شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۷
کد خبر: ۱۲۱۵۹۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
نودمین نشست کانون ادبی گیومه
نودمین نشست کانون ادبی گیومه با موضوع نقد و بررسی جایگاه شعر دوشنبه ۱۳ دی ماه در فرهنگ‌سرای رازی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نودمین نشست کانون ادبی گیومه با موضوع نقد و بررسی جایگاه شعر دوشنبه ۱۳ دی ماه در فرهنگ‌سرای رازی برگزار شد. اصغر کرمی منتقد و کارشناس و امید بیگدلی کارشناس مجری این نشست بودند. 

بیگدلی در این نشست عنوان کرد: شاعران عصر جدید باید از ظرفیت‌های جدید و واژه‌های امروزی که پدید آمده است استفاده کند تا مخاطب پذیرای شاعرهای امروزی باشد. در نوشتن کتاب شعر دو نکته باید رعایت شود؛ نکته اول خود شاعراست که باید سالم شعر بنویسد و دومی ناشری است که این کتاب را نشر می‌دهد.   

وی درباره آسیب‌های شعر امروز ایران گفت: اولین آسیب این است که به نظر می‌رسد شاعر امروزی می‌خواهد کتاب چاپ کند، ولی از هیچ چیز حتی هزینه‌های چاپ آن اطلاعی ندارد و گاهی برای چاپ یک جلد کتاب ۱۲ میلیون تومان هزینه می‌کند تا کتابش چاپ شود.

بیگدلی ادامه داد: دومین آسیب این است که باید بپذیریم فضای مجازی باعث کم شدن تیراژ کتاب شده و در فضای مجازی به سهولت نشر داده می‌شود. ولی جامعه ادبی نیاز به ناشری دارد که فرق بین شعر ضعیف و قوی و متوسط را بداند و هر کتابی را چاپ نکند. بنابراین ناشران ضعیف شده‌اند و به جای اینکه دنبال کیفیت و ادبیات باشند، دنبال تجارت هستند.

وی افزود: چاپ کتاب شعر به آیتم‌های زیادی بستگی دارد و امکان دارد که چاپ کتاب اول یک شاعر ۱۵ سال طول بکشد. شاعر باید کتاب‌های شعر را مطالعه کند و کار ناشران را ببیند و اگر واقعاً ۵۰۰ نسخه کتاب را می‌تواند بفروشد، کتاب را چاپ کند. تلخ‌ترین ماجرای کتاب شعر آنجایی است که کتاب فروش ندارد، ولی با بهانه‌هایی مانند اسپانسر شرایط فروش برای آن را مهیا می‌کند و به چاپ‌های بالا می‌رسد.

در ادامه کرمی کارشناس برنامه بیان کرد: فضای مجازی دست مخاطب را باز گذاشته است. در دهه ۵۰ و ۶۰ عطش جست‌وجو زیاد بود، ولی کتاب در دسترس نبود. اما در فضای مجازی به دلیل قدرت دسترسی زیاد، عطش جست‌وجو نداریم. زمانی که ناشران تخصصی شعر اولین نسخه کتاب را گسترده چاپ می‌کنند، کتاب اول شعر از تب و تاب می‌افتد.

کرمی افزود: ادبیات موجودی زنده است و شعر معشوقه بسیار حسودی است که اگر بخواهی دیده شوی، قهر می‌کند. آن شاعری که شعر برایش دغدغه باشد، احتیاجی به تبلیغ و فروش آن در اینستاگرام و شبکه‌های مجازی ندارد. از اتفاقات بد ادبی، قهر کردن ادبیات قدیم با ادبیات جدید است. اگر فرد اهل فن ادبیات به این سینمایی‌هایی که در ظاهر شاعر شده‌اند  یک مقاله نقادانه خوب بنویسند، قطعاً جوابگو خواهد بود.

در قسمت شعرخوانی، مجری کارشناس برنامه بیگدلی و شاعران حاضر در برنامه (قدرت جدیری، فرزاد حسین زاده، محمد امینی، شهرام درویش، پریسا عباسی، منصور عقیلی، محمدصادق حسینی، محسن محمدی و احسان علیخانی) و در پایان اصغر کرمی به شعرخوانی پرداختند و این نشست با گرفتن عکس یادگاری پایان یافت.

نظر شما