پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۲
کد خبر: ۱۲۰۱۴۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در بازدید از کتابخانه امام خمینی(ره):
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از کتابخانه امام خمینی(ره) فرهنگ‌سرای امید بازدید کرد و در جریان جزئیات فعالیت‌های این کتابخانه قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی از کتابخانه فرهنگ‌سرای امید بازدید کرد. او در این دیدار ضمن بازدید از کتابخانه امام خمینی(ره) با کارشناسان فرهنگی فرهنگ‌سرای امید و کتابداران کتابخانه امام خمینی(ره) گفت‌وگو کرد و در جریان جزئیات فعالیت‌های این مرکز قرار گرفت. 

فاطمیان‌پور در این دیدار عنوان کرد: باید فضای مطالعه و خدمات کتابخانه‌ای را افزایش بدهیم. یکی از خدمات کتابخانه‌ای ارائه مجلات به مخاطبان است. مجلات برای مردم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بسیاری از این مجلات قیمت بالایی دارند و می‌توان با تجهیز کتابخانه به این رسانه مکتوب، آن را با هزینه اندکی در اختیار مردم گذاشت. 

وی با اشاره به تأسیس مرکزی برای ارائه مشاوره حوزه کتاب به مردم گفت: اکنون در حال تأسیس مرکزی هستیم که مشاوره کتاب بدهد. به این صورت که مردم با آن سامانه تماس می‌گیرند و عده‌ای از مشاوران به آنان در حوزه کتاب مشورت می‌دهند. در آنجا مخاطبان می‌توانند با عضویت در سامانه سفارش بدهند که چه کتابی به دستشان برسد. کافی است که ما پیک داشته باشیم و کتاب‌ها را برای آنان ارسال کنیم. برای هزینه پیک هم می‌توان از اشتراک سایت دیجی‌کالا برای خدمات اضافه استفاده کرد که به صورت رایگان کتاب‌ها را به دست مردم برساند. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: متاسفانه در سازمان فرهنگی هنری امکاناتمان را جدی نمی‌گیریم و زمانی که از تهران خارج می‌شویم، می‌فهمیم که چه امکانات خوبی داریم و می‌توان کارهای زیادی انجام داد. مدتی پیش در زاهدان حضور داشتم؛ این شهر جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر دارد اما می‌توان گفت که کلان‌شهر است. با این حال تمام این شهر امکاناتی به اندازه یک منطقه ما را ندارد.‌ بخش‌های محرومی در حاشیه این شهر داریم که وضعیت بدتری هم دارند. در آن منطقه، یک کتاب بسیار ارزشمند است. ما هم باید از امکانات موجود به خوبی استفاده کنیم. 

وی درباره برنامه‌هایی که می‌تواند زمینه ایجاد تحول در فرهنگ کتابخوانی را ایجاد کند، گفت: برای تحول در حوزه فرهنگ کتابخوانی نیاز به دو کار اصلی داریم؛ کار اول، تزریق امکانات است که یکی از آنها امکانات فیزیکی است که نیازمند منابع مالی است. البته با همکاری باغ کتاب و قلم‌چی توانستیم منابع زیادی را برای کتابخانه‌های سراسر شهر دریافت و به کتابخانه‌ها تزریق کنیم. فعالیت دیگر استفاده از تجهیزات آی‌تی است که در این زمینه عقب هستیم. در حوزه مبادله کتاب طرحی را آماده کرده‌ایم که البته به نظرم برای اجرایی کردنش باید از شرکت‌های دانش بنیان کمک بگیریم.

فاطمیان پور اضافه کرد: کار دوم، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. آقای مجتهدی می‌فرمودند که اگر در یک محله همه مؤمن هستند، بدانید که یک عالم ربانی در آنجا زندگی کرده و یا اکنون آنجا زندگی می‌کند. اعتقاد من این است که این جمله قابل توسعه است. به این معنی که هر کتابخانه‌ای که فعال و پررنگ بوده و مردم از آن به خوبی استفاده کردند، حتماً از افراد باانگیزه نشأت گرفته است. به هر حال کالبد و فضا که کاری نمی‌تواند انجام دهد. مهم فردی است که در آنجا حضور داشته و مردم را به کتابخوانی دعوت می‌کند. برای مثال اگر یک کتابدار برای کسی که کتابی را می‌خواهد آن را توضیح داد، تورق کرد و... اتفاق بسیار خوبی رخ می‌دهد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری تاکید کرد: بنابراین در این حوزه نیز نیاز داریم که کتابدارهای ما فعالیت بهتری را انجام بدهند و برای این منظور باید هم اطلاعات حوزه کتابخوانی و هم انگیزه کارکنان این بخش را بالا ببریم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت تشویق کودکان و نوجوانان به کتابخوانی گفت: کتابخوانی کودکان و نوجوانان و تشویق آنان به مطالعه بسیار مهم است. اکنون بزرگترها در دام فضای مجازی قرار گرفته‌اند، اما هنوز نوجوانان ما در این دام گیر نیفتاده‌اند و باید کاری کرد که به کتابخوانی علاقه‌مند شوند، چرا که اگر کسی در دام کتابخوانی قرار گرفت دیگر آن را رها نمی‌کند. این کار مسئولیت شماست. 

در بخش دیگری از این نشست، پروانه دوستی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳ و رییس فرهنگ‌سرای امید گفت: بچه‌های کتابخانه امام خمینی(ره) از جمله همکاران بسیار باانگیزه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هستند. بخش عظیمی از فعالیت‌های جهادی ما که در منطقه فرون‌آباد در حاشیه شهر تهران انجام می‌شود، توسط همکاران کتابخانه بوده و در آن منطقه کتابخانه‌ای را افتتاح کرده‌اند که هر منبع و امکاناتی که مازاد بر نیاز منطقه باشد خیلی سریع به آنجا منتقل شده و آنجا را تجهیز می‌کنیم. کتابخانه امام خمینی(ره) چندین سال است که طرح «پیک کتاب» را دارد، اما از زمان شیوع ویروس کرونا و تحت تأثیر شرایط خاصی که ایجاد شد، این طرح لغو شد. 
نظر شما