پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۳
کد خبر: ۱۲۱۶۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
فعال حوزه پیرغلامان حسینی و مدیر گروه فرهنگ خبرگزاری فارس در خصوص اجرای برنامه «روضه‌خوان» گفت: اگر روضه‌های خانگی به صورت خودجوش و با همکاری مردم برگزار شود به یک و چند جریان خوب تبدیل می‌شود. برای بقا و احیای روضه‌های خانگی باید از برنامه‌هایی مانند‌ «روضه‌خوان» حمایت کرد.
محمدی محمدی: برنامه «روضه‌خوان» درصدد احیای روضه‌های خانگی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، حمید محمدی محمدی مدیر گروه فرهنگ خبرگزاری فارس در خصوص اجرای برنامه «روضه‌خوان» گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا روضه‌های خانگی آسیب بیشتری نسبت به مجالس بزرگ و مردانه دیدند. در روضه‌های خانگی فقط صاحبان مجالس و خانم‌ها نیستند که تصمیم می‌گیرند. چون این روضه‌ها در خانه برگزار می‌شود، اعضای خانواده درباره نشر و شیوع بیماری نظر و حساسیت به خرج می‌دهند. فضای خانه‌ها هم عموما کوچک است و خانم‌ها حساسیت بیشتری دارند. علاوه بر آن از حیث جسمانی نسبت به آقایان ضعیف‌تر هستند و ملاحظاتی که خانم‌ها دارند نسبت به آقایان بیشتر است.

نویسنده کتاب «پرچمدار ستایشگری» افزود: به همین دلیل روضه‌های خانگی بیشتر مورد آسیب و تعطیل شدن قرار گرفتند، اما برخی از هیئت‌ها حتی چراغ خاموش و زیرزمینی و بدون پرچم، بیرق و علامت و نشان هم ادامه کار دادند و حتی خیلی از آنها با لجاجت گرداننده و شرکت‌کنندگانشان و گاهی بدون رعایت پروتکل و فاصله‌گذاری جلساتشان را برگزار کردند.

محمدی محمدی که فرزند یکی از روضه‌خوانان درگذشته تهران است در ادامه بیان کرد: خیلی از روضه‌ها برای همیشه تعطیل شدند، زیرا این ملاحظات هنوز ادامه دارد و کرونا باعث شد این نگرانی، به ملاحظات دائمی و همیشگی تبدیل شود. خیلی از این روضه‌ها به خاطر جابه‌جایی خانواده‌ها از خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار به آپارتمان‌ها کمرنگ و تعطیل شده بود و در ادامه با شیوع ویروس کرونا این اتفاق تشدید شد.

این روایتگر روضه‌های خانگی گفت: روی دیگر ماجرا به روضه‌خوان‌ها بازمی‌گردد. روضه‌خوان‌هایی داریم که با کسوت مداحی و روضه‌خوانی و با لباس مقدس روضه‌خوانی اهل بیت به مجالس تشریف می‌برند، اما به همین دلیل آنها نیز دچار چالش‌های جدی خانوادگی و اقتصادی شده اند.

مدیر گروه فرهنگ خبرگزاری فارس در پایان گفت: تصور می‌کنم که اگر روضه‌های خانگی به صورت خودجوش و با همکاری مردم برگزار شود به یک و چند جریان خوب تبدیل می‌شود که یک نمونه آن را در حال حاضر در سازمان فرهنگی ـ هنری می‌بینیم. این سازمان برنامه‌ای را با عنوان «روضه‌خوان» با هدف بقا، حفظ و احیای روضه‌های خانگی برگزار می‌کند و به درخواست شهروندان به صورت رایگان روضه‌خوان به خانه‌های آن‌ها می‌فرستند. باید از این برنامه‌ها حمایت کرد.

مطالب مرتبط
نظر شما