جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۷
کد خبر: ۱۲۲۱۲۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
اگر بخواهید تصویر درستی ازخرید مردم در نمایشگاه مجازی داشته‌باشید کافی است به برخی اظهارنظرها و آمارهایی که مسؤولان برگزاری نمایشگاه در این گزارش اعلام کرده‌اند نگاهی بیندازیم .
گزارشی از چهارمین روز نمایشگاه‌مجازی‌کتاب تهران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ، می‌توان به جرأت گفت کرونا، سبک زندگی بیشتر افراد جهان را تغییر داد. برخی از این تغییرات مثبت و تعدادی نیز منفی و به ضرر ذی‌نفعان آن بود. اما شاید بتوان گفت از سری تغییرات مثبت کرونا در زندگی روزمره‌مان، مجازی شدن برخی رویدادهای بزرگ مثل رویداد سالانه نمایشگاه کتاب بود. بدون شک برای هر کدام از ما پیش آمده‌است که در دوره‌ای پر تب و تاب و در هیاهوی برگزاری حضوری نمایشگاه کتاب، حسرت حضور و
گم شدن میان غرفه‌ها را بخوریم ولی فرصت حضور در نمایشگاه و شرکت در رویدادهای فرهنگی آن را نداشته‌باشیم. دو سالی می‌شود که به دلیل همه‌گیری کرونا و اپیدمی این ویروس منحوس، لذت حضور در نمایشگاه کتاب از بسیاری از ما گرفته شد اما در عوض محروم شدن از گشت زدن میان غرفه‌های نمایشگاه کتاب، این نمایشگاه به صورت مجازی به کار خود ادامه داد و مساحت آن به وسعت تمام ایران زمین اما در عین حال به ابعادی چند اینچی در دستان تمام هموطنان‌مان تبدیل شد. چهار روزی می‌شود که نمایشگاه ‌مجازی‌کتاب آغاز به کار کرده‌است و به جای این‌که ناشران مانند سال‌های گذشته همراه با کتاب‌هایشان در هول و ولای میزبانی از مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب باشند، چهار روزی است که ناشران در نمایشگاه‌ مجازی ‌کتاب، مهمان تمام کتابخوان‌ها و به‌خصوص کتابخوارها هستند.
اگر بخواهید تصویر درستی از حجم خرید مردم و تبادل پول و کتابی که این روزها در نمایشگاه مجازی در جریان است، داشته‌باشید کافی است به برخی اظهارنظرها و آمارهایی که مسؤولان برگزاری نمایشگاه  اعلام کرده‌اند،  درروزنامه جام جم نگاهی بیندازید.
علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه‌ مجازی ‌کتاب  تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در گفت‌وگویی که ستاد خبری نمایشگاه آن را منتشر کرده‌است به موضوع دسترسی سریع همه کتاب‌دوستان به نمایشگاه کتاب اشاره کرده و گفته‌است: این نمایشگاه توانست فاصله‌ تولیدکننده اصلی (ناشر) و مصرف‌کننده (کتابخوان) را حذف کند. توزیع و رساندن کتاب به‌دست مخاطبان در سراسر کشور همواره یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه کتاب و نشر بود اما نمایشگاه‌مجازی‌کتاب تهران توانست فاصله بین تولیدکننده و مصرف‌کننده کتاب را حذف کرده و آثار تولیدشده ناشران را به‌ دست همه مردم در هر نقطه‌ای از کشور برساند.
سفارش ۶۱ هزار نسخه کتاب در۳ روز
رمضانی در ادامه درباره تعداد نسخه‌های به فروش رسیده در این سه روز تصریح می‌کند: ۳۳۰هزار و ۷۴۶نسخه کتاب به ارزش ۲۱۸میلیارد و ۱۴میلیون و ۵۳هزار و ۳۲۲ ریال از سوی مردم و علاقه‌مندان به کتاب خریداری شده‌است. او همچنین ‌افزود: در سه روز گذشته ۶۱هزار و ۷۱۸ سفارش ثبت شده‌است که از این تعداد ۴۲هزار و ۷۶ سفارش از سوی ناشران به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده‌است. همچنین ۱۹هزار و ۶۱۰ سفارش در انتظار ارسال است. از ناشران در خواست می‌کنم مرسولات را در سریع‌ترین زمان ممکن به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند تا کتاب‌ها در کمترین زمان به دست خریداران برسد.
از نذر کتاب تا ارتباط مستقیم با ناشران
فرشید فرح‌خواه، مدیر فنی نمایشگاه کتاب مجازی تهران نیز از ایده و کارهای نو در خلال برگزاری نمایشگاه‌مجازی‌کتاب خبر می‌دهد. وی می‌گوید: مشاوره خرید یا ارتباط خرید، بخش جدیدی است که امسال برای مخاطبان فراهم‌ شده‌است. مخاطبان برای ارتباط با بخش مشاوره خرید می‌توانند از طریق لینک نمایشگاه مجازی که در ذیل اسامی کتاب‌های سایت وجود دارد، مستقیم با ناشران ارتباط برقرار کرده، درباره کتاب توضیحات بیشتری دریافت کنند.
فرح‌خواه با بیان این‌که امسال در سایت نمایشگاه ‌مجازی‌کتاب تهران برای راحتی مخاطبان، امکان علاقه‌مندی را به سایت اضافه کردیم، عنوان می‌کند: مثلا اگر فردی در یک زمان خاصی قصد خرید کتاب از نمایشگاه مجازی را نداشته‌باشد، می‌تواند کتاب‌های انتخابی خود را به فهرست علاقه‌مندی‌هایش اضافه کند و بعد از نهایی شدن لیست خرید خود، آنها را در فرآیند خرید قرار دهد.  
فرح‌خواه همچنین درباره وضعیت سایت نمایشگاه می‌افزاید: رصد زیرسرویس‌های سایت نمایشگاه‌مجازی‌کتاب نشان می‌دهد وضعیت سایت نمایشگاه با وجود حجم بالا و اطلاعات قابل‌توجه، مطلوب است. مدیرفنی نمایشگاه‌مجازی‌کتاب با اشاره به بخش‌های فعالیت فرهنگی، نذر کتاب، فهرست ناشران، علاقه‌مندی‌‌‌ها و قابلیت فیلتر در جست‌و‌جو در سایت دومین نمایشگاه‌مجازی‌کتاب تهران، تصریح می‌کند: بخش جست‌و‌جوی سریع سایت نمایشگاه، امسال با دقت بیشتری عمل می‌کند. همچنین دسته‌بندی موضوعی امسال کامل‌تر و از قابلیت اتوکامپلیت برای آن استفاده شده‌است. بخش نذر کتاب نیز یک پویش ملی است که با هدف تهیه و خرید کتاب برای افراد کم‌بضاعت، امسال در سایت نمایشگاه‌مجازی‌کتاب تهران قرار داده شده‌است. خیران و افراد علاقه‌مند می‌توانند از طریق درگاه بانکی سایت نمایشگاه کتاب یا واریز وجه به شماره حسابی که در صفحه نذر کتاب قید ‌شده، به این پویش‌ملی کمک کنند. کل مبلغ جمع‌آوری شده در این پویش ، تا قبل از اتمام نمایشگاه کتاب، برای خرید کتاب برای افراد کم‌بهره مورد استفاده قرار خواهدگرفت.
او ادامه می‌دهد: در بخش فهرست ناشران، فهرست کامل ناشران فعال در نمایشگاه‌مجازی‌کتاب موجود است و در صورت کلیک روی نام ناشران؛ تمام کتاب‌های مرتبط با آن‌ انتشارات برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود.
فرح‌خواه درباره مشکلات سایت نمایشگاه ‌مجازی‌کتاب تهران در سال گذشته می‌افزاید: سایت اولین دوره نمایشگاه‌ مجازی‌کتاب تهران در روزهای ابتدایی در سامانه فروش اصلی دچار اختلال شد. مشکل پیش آماده نیز به دلیل حجم‌ زیاد درخواست از سوی خریداران بود. سال گذشته محور بیشترین حجم سوال‌های مخاطبان درباره اختلال در بخش سامانه فروش سپس نحوه مصرف اعتبار در بخش سامانه بن‌ کتاب بود. مدیرفنی نمایشگاه‌مجازی‌کتاب تهران به مراجعه‌کنندگان به سایت این نمایشگاه پیشنهاد داد از کلیدواژه‌های مشخص برای جست‌و‌جوی کتاب استفاده کنند. به عنوان مثال؛ استفاده از کلیدواژه‌های کلان که خروجی‌های بیش از ۱۰هزار کتاب دارد، مشخص می‌کند جست‌و‌جوی مخاطب مناسب نیست.
توزیع عادلانه کتاب
 جمال خداپناهی، مدیر انتشارات بهنام دست روی مسأله عدالت‌فرهنگی گذاشته‌است و در گفت‌وگویی به ایبنا گفته‌است: نمایشگاه‌مجازی‌کتاب تهران فرصتی را فراهم می‌کند تا کتاب به مناطقی برود که در آنجا کتابفروشی وجود ندارد و کتاب‌هایی را می‌توان از نمایشگاه مجازی تهیه کرد که شاید گاهی اوقات از فروشگاه‌های شهرهای بزرگ هم نتوان تهیه کرد.
خداپناهی با اشاره به امتیاز ایجاد نقدینگی و توزیع کتاب در کشور، نمایشگاه مجازی را یک فرصت مناسب برای ناشران می‌داند. مدیر انتشارات بهنام می‌گوید: من در طول چهار روز نمایشگاه‌مجازی‌کتاب تهران کتاب‌هایی را ارسال کردم که حتی نام آن شهرستان را تاکنون نشنیده‌بودم.
او می‌افزاید: دسترسی آسان به کتاب در سراسر کشور و توزیع عادلانه کتاب در طول نمایشگاه‌مجازی‌کتاب تهران یکی از مزایای اصلی این نمایشگاه است. در عین حال نمایشگاه مجازی این فرصت را به مردم داد که در شرایط کرونا خرید مطمئن‌تری داشته‌باشند.
خداپناهی همچنین می‌گوید: نمایشگاه ‌مجازی‌کتاب تهران یک فرصت برای حضور ناشران است تا درشرایط سخت اقتصادی نفسی تازه کنند.البته کتابفروشان هم در طول سال با طرح‌های فصلی حمایت می‌شوند. مدیر انتشارات بهنام درباره تفاوت این دوره از نمایشگاه‌مجازی‌کتاب با دوره قبل نیز تصریح می‌کند: این دوره با برنامه‌تر و با خدمات بهتر برگزار شد. متاسفانه در دوره گذشته ما شاهد قطع سرور در روزهای ابتدایی نمایشگاه بودیم اما امسال علاوه بر وضعیت خوب سایت نمایشگاه، مدیریت کتاب هم در سایت نمایشگاه بهتر است.
 ارسال کتاب به ۱۳۴۰ روستا در کشور
همچنین مهرداد ملک‌محمدی، مدیر سامانه پست کتاب نمایشگاه‌مجازی‌کتاب تهران درباره آمار مرسوله‌های دومین نمایشگاه‌مجازی‌کتاب تهران در روز گذشته می‌گوید: تا پایان سومین روز از برگزاری دومین نمایشگاه‌مجازی‌کتاب تهران ۵۳ هزار و ۹۶۵ بار‌کد پستی صادر شده و تهران با ۴۵ هزار و ۹۱۸ مرسوله در صدر بیشترین تعداد ارسال مرسوله قرار دارد. استان قم با ۵۹۳۷ مرسوله و خراسان رضوی
با ۱۱۴۸ مرسوله در رتبه‌های دوم و سوم بیشترین ارسال مرسوله پستی قرارگرفتند.
 به گفته ملک‌محمدی، بیشترین دریافت مرسوله پستی در سومین روز نیز به تهران اختصاص داشت که با ۱۶ هزار و ۳۶۰ بسته در صدر استان‌هایی قرار گرفت که در سومین روز در نمایشگاه‌مجازی‌کتاب تهران بسته دریافت کردند.  ملک محمدی می‌افزاید: اصفهان با دریافت ۴۱۷۴ بسته و خراسان رضوی با دریافت ۴۰۲۸ بسته در رتبه‌های دوم و سوم دریافت مرسوله پستی در سومین روز قرار گرفتند.
 گفتنی است در سومین روز نمایشگاه ‌مجازی‌کتاب تهران بیشترین سفارش انجام شده نسبت به جمعیت برای استان فارس-براساس سرشماری سال ۹۵ - اعلام شده‌است. این درحالی است که تنها در روز سوم برگزاری نمایشگاه مجازی به ۷۴۳ شهر و ۱۳۴۰ روستا کتاب ارسال شد.
نظر شما