناخودآگاه ما ریشه دارند و چگونه تأثیرات روانی ما را حادث می‌شوند.


نظر شما