يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۷
کد خبر: ۱۲۰۵۹۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
معتمدنژاد در سال تحصیلی ۷۴ ـ ۷۳ به‌عنوان استاد نمونه‌ دانشگاه‌های کشور از ریاست جمهوری وقت لوح تقدیر دریافت کرده است. هم‌چنین در سال ۱۳۸۴ و بر اساس مصوبه‌ هیئت دولت، نشان درجه یک دانش را دریافت کرد.
برگی از تاریخ علم ؛سالروز درگذشت پدر ارتباطات ایرانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، این روزها سالروز درگذشت پدر ارتباطات ایران ،دکتر کاظم معتمد نژاد است. 

معتمدنژاد، تحصيلات ابتدایى و متوسطه را در زادگاهش و سال ششم ادبى را در دبيرستان مروى تهران گذرانيد. او در سال ۱۳۳۶ ليسانس و سال ۱۳۳۹ دكترى رشته قضایى از دانشكده حقوق و علوم سياسى دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس با بورسيه‏‌اى از دولت فرانسه، در دانشگاه سوربن در سال ۱۳۴۳ موفق به‌گرفتن دكترى حقوق و علوم سياسى و نيز دكترى تخصصى روزنامه‌نگارى از انستيتوى مطبوعات و علوم نظرى دانشگاه پاريس شد. 

 خدمات دانشگاهى وی از سال ۱۳۴۴ در سمت استاديارى در دانشكده حقوق و علوم سياسى دانشگاه تهران آغاز شد، ضمناً همكارى‌اش را مانند قبل با موسسه كيهان ادامه داد. 
در سال ۱۳۵۰ مؤسسه  آموزشی که با پیشنهاد وی تاسیس شده بود به‌دانشكده علوم ارتباطات اجتماعى تغيير يافت. 
دراين موقع از دانشيارى دانشكده حقوق دانشگاه تهران استعفا داد و در دانشكده علوم ارتباطات اجتماعى در سمت معاونت دانشكده مشغول به‌كار شد. وی از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۹ نيز سمت رياست دانشكده را عهده‏‌دار بود. بعد از انقلاب دانشكده مذكور تعطيل و در دانشكده علوم اجتماعى دانشگاه علامه طباطبایى به‌عنوان يك گرايش ادغام شد.
    او با تعطيل شدن دانشگاه‌ها به‌پاريس رفت و در آنجا به‌تدريس و تحقيق پرداخت، تا ياد میهن او را دلتنگ كرد و در سال ۱۳۶۸ به ايران بازگشت وی دوباره نسبت به‌توسعه رشته علوم ارتباطات و گشايش دوره‌هاى كارشناسى، كارشناسى ارشد و دكترى اقدام کرد تا سرانجام در سال ۱۳۷۵ با پذيرفته شدن دوره دكتراى ارتباطات در وزارت فرهنگ و آموزش عالى به آرزوى ديرينش رسيد.

او بیش از ۷۰ مقاله علمی به‌مجامع بین‌المللی و یا مجلات ارائه داده و یا خود در تشکیل سمینارها و کنفرانس‌های علمی نقش مهمی داشته است. 
دکتر کاظم معتمدنژاد علاوه بر ارایه مقالات متعدد علمی پژوهشی به‌مجامع بین‌المللی و مجلات داخلی و خارجی، تاکنون ۲۹ عنوان کتاب نگاشته است.
وی از سال ۱۳۴۶ وکیل پایه یک دادگستری شد و از سال ۱۳۷۹ مشاور حقوقی اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور بود. 
معتمدنژاد در ۷۹ سالگی درگذشت و در قطعه نام‌آوران به‌خاک سپرده شد.



نظر شما