جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۲۱۵۸۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
مجتبی حیدری عکاس مستند در محرم سال ۱۳۹۹ از روضه‌های خانگی عکاسی کرده و نمایشگاهی از این آثار با عنوان «به تو از دور سلام» در امامزاده صالح تهران برگزار کرده است. عکس: مجتبی حیدری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مجتبی حیدری عکاس مستند در محرم سال ۱۳۹۹ از روضه‌های خانگی عکاسی کرده و نمایشگاهی از این آثار با عنوان «به تو از دور سلام» در امامزاده صالح تهران برگزار کرده است. او درباره اهمیت مضاعف روضه‌های خانگی در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: در اوایل همه‌گیری کرونا روضه‌های خانگی به شکل خودجوش توسط مردم برگزار شد و این برایم بسیار جالب بود. روضه‌های خانگی قدمت بسیار بالایی در تاریخ ایران دارند و مردم همیشه در خانه‌هایشان روضه داشته‌اند، چون این روضه‌ها را برای خودشان برکت می‌دانستند. به همین دلیل اعضای خانواده و فامیل دور هم جمع می‌شدند و روضه برپا می‌کردند. بعضی خانواده‌ها روضه‌هایی به شکل دوره‌ای برگزار می‌کردند و هر بار یکی از اعضای فامیل میزبان مراسم می‌شد. شیوع کرونا باعث شد روضه‌های خانگی دوباره رونق بگیرد. 

شیوع کرونا باعث رونق دوباره روضه‌های خانگی شد

وی ادامه داد: در سال ۹۹ روضه‌های خانگی اتفاق بکری محسوب می‌شد و مردمی که به دلیل کرونا در هیئات و مجالس بزرگ و پرجمعیت شرکت نمی‌کردند، به برگزاری روضه در خانه‌هایشان روی آوردند. در سال ۱۴۰۰ این اتفاق گسترده‌تر از قبل شد و رواج بیشتری پیدا کرد. با اینکه جسته و گریخته مجالس بزرگ در تهران و شهرستان‌ها برگزار شد، ولی باز هم روضه‌های خانگی حال و هوای خاص خودشان را دارند.

شیوع کرونا باعث رونق دوباره روضه‌های خانگی شد

حیدری درباره تجربه عکاسی از روضه‌های خانگی بیان کرد: من اصولاً کارم عکاسی مستند اجتماعی است و در طول این ۱۰ سالی که کار می‌کنم، مدام با مردم در ارتباط هستم. از گذشته همواره دغدغه انعکاس مجالس روضه در رسانه‌ها را داشتم و در سال ۹۱ از روضه‌های ایام فاطمیه عکاسی کردم که بازتاب گسترده‌ای داشت. از آن زمان این کار را آغاز کردم و هم در محرم و صفر و هم در ایام فاطمیه به عکاسی از مجالس روضه پرداختم و این کار را در خارج از ایران هم انجام دادم. عکاسی از روضه‌های کوچک برایم تجربه جذاب و شیرینی بود، چرا که آدم‌های عجیبی را پیدا کردم. خانه‌ای را در تهران دیدم که ۹۰ سال روضه در آن برگزار می‌شود و بعد از این همه سال این اتفاق ادامه دارد. 

شیوع کرونا باعث رونق دوباره روضه‌های خانگی شد

وی در پایان گفت: محله‌های مختلف در پایین و بالای شهر تهران مراسم روضه را برگزار می‌کنند و در کوچه پس کوچه‌ها صدای مجالس را می‌شنویم. این ما را به این باور می‌رساند که فارغ از اینکه در چه دوره‌ای زندگی می‌کنیم، مردم کار خودشان را می‌کنند و ارادتشان به اهل بیت همواره و در هر شرایطی پابرجاست. در یک کلام می‌توان گفت محرمِ مردم، فاطمیه مردم، امام حسین(ع)ِ مردم، حضرت زهرای(س)ِ مردم. این ارادت ریشه در تاریخ اجتماعی ایران دارد. 

شیوع کرونا باعث رونق دوباره روضه‌های خانگی شد

همزمان با ایام فاطمیه، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران چهارمین دوره پویش جهادی «روضه‌خوان» را با هدف ترویج روضه‌های خانگی با همکاری مداحان و سخنرانان مذهبی اجرا کرد. در این برنامه خانواده‌هایی که امکان حضور در مراسم و اجتماعات عزاداری را با توجه به شرایط کرونایی نداشتند، با هماهنگی یک مراسم روضه و عزاداری را در منزل خود برگزار کرده و از خدمات رایگان اعزام مداح بهره‌مند شدند.

شیوع کرونا باعث رونق دوباره روضه‌های خانگی شد
مطالب مرتبط
نظر شما