شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۷
کد خبر: ۱۱۷۷۸۱
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
ویژه‌برنامه‌های فرهنگ‌سرای امید در ماه عزاداری امام حسین(ع)
همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، فرهنگ‌سرای امید با ویژه‌برنامه‌های متنوعی عزای سید و سالار شهیدان را اقامه می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،‌ با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، شهر تهران با سیاه‌پوش شدن، آماده این مراسم معنوی شده و خود را برای برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) آماده می‌کند. مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳ نیز با برگزاری چندین برنامه به استقبال ماه محرم و عزاداری امام حسین(ع) رفته است. البته امسال به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و به تبعیت از ستاد ملی کرونا، این مراسم یا در فضای باز مجاور فرهنگ‌سرای امید برگزار می‌شود و یا در فضای مجازی میزبان علاقه‌مندان به سیدالشهدا(ع) است.

مراسم تعزیه‌خوانی عاشورایی، هر شب در بوستان خیام تهران

سنت تعزیه‌خوانی در سوگ سید و سالار شهیدان از هنرهای سنتی است که از دیرباز در بین ایرانیان رواج داشته و با استقبال چشمگیری همراه بوده است. فرهنگ‌سرای امید در محرم امسال قصد دارد تا ضمن توجه و زنده نگه داشتن این سنت آیینی، هنر تعزیه‌خوانی را در قالب نمایشی عمومی به مخاطبان خود عرضه کند.

بر این اساس، آیین تعزیه‌خوانی «تعزیت خورشید» در دهه سوم ماه محرم در بوستان خیام در مجاورت فرهنگ‌سرای امید برگزار می‌شود. این مراسم با حضور گروهی از هنرمندان برجسته تعزیه هر شب ساعت ۱۸ برگزار می‌شود. علاوه بر این، در خلال این مراسم تعزیه‌خوانی، ویژه‌برنامه «سوگواره عاشورایی» نیز برای عزاداران امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

در حاشیه این مراسم، برنامه‌هایی نیز برای کودکان در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به مسابقه و ایستگاه نقاشی عاشورایی برای کودکان، پویش قصه‌گویی عاشورایی برای مادران و... اشاره کرد.

اقامه عزای امام حسین(ع) در روضه‌های خانگی

ویژه‌برنامه «روضه‌خوان» دیگر برنامه عاشورایی فرهنگ‌سرای امید در دهه دوم محرم امسال است که با مشارکت آستان قدس رضوی و هیئت رزمندگان اسلام برگزار می‌شود.

با توجه به شیوع ویروس کرونا، عده‌ای از مردم نمی‌توانند در هیئت‌های عزاداری حضور پیدا کرده و اقامه عزا کنند. از این روی، فرهنگ‌سرای امید با احیای سنت حسنه روضه‌خوانی خانگی به رونق‌بخشی این آیین عزاداری سنتی کمک می‌کند. در این برنامه کسانی که تمایل دارند روضه خانگی در منزلشان داشته باشند، می‌توانند از طریق فرهنگ‌سرای امید، روضه‌خوان و مداح دعوت کرده و مراسم عزاداری کوچکی را در منزل خود برگزار کنند.

فرهنگ‌سرای امید دبیر اجرایی این برنامه در تمام مناطق ۲۲گانه شهر تهران است.

تجلیل از خانواده شهدای دفاع مقدس در «مهرآیین»

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین(ع)، برنامه «مهرآیین» با تجلیل از شهدای منطقه ۱۳ برگزار می‌شود. حضور در منزل شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس و تجلیل از خانواده آنان در این برنامه انجام می‌شود.

چهارپایه‌خوانی از سنت‌های قدیمی در روضه‌خوانی و مداحی اهل بیت است که امروزه نیز در بسیاری از هیئت‌های عزاداری توسط مداحان انجام می‌شود. فرهنگ‌سرای امید در پویش میدانی «بلندا» این سنت قدیمی را با حضور نوجوانان اجرا می‌کند. جمعی از نوجوانان با حضور در مقابل منزل خانواده شهدا چهارپایه‌خوانی کرده و به ذکر مصیبت شهدای کربلا می‌پردازند.

فضای باز منطقه ۱۳ در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار می‌گیرد

فرهنگ‌سرای امید در قالب برنامه «تکیه»، فضای باز و بوستان‌های منطقه ۱۳ را در اختیار هیئت‌هایی قرار می‌دهد که برای برپایی مراسم عزاداری اباعبداالله‌الحسین(ع) فضای باز در اختیار ندارند.

دیگر برنامه فرهنگ‌سرای امید در ایام عزاداری امام حسین(ع)، «خیمه وصل» است. در این برنامه که در دهه اول ماه محرم برگزار می‌شود، زیارت عاشورا در بوستان خیام قرائت می‌شود. همچنین در برنامه «پرده عشاق» از مداحان معروف شهر تهران تجلیل می‌شود.

از دیگر برنامه های فرهنگ‌سرای امید در ماه محرم می‌توان به «ورک‌شاپ خوشنویسی»، «نمایشگاه عکاسی»، «مسابقه نقاشی ایثار»، «میاندار»، «حسینی بمانیم»، «آوازه‌های محرم»، «بر مدار حسین» و... اشاره کرد.

مطالب مرتبط
نظر شما