دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۴
کد خبر: ۱۲۰۱۴۹
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
سفیر اسبق ایران در لبنان و قطر با تاکید بر اهمیت نگاهی همه‌جانبه‌نگر به مستندهای مقاومت، گفت: هر اقدامی که در راستای حمایت از سینمای مستند باشد تا مستندسازان بتوانند تولیدات‌شان را بیشتر به واقعیت نزدیک کنند، قابل تقدیر است.
نیازمند نگاهی همه‌جانبه‌نگر به مستندهای مقاومت هستیمبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمدعلی سبحانی با اشاره به اینکه سینمای مستند الهام‌بخش تر از سایر گونه‌های سینمایی است که نگاهی مستقل و آزاد به موضوعات دارد، اظهار داشت: نیازمند نگاهی همه‌جانبه‌نگر به مستندهای مقاومت هستیم و البته در ساخت مستند مقاومت می‌توان این مفهوم کلیدی را از منظر مختلف مطرح و بررسی کرد.

وی با اشاره به مستندهایی که در زمینه مقاومت و حوزه سیاست خارجی تولید شده و می‌شوند، تصریح کرد: موضوع مقاومت در سیاست خارجی امری بسیار پیچیده است؛ چه با نگاه تاریخی آن را ببینیم و چه با نگاه دیپلماسی و میدانی که راجع به شرایط جاری سیاست خارجی است.

مدیرکل اسبق امور خاورمیانه وزارت خارجه با ذکر مثالی ادامه داد: مثلا عباس میرزا را باید به خاطر جنگندگی و مقاومتش برای حفظ آزادی و وطن تقدیر و تقدیس کرد؛ اما از نقطه‌ای به بعد، چون دیپلماسی وقت ضعیف بود و نتوانست درک درستی از زمان و مکان داشته باشد، به جای نشستن سر میز مذاکره و توافق، عباس میرزا را به دهان اژدها فرستاد و همین کار منجر به شکست ارتش ایران شد و نیروی نظامی دشمن آنقدر پیشروی کرد که ایران را در حالی پای میز مذاکره آورد که کاملا در موضع ضعف قرار داشت. وقتی در موضع قدرت بود مذاکره نکرد، چون درک درستی از سیاست جاری نداشت.

سبحانی مقاومت را افزایش اعتماد بین دولت و ملت، افزایش توان نظامی در ابعاد استراتژیک و تاکتیک، تقویت نوعی از ملی‌گرایی و وطن‌دوستی که بتواند مردم را برای دفاع از وطن بسیج کند و همچنین داشتن چشم‌های باز برای شناسایی توطئه‌های خارجی دانست و گفت: برای رسیدن به چنین مقاومتی باید بتوان همه جا حضور داشت و با همه گفتگو کرد تا بفهمیم در این جهان پر تنش کجا ایستاده‌ایم و چه تصمیمی باید بگیریم.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به تعریف متفاوتی که از مقاومت در کشور وجود داشته، آن را حاصل اثرگذاری اندیشه چپ در جهان در دوره دو قطبی خواند و گفت: هرچند این نگاه کم‌رنگ‌تر شده اما هنوز هم برخی به مقاومت صرفا نگاهی نظامی دارند. اما اگر نگاهی درون‌زا داشته باشیم یا اقتصادی را بسازیم که تحریم نتواند روی آن تاثیر بگذارد، مگر می‌توان آن را مقاومتی کم‌تر از مقاومت نظامی خواند؟ بنابراین باید به تمامی ابعاد دولت-ملت توجه کرد.

 برای عمل به شعار انقلاب اسلامی، یعنی حمایت از مستضعفان و مظلومان جهان، باید قدرت داشت. قدرتی که فقط نظامی نیست.

سفیر اسبق ایران در لبنان و قطر با تاکید بر اینکه ضرورت دارد مستندسازان ضمن اینکه بحث‌های جدی را در ابعاد نظامی مقاومت مورد توجه می‌دهند، در ابعاد علمی، انسانی، اقتصادی و اجتماعی مقاومت مقابل استبداد هم ورود پیدا کنند، به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه مستندسازانی داریم که تولیدات‌شان عالی است. در مورد رابطه سینمای مستند با سیاست خارجی معتقدم اگر افرادی هستند که از ایران دفاع می‌کنند –و کارشان هم بسیار عالی و ارزشمند است- معنایش این نیست که در آثار خود به مسائل داخلی بی‌توجه هستند.

سبحانی خاطرنشان کرد: من نگاه همه‌جانبه‌نگر را در حوزه مستند مقاومت می‌پسندم. اما به طور کلی برای مستندسازانی که وقایع را با نگاهی مستقل می‌بینند، زشت و زیبا و خوب و بد را کنار هم نشان می‌دهند احترام قائلم و به احترامِ سینمای مستندِ واقع‌گرا کلاه از سر برمی‌دارم.
نظر شما