سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۱
کد خبر: ۱۲۱۶۳۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
تهیه کننده «حرفه ای» گفت: توزیع جغرافیایی و تراکم سالن‌های سینما حتی در شهری مثل تهران هم نیاز به بازنگری دارد و در بسیاری از شهرها مثل شهرهای شمالی کشور دچار مشکل کمبود سالن‌های سینما هستیم، باید نظام توزیع و اکران سینما بر مبنای عرضه و تقاضا پیش برود.
اکران سینما باید بر مبنای نظام عرضه و تقاضا پیش برود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سعید خانی درباره روند سالن‌سازی و تجهیز سالن‌های سینما که از سال ۹۸ احیا شده است، بیان کرد: سالن سازی برای ما به عنوان پخش کننده فیلم اقدام بسیار مثبتی است؛ به ویژه در سال‌های اخیر سالن‌های سینمایی خوبی راه افتاده و این اتفاق باعث شده است تا فیلم‌ها به تناوب در سالن‌ها اکران شوند. در آمریکا و اروپا نیز اگرچه این جریان نسبت به ایران بیشتر اتفاق افتاده است اما آن‌ها هم نسبت به تولیدات کمبود سالن دارند.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: از سویی دیگر امروز سینماهای تک سالنی جوابگو نیستند. البته اقدامات مثبتی در این راستا صورت گرفته است؛ همچنان که افزایش سالن‌ها در اصفهان موجب شد که تنوع ژانری در اکران فیلم‌ها ایجاد شود و از همه ژانرها دست کم یک فیلم نمایش داشته باشد.

خانی درباره قرارگیری سالن‌های سینمایی در مجتمع‌های تجاری و مال‌ها به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: مال‌ها نیز در سال‌های اخیر به سالن سازی روی آوردند و این برای سینما اتفاق خوبی است. زیرا مخاطب امروز سینما ترجیح می‌دهد به واسطه کمبود وقت و شلوغی و ترافیک، همه دسترسی و تفریحات خود را یکجا داشته باشد.

بنابراین اگر فضا و موقعیتی طراحی شود که شان مسائل فرهنگی در پردیس‌های سینمایی و مال‌ها رعایت شود، جریان همراهی مجتمع‌های تجاری و سینمایی مثبت است

وی ادامه داد:‌ نمونه‌های موفقی از این فضاها را نیز در تهران و شهرهای بزرگ دیگر شاهد هستیم که به رفت و آمد مخاطبان و استقبال زیاد منجر شده‌اند. ضمن این که حتی به فروش و رونق کسب و کار مجتمع‌های تجاری نیز به واسطه قرارگیری سالن‌های سینما در مجتمع‌های تجاری کمک شده است.

مدیر شرکت پخش خانه فیلم با اشاره به آسیب‌های کرونا برای شبکه تولید و توزیع و نمایش تولیدات سینمایی عنوان کرد: اساسا سینما از سه گانه تولید، توزیع و نمایش تشکیل شده و بحران کرونا به هر سه لطمه زده است. بیشترین آسیب نیز متوجه سینماداران در این ایام بود و تعطیلی سینماها و رکود آن باعث شد شاید عده‌ای که می‌خواستند بر امر سالن‌سازی اقدام کنند، از تصمیم خود منصرف شوند.

این تهیه کننده با اشاره به عملکرد بهمن سبز در جریان تجهیز سالن‌های سینما و فعالیت‌های زیرساختی توضیح داد: من شاهد این بودم که بهمن سبز در گرگان، اصفهان و شهرهایی مانند سقز و شاهرود سینماهایی احداث کرد تا ما شرایط اکران بهتری را به عنوان پخش‌کننده داشته باشیم. این توسعه زیرساختی چه از سوی بخش دولتی و چه از سوی بخش خصوصی مورد استقبال سینماگران است اما بخش دولتی راحت‌تر می‌تواند روی مناطق محروم تمرکز و در آنجا سینما راه‌اندازی کند. زیرا برخی از اقدامات ممکن است برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی نداشته باشد.

وی در پایان گفت: حتی توزیع جغرافیایی و تراکم سالن‌های سینما در شهری مانند تهران هم نیاز به بازنگری دارد. برای مثال پردیس های سینمایی در غرب نسبت به شرق تهران زیادتر است یا در شهرهای شمالی ایران نظیر رشت و انزلی و استان‌های گلستان و مازندران با مشکل کمبود سالن‌های سینما مواجه هستیم که الزامی می کند نظام توزیع و اکران سینما بر مبنای عرضه و تقاضا پیش برود.

 
نظر شما